Діти мають бути щасливими не тільки перед виборами…
Солодка вата, морозиво, батути, аніматори, ляльковий театр, кульки, боді-арт – у Вас теж при цих словах в уяві виникають парки…
З початку 2019 року на Рівненську область було спрямовано 394 субвенції з державного бюджету на забезпечення соціально-економічного розвитку регіону загальною сумою 55,529 млн грн. Найчастіше ці кошти були направлені на освітні заклади. І найбільша їх частина спрямовано на 154 округ – 169 субвенцій на суму 26,417 млн грн.
Громадянська мережа ОПОРА провела моніторинг та відслідкувала, скільки державних коштів було спрямовано на Рівненщину з початку 2019 року. Предметом дослідження стала субвенція на соціально-економічний розвиток окремих територій. Це форма грошової допомоги місцевим органам влади з боку держави для виконання конкретно визначеної цілі.
Дослідження ОПОРИ показало, що показники розподілу субвенцій свідчать про можливості «впливових» депутатів-мажоритарників залучати кошти до своїх виборчих округів, проте вони не завжди використовуються для вирішення нагальних та серйозних проблем сталого розвитку. Розпорошення фінансування на десятки, а то й сотні несистемних чи навіть дріб’язкових витрат вказує на відсутність планування, обґрунтованих пріоритетів та чітких критеріїв оцінки проектів, які фінансуються з державного бюджету.
Загалом, за перше півріччя 2019 року з Державного бюджету на Рівненську область було спрямовано 394 субвенції на суму 55 млн 529 тис. 399 грн. Середній розмір однієї субвенції склав – 140 тис. 938 грн, тоді як у 2018 році середній розмір складав – 240 тис. 785 грн.
Найбільшим проєктом, за розміром державних субвенцій, стало будівництво дошкільного навчального закладу в селі Новомильськ Здолбунівського району – 4,584 тис. грн (включає чотири субвенції). На суму 2,014 тис. грн (дві субвенції) зроблено капітальний ремонт хірургічного корпусу Радивилівської районної лікарні (ремонт дитячого відділення). Також за 2 млн грн проведено будівництво дитячого садка на 150 місць в селищі Оржів Рівненського району.
Водночас, найменша кількість коштів у рамках розподілу субвенцій на соціально-економічний розвиток – це проєкти по 3,4 тис. грн. Таких на Рівненщині зафіксовано 2 випадки. Зокрема, ці кошти спрямовувались на капітальні видатки Курозванівського дошкільного навчального закладу «Капітошка» Гощанського району, а також на капітальні видатки НВК «Оженинська ЗОШ I – III ступенів №2 – дошкільний навчальний заклад (дитячий садок)» Острозького району.
По 6 тис. грн витрачалось на придбання предметів довгострокового користування для сільського будинку культури в селі Трипутня та придбання музичної апаратури для клубу в селі Узлісся Дубровицького району.
Загалом, розподіл по сумах субвенцій наступний:
– до 10 тис. грн включно – 12 субвенцій;
– 10 – 30 тис. грн включно – 87 субвенцій;
– 30 – 50 тис. грн включно – 49 субвенцій;
– 50 – 100 тис. грн включно – 109 субвенцій;
– 100 – 200 тис. грн включно – 71 субвенція;
– 200 – 500 тис. грн включно – 46 субвенцій;
– 500 тис. грн – 1 млн грн включно – 13 субвенцій;
– 1 млн грн – 4 млн грн включно – 7 субвенцій.
Значна кількість субвенцій, що були направлені до області, викликають серйозні запитання з приводу ефективності та сталості розвитку регіону, адже половина з них сягає не більше 100 тис. грн і не вирішує важливі проблеми регіону.
Загалом, в Україні з державного бюджету на соціально-економічний розвиток виділено 5460 субвенцій на суму 1 млрд 815 млн 657 тис. 188 грн. У розрізі областей – Рівненська область серед числа тих, куди спрямовано найменше коштів субвенцій – 55 млн 529 тис. 399 грн (3,06%).
Що стосується розподілу субвенцій на соціально-економічний розвиток серед територіальних виборчих округів Рівненщини, то найбільше коштів виділено на округ 154 – 26 млн 416 тис. грн (47,57%), найменше – у 152 округ (2,15%).
Розподіл щодо кількості субвенцій та їх загальної суми, яку виділено на округ, такий:
– 154 округ – 169 субвенцій на суму 26 416 599 грн (47,57%);
– 153 округ – 67 субвенція на суму 14 858 800 грн (26,76%);
– 155 округ – 131 субвенції на суму 10 161 000 грн (18,3%);
– 156 округ – 18 субвенцій на суму 2 897 000 грн (5,22%);
– 152 округ – 9 субвенцій на суму 1 196 000 грн (2,15%).
