ОПОРА дослідила грифи таємності

Дата: 07.03.2012

opora dsk 06 03Громадянська мережа ОПОРА дослідила хто з представників влади шести районних центрів Рівненщини незаконно присвоює таємні грифи для інформації.
Вчора Громадянська мережа ОПОРА презентувала результати дослідження щодо ситуації із присвоєнням інформації обмежувального грифу «Для службового користування».
– У нас склалося враження, що обмежуючи доступ до певної інформації, чиновники керувалися не законодавством, а власними потребами і переконаннями, – розповідає пан Токарський. – Так, практично всі органи влади внесли в цей перелік інформацію, яка там не повинна бути через те, що вона носить інший тип секретності.

– З вступом в дію Закону України «Про доступ до публічної інформації» і змінами до Закону України «Про інформацію» змінились вимоги щодо обмеження доступу до інформації, – каже представник ОПОРИ. – Законодавчо передбачено три типи інформації з обмеженим доступом, а саме: конфіденційна інформація, яка стосується особи, таємна – яка містить державну чи професійну таємницю і службова інформація, яка міститься в документах суб’єктів владних повноважень, що становлять внутрівідомчу службову кореспонденцію, доповідні записки, рекомендації тощо. Ми досліджували лише обмеження доступу до службової інформації, яке здійснюється місцевими органами влади.

Представник ОПОРИ розповів, що в Україні чітко визначено види інформації, що може відноситися до службової. Попри те, дослідження організації виявило серйозні порушення при складанні переліку інформації з обмеженим доступом.

– У нас склалося враження, що обмежуючи доступ до певної інформації, чиновники керувалися не законодавством, а власними потребами і переконаннями, – розповідає пан Токарський. – Так, практично всі органи влади внесли в цей перелік інформацію, яка там не повинна бути через те, що вона носить інший тип секретності, тобто є конфіденційною, або таємною.

Зі слів представника ОПОРИ, з 20 суб’єктів владних повноважень, роботу яких дослідила організація, 16 склали перелік відомостей службової інформації з порушеннями закону та перевищенням вимог щодо обмеження доступу до даних.

– Серйозні порушення зафіксовано в Дубенській районній державній адміністрації, – каже Андрій. – Чиновники засекретили документ, яким визначили перелік службової інформації, що повністю порушує норми законодавства. Коли ОПОРА пояснила, що так не робиться, посадовці надали організації додаток з переліком віднесеної до службової інформації, однак, сам документ принципово відмовилися розсекречувати. Ще один цікавий випадок виявлено в Дубенській міській раді. До нас звернулися місцеві журналісти, які розповіли, що орган влади обмежив доступ до практично всієї службової інформації, включаю розпорядження. В той же день, коли ОПОРА надіслала запит з вимогою надати перелік інформації віднесеної до службової, чиновники відмінили перше рішення і затвердили перелік на двадцять пунктів коротший за попередній.

– Це, можливо, на вашу думку є порушення, – прокоментував результати дослідження ОПОРИ головний уповноважений з питань доступу до публічної інформації Рівненської обласної державної адміністрації Миколи Шустова. – Перелік затверджує наша експертна комісія і, якщо вона вважає, що інформація є конфіденційною, вона її обмежує.

На думку пана Шустова, порушення, які виявила організація, пов’язані із недосконалістю українського законодавства, яке суперечить одне одному. Посадовець запевнив, що проаналізує результати дослідження і прийме відповідних заходів, щоб виправити виявлені помилки.

Дослідження стану обмеження доступу до інформації в шести районах Рівненської області здійснено в рамках реалізації Проекту «Влада через призму інформації» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження»

Прес-центр
Громадянська мережа ОПОРА
тел. 430718