Говорячи про важливість підвищення прозорості роботи органів місцевого самоврядування важливо не лише мати інструменти, що дозволяють громадянам бачити скільки й на які цілі витрачає ОТГ. Важливо, щоб і процес самих закупівель був відкритим, з забезпеченням рівних можливостей для усіх учасників закупівель.
Об’єднані територіальні громади, створені у 2015-2017 роках, при закупівлі певних товарів, послуг або проведенні робіт використовують публічні закупівлі. Проте, якщо у міст обласного значення досвід проведення закупівель набагато більший, то багато хто з чиновників об’єднаних громад лише після об’єднання стикнувся вперше.
Закупівлі за «старою звичкою»
Закупівлі, які здійснювала окремо кожна сільрада, зазвичай мали суми, при яких тендер проводити не обов’язково. Проте реформа децентралізації привела до об’єднання, а об’єднання – до збільшення таких сум.
– Дуже багато ОТГ, коли техніку закуповують, чи роботи якісь проводять, то намагаються вибрати такий проект, щоб було до 1,5 мільйони, тобто щоб тендер не проводити. Але це неправильно, адже не сприяє ні економії коштів, ні розвитку бізнесу, ні підвищенню прозорості, – пояснює експерт з публічних закупівель, керівник громадської ініціативи «За чесний тендер» Святослав Клічук.
За словами Святослава Клічука, зазвичай, тендерів намагаються уникати через відсутність досвіду, страх помилитися або через… бажання заробити.
– Якщо раніше вони тендерів не проводили, то вони їх проводити не вміють. І це банальна причина, чому їх намагаються уникнути. Не всі проходили якісь навчання, вони бояться помилитися і намагаються у будь-який спосіб уникнути проведення тендеру. Є приклади, коли в тендері наробили багато помилок, потім були скандали, проблеми, тому вони бояться, – говорить Святослав Клічук.
Як приклад можна навести ситуацію у Бабинській ОТГ (Рівненська область), перші вибори в якій відбулися 25 жовтня 2015 року. Наприкінці 2016 року громада закуповувала для шкіл комп’ютерну техніку. І, намагаючись якомога швидше використати кошти, закупила необхідний товар за завищеними цінами та без проведення тендеру.
Більш детально про цю ситуацію – розслідуванні Інформаційно-аналітичного порталу «4 влада».
Публічні закупівлі – вимога часу
Звісно, далеко не кожен чиновник має на меті робити на закупівлях корупційні схеми. Більшість просто не використовують можливості навчитися. Проте, за словами експерта, час і обставини все ж змусять це зробити
–Тенденції такі, що ціни зростають, а пороги залишаються. Тому, відповідно, все йде до того, що тендери стають обов’язковими. Є розмови у міністерстві економіки про те, що пороги варто було б знизити, через що ОТГ доведеться проводити ще більше тендерів. Тому, як би в громадах не хотіли, їм доведеться вчитися застосовувати тендерні процедури, – говорить Святослав Клічук.
Окрім різних тренінгів та семінарів з публічних закупівель, в яких можуть взяти участь представники ОТГ, існує чимало можливостей для самостійного навчання.
Зокрема, на самому порталі ProZorro.org є онлайн-курси, які детально і просто пояснюють усі необхідні процедури, аби навчитися користуватись системою.
Крім того, на сайті зібрані навчальні відео, методичні матеріали, схеми, нормативні документи, тобто практично все, що зможе знадобитись для того, щоб провести тендер.
Ще ефективніше вчитися – на практиці
-Таку можливість дає проведення через Prozorro допорогових закупівель. Це дає змогу потренуватися, пройти всі етапи на практиці і не боятись помилитися, адже відповідальності за це немає. Все це дозволить уникнути проблем на надпорогових закупівлях, – каже Святослав Клічук.
Інструкція з проведення допорогових закупівель. Скріншот з сайту prozorro.org
Prozorro допомагає економити
За словами експертів Prozorro дає економію приблизно 10-15%. І чимало об’єднаних територіальних громад ці переваги розуміють, тому активно закупівлі використовують. А також – рахують скільки заощадили.
Наприклад, в Коноплянській ОТГ (Одеська область) через тендер купували екскаватор для КП «Розенфельд». На відміну від очікуваної вартості у майже 1 млн. гривень (940 тис. грн.) придбати техніку змогли за 790 тис. грн. і зекономили 150 тис. грн.
Скріншоти з сайту prozorro.org
У Витвицькій ОТГ на Івано-Франківщині завдяки Prozorro зекономили понад 200 тис. грн. на реконструкції системи опалення водопостачання та каналізації Будинку Культури та адмінприміщення Витвицької ОТГ. Очікувана вартість становила 1 млн. грн..
Прозорість процедур – довіра мешканців та можливості для підприємців
Звісно, більша частина мешканців ОТГ не буде перевіряти кожну закупівлю, здійснену селищною радою, проте розуміння того, що закупівлі здійснюються прозоро, а кошти витрачаються розумно – важливе.
-Для мешканців це розуміння того, що зловживань менше, по-друге – більше конкуренції. Це запорука економії коштів, а мешканці в цьому зацікавлені. Коли виникає потреба, вони можуть переглянути інформацію щодо тих чи інших витрати закупівель. Що ж до бізнесу, то на Prozorro є річні плани закупівель, а отже й цінна інформація для підприємців. Завдяки аналізу даних Prozorro вони можуть бачити можна хто за якими цінами і що купує, хто надає які послуги, на що є попит і на що буде попит. Для бізнесу це можливості і їх потрібно використовувати, – зазначає Святослав Клічук.
Громадянська мережа ОПОРА наголошує, що застосування системи публічних закупівель Prozorro – один з ефективних кроків з підвищення прозорості роботи органів місцевого самоврядування, а також можливість уникнути корупційних схем при закупівлях товарів чи послуг. В свою чергу, прозорі закупівлі, дають змогу сформувати довірливі відносини влади та мешканців, а також сприяють покращенню інвестиційного клімату в громадах.
За коментарями звертайтеся:
Михайло Балик, керівник проекту
тел. (093) 833-83-45, m.balyk@opora.org.ua
Довідка
Проект «Формування бюджетів об’єднаних територіальних громад через призму потреб мешканців» реалізується РОО ВГО “Громадянська мережа «ОПОРА» в рамках програми «Публічні бюджети від А до Я: інформування, активізація та залучення громадянського суспільства», що виконується Фондом Східна Європа у партнерстві з Фундацією польсько-української співпраці ПАУСІ за фінансової підтримки Європейського Союзу.
Точка зору, відображена у цій публікації чи матеріалі, є винятковою відповідальністю РОО ВГО «Громадянська мережа «ОПОРА» і може не співпадати з точкою зору Фонду Східна Європа, ПАУСІ і/або Європейського Союзу.