Рівненщина налічує п’ять депутатів Верховної Ради, які представляють Рівненщину в п’яти мажоритарних виборчих округах відповідно:
– 152 округ – місто Рівне;
– 153 округ – місто Остріг, Гощанський, Корецький, Острозький, Рівненський райони;
– 154 округ – місто Дубно, Демидівський, Дубенський, Здолбунівський, Млинівський, Радивилівський райони;
– 155 округ – місто Вараш, Володимирецький, Дубровицький, Зарічненський, Рокитнівський райони;
– 156 округ – Березнівський, Костопільський, Сарненський райони.
З початку 2019 року найбільше коштів субвенції на соціально-економічний розвиток (з урахуванням великих інфраструктурних проектів) отримав виборчий округ 154 Олександра Дехтярчука («Блок Петра Порошенка «Солідарність»). Загалом, найбільше субвенцій на регіон були спрямовані на освітні заклади – 112 субвенцій. Найбільшими проєктами регіону стали:
Понад 14 млн грн було направлено до 153 виборчого округу, який у Верховній Раді представляє Юрій Вознюк(«Народний фронт»). Так, серед 67 залучених субвенцій, 32 були пов’язані із закладами освіти, потім – дитячі та спортивні майданчики – 22 субвенції. Найбільшими проєктами в окрузі за рахунок держбюджету стали:
155 округ на Рівненщині отримав трохи більше 10 млн грн. На парламентських виборах мажоритарником там обраний Василь Яніцький («Блок Петра Порошенка «Солідарність»). Загалом, серед 131 субвенції, найбільші з яких спрямовувались на об’єкти освітньої сфери:
Близько 3 млн грн субвенцій було направлено до округу №156, який у парламенті представляє Сергій Євтушок(Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина»). Серед 18 державних субвенцій, спрямованих на округ, 8 – на дитячі та спортивні майданчики та 7 стосуються освітніх закладів. Зокрема, з держбюджету в 156 виборчому окрузі було придбано 6 дитячих майданчиків по 100 тис. грн у селі Балашівка Березнівського району, селах Яполоть та Підлужне Костопільського району, а також селах Люхга, Орлівка, Тутотовичі й Карпилівка Сарненського району. Окрім цього, найбільшими проєктами стали:
Найменше ж коштів – 1 млн 196 тис. грн спрямовано до 152 округу Олега Осуховського (Всеукраїнське об’єднання «Свобода»). Серед дев’яти державних субвенцій чотири стосувались освітніх та ще чотири – медичних закладів. Серед найбільших, за розміром субвенцій, проєктами є:
Аналізуючи спрямування державних субвенцій, ми виокремили основні тематики, куди виділялись кошти на Рівненщині:
Варто зазначити, що найменшими за середній розмір були субвенції, що направлялися на об’єкти соціально-культурної сфери, дитячі та спортивні майданчики, а також заклади освіти. Натомість найбільш вартісними, з точки зору однієї субвенції, були об’єкти у сфері житлово-комунального-господарства та інфраструктури, а також на ремонт дорожнього покриття.
Громадянська мережа ОПОРА вкотре наголошує на важливості зміни механізму виділення державних субвенцій, на необхідності підвищення рівня прозорості та зрозумілості виділення коштів, а також на дотриманні принципів рівномірності, системності й пріоритетності розподілу бюджетних ресурсів між різними регіонами України. Для цього ОПОРА підготувала ґрунтовні рекомендації, що надіслані всім зацікавленим сторонам, у тому числі Кабінету Міністрів України, який, щоправда, проігнорував їх.
Дослідження щодо розподілу державних субвенцій у 2018 році у Рівненській області, а також загальнонаціональні дослідження у 2018, 2017 та 2016 роках .
Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямоване на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за позачерговими виборами до Верховної Ради. З моменту офіційного старту виборчої кампанії до спостереження залучено 253 спостерігачі по всій країні. А в день голосування 21 липня 2019 року до них долучаться ще понад 1 500 спостерігачів. Вони також здійснюватимуть паралельний підрахунок голосів (PVT – parallel vote tabulation) з метою отримання результатів виборів, що будуть набагато швидші за офіційні та точніші за екзит-поли. Крім того, ми моніторимо використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, навчаємо правоохоронні органи щодо особливостей виборчого процесу, запустили мережу громадських омбудсменів із захисту виборчих прав громадян, оцінили виконання Україною рекомендацій міжнародних місій щодо виборчої реформи та займаємося просвітою виборців.