Підсумки громадського спостереження за проведенням зовнішнього незалежного оцінювання у 2017 році

zno pidsumky 2017

Громадянська мережа ОПОРА вже традиційно проводить спостереження за проведенням зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів з метою забезпечення його відкритості та прозорості. У 2017 Організація проводила вибіркове спостереження під час основної сесії ЗНО у 16 областях України (Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Закарпатська, Івано-Франківська, Київська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Рівненська, Сумська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька області).

За підсумками спостереження можна констатувати, що робота Українського та регіональних центрів оцінювання якості освіти щодо підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчальних досягнень випускників організована на належному рівні. Відпрацьовані протягом десяти років процедури підготовки та проведення ЗНО забезпечують проведення тестування відповідно до принципів доступності, рівності та конфіденційності. Українським центром оцінювання якості освіти було забезпечено дотримання конфіденційності тестів. На кожному пункті тестування, де були присутні спостерігачі ОПОРИ, контейнери з аудиторними пакетами та самі аудиторні пакети були надійним чином запаковані. Це зайвий раз підтверджує, що пропозиції купівлі відповідей на тести, які активізуються в мережі Інтернет перед тестуванням, є шахрайськими діями. (УЦОЯО пропонує ознайомитися із системою захисту інформації в Українському центрі).

Підготовка пунктів тестування також була відповідною. Траплялися лише поодинокі випадки, коли в аудиторії були відсутні годинники, або ж містилися наочні матеріали (Державний навчальний заклад "Київське регіональне вище професійне училище будівництва" – ЗНО з біології). Такі зауваження були одразу ж усунені персоналом пункту тестування та не вплинули на хід та результати тестування.

В поодиноких випадках спостерігачі фіксували незначні проблеми з якістю друку бланків відповідей (під час тестування з української мови у ЗОШ I-III ступенів № 124 м.Харків, з Історії України - у Миколаївській ЗОШ №20, під час тестування з хімії - у "Відкритому міжнародному університеті розвитку людини "Україна", м.Миколаїв). Такі нестандартні ситуації були вирішені заміною бракованого бланку бланком учасника, який не з’явився на тестування. Під час тестування з української мови та літератури на пункті тестування, що розташований у Харківському національному університеті радіоелектроніки та у загальноосвітній школі I-III ступенів № 124 декільком учасникам через брак друку було незрозуміло одне слово у зошитах. Інструктори, за погодженням з Харківським РЦОЯО, продиктували це слово учасникам тестування з інших зошитів (зошитів учасників, які не з’явилися на тестування).

Дотримання процедур учасниками та персоналом пунктів тестування

Цьогоріч спостерігачі ОПОРИ фіксують тенденцію до зменшення випадків запізнень учасників тестування та відсутності у них обов’язкових для проходження до пункту тестування документів. Це свідчить про високий рівень поінформованості учасників УЦОЯО та регіональними центрами. Однак, досі залишається проблема із наявністю в учасників заборонених пристроїв чи допоміжних матеріалів. Відповідно до Регламенту роботи пункту тестування, для перевірки дотримання учасниками вимог щодо заборони мати при собі та/або на робочому місці засоби зв’язку, пристрої зчитування, обробки, збереження та відтворення інформації а також окремі елементи, які можуть бути складовими технічних засобів та пристроїв, може проводитися перевірка за допомогою металодетектора. Попри неодноразові нагадування учасникам (під час проходження до аудиторії, перед початком роботи над тестом) про такі заборони, дехто ігнорує таку вимогу (Черкаська гімназія №9 імені О.М.Луценка Черкаської міської ради , Комунальний заклад "ЗОШ I-III ступенів №4 ім. Д.І. Менделєєва Вінницької міської ради", Харківський радіотехнічний технікум, НВК "Загальноосвітня школа I-III ступенів-ліцей" м. Подільська Одеської області, Надвірнянська ЗОШ 1-3ст.№1). Також збільшилися випадки використання учасниками тестування друкованих матеріалів (Одеська загальноосвітня школа № 31 І-III ступенів, ЗОШ №25, м. Івано-Франківськ, НВК "Школа-ліцей "Оріяна" м. Львова, Комунальний заклад "ЗОШ I-III ступенів №4 ім. Д.І. Менделєєва Вінницької міської ради"). Нагадаємо, відповідно до процедури, у випадку виявлення в учасника тестування будь-яких заборонених засобів чи матеріалів, особа позбавляється права на продовження роботи над тестом, а результат тестування анулюється.

