Що чекає ОТГ у 2018 році: зміни у формуванні бюджету

budget2018

На даний час в Україні утворено 665 об’єднаних територіальних громад, які наприкінці 2017 року мають затвердити бюджет на наступний рік. Чимала кількість ОТГ, що були утворені у 2015-2016 роках уже встигли відчути на власному прикладі фінансові плюси децентралізації, проте зі збільшенням кількості громад в Україні змінюються й певні принципи формування бюджету ОТГ.

Бюджетні успіхи децентралізації

Ремонти доріг, шкіл, закупівля нового комунального транспорту чи навіть запуск виробничих потужностей певних товарів – все це ми бачимо, коли чуємо про фінансові успіхи громад та процесу децентралізації загалом. І хоча стан справ в усіх громадах далеко не однаковий, загалом бюджетні показники українських ОТГ й справді високі.

Згідно з даними, оприлюдненими Міністерством регіонального розвитку, бюджет 366 ОТГ, утворених впродовж 2015-2016 років, збільшився на 3,4 млрд. гривень (у порівнянні з 2016 роком) і складає 7,1 млрд. гривень.
Основу цих коштів склали місцеві доходи, зокрема податок на доходи фізичних осіб, акцизний податок, плата за землю, єдиний податок та податок на нерухоме майно.

img1
Інфографіка – Міністерство регіонального розвитку

Окрім власних надходжень зросла й державна підтримка розвитку ОТГ та розбудови інфраструктури. Якщо у 2016 році вона склала 7,3 млрд. гривень, то у 2017 році майже вдвічі більше – 14,9 млрд.

img2
Інфографіка – Міністерство регіонального розвитку

Бюджетні особливості-2018: чого чекати?

Звісно, основні принципи формування бюджетів ОТГ змін не зазнають, проте уже зараз, коли державний бюджет України ще не затверджений, уже можна говорити про певні зміни, до яких варто бути готовими в об’єднаних громадах.

- За прогнозами власні надходження ОТГ у 2018 році зростуть на 21%, адже громади й надалі отримуватимуть 60% податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), акциз та з нафтопродуктів та податок на землю, - пояснює консультант з питань бюджету проекту «ПУЛЬС» Асоціації міст України Людмила Кушнер.

Проте, окрім збільшення обсягів доходів на громади чекає й збільшення видатків, а отже – додаткові навантаження на бюджет.

- Очікується, що у 2018 році на місцеві бюджети будуть перекладені більше повноважень, зокрема, основним тягарем може стати передача на місцеві бюджети видатків на соціальний захист та соціальне забезпечення в частині надання пільг окремим категоріям громадян на оплату комунальних послуг. Пропонується також з місцевих бюджетів погасити заборгованість з таких послуг, що утворилась за минулий рік. Це нонсенс. Субсидії залишаються в державному бюджеті, а пільги переходять на місцевий рівень, - розповідає Людмила Кушнер.

Проблемним моментом для бюджетів ОТГ може стати також той факт, що на фоні зростання освітньої субвенції на 16,5%, заробітня плата зростає на 25%, а отже можливе недофінансування освітньої сфери. Схожа ситуація й з закладами охорони здоров’я.

- Зареєстровані два законопроекти, якими передбачені зміни до фінансового забезпечення первинної медичної допомоги, і проект закону «Про державний бюджет» формувався на основі цих законопроектів. Це нонсенс, адже спочатку має бути ухвалений закон, а на підставі нього формуватись бюджет. Можуть не проголосувати якісь зміни, і бюджет доведеться формувати по іншому, - говорить Людмила Кушнер.

DSCN3849 копия
Людмила Кушнер, консультант з питань бюджету проекту «ПУЛЬС» Асоціації міст України

Чи не найбільш спірним моментом у бюджеті-2018 буде зростання обсягу реверсної субвенції, тобто тієї частини коштів, яка з бюджету ОТГ перераховується до держбюджету.

- У цьому році перераховувалось 50% цієї суми, але з 2018 року планується, що перераховуватиметься 80% дотації. Це, як на мене, не правильно, адже в ОТГ зникає стимул нарощувати дохідну частину бюджету, залучати інвесторів, легалізовувати робочі місця і т.д, - зазначає Людмила Кушнер.

Як пояснила експертка, у 2018 році ОТГ матимуть змогу ще продовжити розвиток інфраструктури громад, адже прогнозується зростання не лише медичної та освітньої субвенції, а збільшується обсяг субвенції на розвиток інфраструктури та обсяг видатків ДФРР (Державного фонду регіонального розвитку), отже громади матимуть змогу отримати більше коштів для фінансування поданих ними проектів.

За словами Людмили Кушнер, об’єднані територіальні громади згідно Бюджетного кодексу мають затвердити свої бюджети до 25 грудня включно. Щодо тих громад, у яких 24 грудня відбудуться вибори, то є пропозиція включити їх в прямі відносини з державним бюджетом, щоб вони після виборів також мали змогу затвердити бюджет.

Громадянська мережа ОПОРА наголошує, що донесення до мешканців принципів та особливостей формування бюджету є дуже важливим фактором прозорості та публічності роботи ОТГ, а активне долучення громадян до участі в бюджетному процесі здатне допомогти у створенні умов для якісної співпраці влади та мешканців.

За коментарями звертайтеся:
Михайло Балик, керівник проекту
тел. (093) 833-83-45

Текст: Олександр Мельничук
тел. (097)719-09-10

Довідка
Проект «Формування бюджетів об’єднаних територіальних громад через призму потреб мешканців» реалізується РОО ВГО “Громадянська мережа «ОПОРА» в рамках програми «Публічні бюджети від А до Я: інформування, активізація та залучення громадянського суспільства», що виконується Фондом Східна Європа у партнерстві з Фундацією польсько-української співпраці ПАУСІ за фінансової підтримки Європейського Союзу.
Точка зору, відображена у цій публікації чи матеріалі, є винятковою відповідальністю РОО ВГО «Громадянська мережа «ОПОРА» і може не співпадати з точкою зору Фонду Східна Європа, ПАУСІ і/або Європейського Союзу.

Додати коментар


Захисний код
Оновити