Освітна субвенція в ОТГ: як змінюється сфера освіти в об’єднаних територіальних громадах

Дата: 04.06.2018

Фінансування сфери освіти для сільської місцевості завжди було одним з найбільш чутливих питань. З початком децентралізації законом передбачено, що забезпечення освітніх закладів здійснюється за коти освітньої субвенції, яка надається об’єднаним територіальним громадам з державного бюджету. Важливо, що за ці кошти не лише забезпечуються оплата праці освітян, але можливе спрямування частини коштів на розвиток, зокрема закупівля нових підручників або матеріально-технічних засобів.

Розвиток новостворених територіальних громад неможливий без якісного забезпечення сфери освіти, адже освітні заклади є майданчиком ефективної взаємодії викладачів, учнів та їхніх батьків, мешканців об’єднаних територіальних громад.

Оплата праці вчителя – за кошти субвенції

Освітня субвенція надається місцевим бюджетам, зокрема бюджетам ОТГ, з метою фінансового забезпечення сфери освіти.

Ці кошти спрямовуються на фінансування навчальних закладів, зокрема дитячих садочків, загальноосвітніх шкіл, ліцеїв, інтернатів, вечірніх шкіл та інших закладів.

Важливо зазначити, що, згідно закону, кошти освітньої субвенції спрямовуються, в першу чергу, на оплату праці педагогічних працівників.

Сума коштів освітньої субвенції обчислюється за формулою, де враховується кількість учнів, наповнюваність класів, навчальні плани та заробітна плата.

А ось забезпечення оплати праці непедагогічних працівників цих закладів з субвенції не фінансується, і покладено на місцевий бюджет.

Загалом на об’єднані територіальні громади в 2017 році виділено майже 42 млрд. гривень освітньої субвенції.

41,9 млрд. гривень – субвенції на освіту в ОТГ. Інфографіка – Інститут Республіка

Зарплату платять. А як же розвиток?

Звісно, той факт, що освітня субвенція забезпечує стабільну оплату праці керівникам навчальних закладів та вчителям – це позитивно. Проте, забезпечення освітньої сфери складається з багатьох чинників, і важливу роль тут відіграє матеріально-технічне забезпечення.

Згідно Постанови КМУ «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» від 14.01.2015 № 6, залишок коштів за освітньою субвенцією, що утворився на кінець бюджетного періоду, може бути використаний, зокрема, на:

  • закупівлю шкільних автобусів;
  • оновлення навчальної та матеріально-технічної бази навчальних закладів;
  • придбання навчальних підручників та посібників;
  • оснащення кабінетів фізики, хімії, біології, географії, математики, навчальними комп’ютерними комплексами з мультимедійними засобами навчання (інтерактивні дошки, проектори, електронні підручники, тощо);
  • підключення навчальних закладів до мережі інтернет;
  • заходи у сфері енергоефективності та енергозбереження.

Насправді цей залишок – кошти не малі, й об’єднані територіальні громади уже мають практику спрямування таких коштів на розвиток сфери освіти. Зокрема, на Рівненщині у 2016 році , кожна з 5 ОТГ, утворених у 2015 році, отримали понад від 1 до майже 3 мільйонів гривень:

Розподіл освітньої субвенції між ОТГ Рівненщини у 2016 році. Фото сайту «Голосно».

Для прикладу, у Клесівській ОТГ за кошти субвенції значно оновили матеріально-технічне забезпечення Карпилівської ЗОШ, здійснивши заміну системи опалення, придбавши новий котел, комп’ютерний комплекс, телевізор, інтерактивну дошку та інші речі.

Один з оновлених класів Карпилівської ЗОШ (Клесівська ОТГ). Фото http://klesivska.gromada.org.ua/news/16-05-37-06-09-2017

На більш коштовні витрати кошти субвенції витратити не можна, але є можливість закупівлі певних речей на умовах співфінансування.

Наприклад, в Житомирській області закупили шкільні автобуси, витративши на це 70% коштів освітньої субвенції. Ще 30% коштів – за рахунок місцевих бюджетів.

Частина цих автобусів працюватимуть в ОТГ Житомирщини. Фото: http://www.zhitomir.info/news_165290.html

Важливо додати, що матеріально-технічне забезпечення сфери освіти ОТГ може здійснюватися не лише за кошти освітньої субвенції, а й за кошти субвенції на розвиток інфраструктури.

Наголошуємо, розподіл залишку коштів освітньої субвенції має відбуватися за активної участі мешканців громади, аби врахувати важливі для громади пріоритети щодо змін в сфері освіти.

За коментарями звертайтеся:
Михайло Балик, керівник проекту 
тел. (093) 833-83-45, m.balyk@opora.org.ua

Довідка 
Проект «Формування бюджетів об’єднаних територіальних громад через призму потреб мешканців» реалізується РОО ВГО “Громадянська мережа «ОПОРА» в рамках програми «Публічні бюджети від А до Я: інформування, активізація та залучення громадянського суспільства», що виконується Фондом Східна Європа у партнерстві з Фундацією польсько-української співпраці ПАУСІ за фінансової підтримки Європейського Союзу.

Точка зору, відображена у цій публікації чи матеріалі, є винятковою відповідальністю РОО ВГО «Громадянська мережа «ОПОРА» і може не співпадати з точкою зору Фонду Східна Європа, ПАУСІ і/або Європейського Союзу.