Громада проти “Реклами смерті”

Дата: 26.12.2007
 Перше  рішення Рівненської міської ради “Про заборону розміщення зовнішньої реклами алкогольних напоїв та тютюнових виробів у місті Рівному”  було прийняте  9 березня 2006 року № 1984, однак воно було скасоване рішенням Рівнеради  від 25 липня 2006 року у зв’язку з порушенням процедури ухвалення регуляторного акту, передбаченої вимогами статті 36 Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”, та протестом прокурора м. Рівного № 579  – 06 від 15 березня 2006 року, який власне і посилався на згадані вище процедурні порушення.  ЗУ «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» вимагає публікації проекту рішення у ЗМІ за місяць до його розгляду на сесії, Рівненська міська рада проекту рішення не надрукувала, що й стало підставою протесту прокурора.

 

 

 

Виникла проблема з внесенням проекту рішення про заборону на сесію міської ради.

 

Рівненським представництвом Громадянської мережі ОПОРА було проведено ряд заходів для підняття громадської уваги до цієї проблеми:

–    Інформаційні повідомлення в пресу, про невиконання депутатами передвиборчих обіцянок, що до захисту молоді та дітей;

–    Інформаційні приводи, щодо нехтування міською радою інтересів громади;

На передодні самої сесії РПГМ ОПОРА провели круглий стіл «Узаконимо «Рекламу смерті»?» спрямований на обговорення та вироблення чіткої позиції громадськості м. Рівне в питанні заборони зовнішньої реклами алкоголю та тютюну, як такої, що сприяє поширенню алкогольної та тютюнової залежності в першу чергу серед дітей та молоді. Результатом обговорення стало прийняття звернення молодіжних громадських організацій до депутатів Рівнеради (текст в додатку). РПГМ ОПОРА зібрала підписи молодіжних громадських організацій (28 найбільш дієвих організацій) та забезпечила донесення звернення безпосередньо до кожного депутата Рівнеради. Про що повідомили усю пресу міста. Сам же текст заяви робив голосування “проти” – «владним свавіллям», «ігноруванням думки молодіжної громади міста», «лобіюванням бізнес-інтересів» і т.д. і т.п. Як підсумок – було прийняте рішення “Про заборону розміщення зовнішньої реклами алкогольних напоїв та тютюнових виробів у місті Рівному”, що вступило в дію з 01.01.2007.

 

Однак цього не відбулося і  наступним кроком стало звернення депутата Рівнеради Віталія Шабуніна до міського голови п. Віктора Чайки та секретаря Рівнеради п. Юрія Торгуна з проханням надати пояснення невиконанню рішення Рівненської міської ради «Про заборону у м. Рівному зовнішньої реклами алкогольних та тютюнових виробів і їх товарних знаків» від 24.11.2006 р. та провести службове розслідування за фактом невиконання зазначеного вище рішення і припинити порушення законності та в максимально стислі строки виконати рішення Рівненської міської ради «Про заборону у м. Рівному зовнішньої реклами алкогольних та тютюнових виробів і їх товарних знаків» від 24.11.2006.

 

Це викликало коментарі від п.Собчука, начальника Управління житлово-комунального господарства, чиє управління зобов’язане згідно з рішенням Рівнеради «…2.1. Довести до 01.01.2007 це рішення до всіх рекламодавців і розповсюджувачів зовнішньої реклами в м. Рівне та внести відповідні зміни в договори на тимчасове користування місцем для розміщення об’єктів зовнішньої реклами» щодо того, що фактичне невиконання рішення не є порушенням цього  рішення. Це, в свою чергу,  викликало коментар РПГМ ОПОРА, в якому п. Собчуку нагадувалося, що  «…якщо на рішення міської ради не наклав вето міський Голова чи прокурор, воно є ОБОВ’ЯЗКОВИМ для виконання». Начальник управління, «відморожувався» необхідністю затвердження (!) рішення міської ради виконкомом, власне змін до «Положення про ….».  Тим більше у проміжку часу від затвердження рішення міською радою та цими подіями відбулося аж два засідання виконкому. Дякуючи розголосу, який було піднято в пресі, відповідний проект рішення заднім числом вноситься до порядку денного засідання міськвиконкому 16 лютого 2007 р. Міська влада так і не пояснила нам, чому це питання не підняли на двох попередніх засіданнях виконкому…

 

Одним словом, члени виконкому одноголосно голосують за впровадження заборони  розміщення зовнішньої реклами тютюну та алкоголю в життя. Для нас і надалі лишається таємницею, з яких пір рішення міської ради вимагають затвердження міськвиконкомом… Але це інша історія, продовження якої, ми сподіваємося, ви скоро побачите. Як результат, за останні два дні майже половина «реклами смерті» зникла з більшості білбордів міста.
Станом на сьогоднішній день ми маємо:
1.    Позов до суду  від Всеукраїнської асоціації надавачів зовнішньої реклами з вимогою скасувати рішення «Про заборону у м. Рівному зовнішньої реклами алкогольних та тютюнових виробів і їх товарних знаків» від 24.11.2006 р.   Міська влада суд програла.
2.    Поданий міською радою позов  до апеляційного суду з метою скасування рішення суду першої інстанції. Як і перший раз,  суд міською владою програно.
3.    2 грудня 2007 р. на черговому засіданні Рівненського міськвиконкому розглядалося рішення, про надання нових площ під рекламні щити.  Рішенням виконкому, його було відправлено на доопрацювання, а жодного дозволу не буде надано доки не розроблять положення про конкурс. Однією з умов цього положення буде заборона розміщати на щитах рекламу алкоголю і тютюну.
4.    З лютого 2008 р. починається новий етап кампанії громадського лобіювання заборони «Реклами смерті» в м.Рівне. Однією з віх якої буде розробка положення про умови конкурсу та лобіювання прийняття цього положення.