Вочевидь, практика списування є глобальною проблемою в системі середньої та вищої освіти, яку потрібно якнайшвидше викорінити. Один з можливих варіантів - проведення системної інформаційної роботи серед учнів та випускників шкіл щодо академічної доброчесності. Проте, допоки абітурієнти не усвідомлять, що шахрайство такого роду є неприпустимим і матиме не поодинокі, а масові випадки, перевірка за допомогою металодетектора залишається необхідним способом забезпечення принципу рівноправності і чесності.

Персонал пункту тестування також добре підготовлений та знається на всіх процедурах. Разом з тим, в деяких пунктах тестування спостерігачі фіксували поодинокі випадки невідповідального виконання своїх обов’язків персоналом. Так, спостерігачі фіксували допуск учасника тестування без документа, який посвідчує особу (Черкаська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №33 імені В.Симоненка). Натомість, в аналогічних ситуаціях у інших пунктах тестування учасникам, відповідно до процедури, не дозволили взяти участь у тестуванні. Така ситуація є порушенням принципу рівності та потребує уніфікованих інструкцій для керівників регіональних центрів, за погодженням з якими вирішуються нестандартні ситуації. Були зафіксовані також і випадки неякісного виконання своїх обов’язків інструкторами/старшими інструкторами чи черговими. Наприклад, у пункті тестування, розташованому у Харківській державній академії фізичної культури під час тестування з історії України (2 червня), спостерігач виявив факт користування мобільним телефоном інструктором. У цьому ж пункті тестування інструктори видавали тестові зошити абітурієнтам раніше закінчення процедури ЗНО на пункті тестування (обидва порушення були зупинені Уповноваженою особою після звернення спостерігача). Фіксувалися спостерігачами також і випадки використання учасниками тестування мобільних телефонів одразу після виходу з аудиторії (після здачі бланків відповідей). Чергові пункту тестування не завжди реагували на такі порушення (ДВНЗ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури", Харківський регіональний інститут державного управління НАДУ при Президентові України).

Попри існування інституту громадського спостереження за ЗНО вже більше десяти років, непорозуміння між персоналом та спостерігачами досі трапляються. Так, особлива ситуація відбулася під час тестування з історії України у пункті тестування, який знаходився у Міжнародному гуманітарному університеті (м.Одеса). Під час пропуску учасників на ПТ персонал пункту не проводив обов’язкового етапу перевірки необхідних документів в учасників тестування під час проходження до пункту. Спостерігачка мережі “ОПОРА” звернулася з цього приводу до Уповноваженої особи та Відповідального за пункт тестування задля усунення порушення. Останні, в свою чергу, не тільки не усунули відповідне порушення, а й перешкодили спостерігачці зафіксувати цей випадок у протоколі про завершення тестування, склавши неправомірний акт про порушення спостерігачем процедури та вилучивши її з пункту тестування. (Спостерігачку було звинувачено у порушенні, яке на переконання Уповноваженої особи та Відповідального за пункт тестування, полягало у наявності у неї мобільного телефону в коридорі пункту тестування. Зазначимо, що відповідно до Положення про громадське спостереження, громадському спостерігачу забороняється “мати при собі в аудиторії, протягом часу, відведеного на виконання сертифікаційної роботи учасниками ЗНО, засоби зв’язку, пристрої зчитування, обробки, збереження та відтворення інформації, а також окремі елементи, які можуть бути складовими частинами відповідних технічних засобів чи пристроїв, друковані або рукописні матеріали”). Попри те, що Одеський регіональний центр оцінювання якості освіти визнав перевищення повноважень Уповноваженою та Відповідальною особами, стверджувати про дотримання інших процедур на цьому пункті тестування мережа ОПОРА не може.


Детальніше:
Наталія Радиш, координатор освітнього напрямку Громадянської мережі ОПОРА - 0976407790

Додати коментар


Захисний код
Оновити