На Рівненщині об’єднання громад хочуть провести поспіхом, щоб отримати субвенцію з бюджету

Дата: 12.05.2015

300 400 592577001429266571В приміщенні Рівненської ОДА відбулося засідання регіональної робочої групи з підготовки перспективного плану формування територіальних громад Рівненської області. Із 365 сільських, селищних та міських рад Рівненщини попередньо планують створити 71 громаду. Проте ініціативи з об’єднання добровільними назвати можна лише умовно, а проекти перспективних планів, як показує практика, погоджуються навіть без наявності відповідних документів, за вказівкою керівництва області.

 

Процесу добровільного об’єднання громад, як невід’ємній частині децентралізації, дало старт прийняття Верховною Радою України  5 лютого 2015 року Закону «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

8 квітня 2015 року постановою №214 Кабінету Міністрів України була затверджена Методика формування спроможних територіальних громад.

На Рівненщині регіональна робоча група з підготовки перспективного плану формування територій громад Рівненської області була утворена розпорядженням голови Рівненської ОДА та голови Рівненської обласної ради № 181/100 від 15 квітня 2015 року. Цим же розпорядженням було затверджено склад робочої групи.

Згідно даного розпорядження, голови районних державних адміністрацій та голови районних рад до 17 квітня 2015 року мали утворити районні робочі групи з підготовки перспективного плану формування територій громад*

До 25 квітня 2015 року подати департаменту економічного розвитку і торгівлі облдержадміністрації проекти перспективних планів формування територій громад. Рекомендацією керівництва області було створення в кожному районі області не більше чотирьох територіальних громад.

Зокрема, районні робочі групи мали розробити й передати обласній робочій групі пропозиції до перспективного плану, що мали включати графічну частину та паспорт спроможної територіальної громади**.

– На порядку денному засідання робочої групи стояло завдання затвердити проекти перспективних планів, що були поданні районними адміністраціями, – говорить член координаційної ради Громадянської мережі ОПОРА Андрій Токарський. – Саме тих планів, які встановлюють межі та спроможність переформатованих, об’єднаних територіальних громад. Далі, згідно рішення робочої групи, голова Рівненської ОДА має підготувати розпорядження і подати його до обласної ради. Потім за ці проекти перспективних планів голосуватимуть на сесії.

Проте далеко не всі райони представили їх на засідання обласної робочої групи.

Зокрема, Березнівська, Демидівська, Зарічненська, Костопільська та Млинівська РДА надали лише паспорти спроможності територіальної громади, робочі групи Гощанської та Дубровицької РДА надали тільки графічну частину, а РДА Дубенського, Радивилівського та Сарненського районів взагалі не надали на засідання робочої групи ні паспортів, ні графічних зображень перспективних планів.

Як зазначив на засіданні робочої групи заступник голови Дубенської райради Олександр Козак, їм є незрозумілою методика формування таких перспективних планів.

– Не зважаючи на це робоча група підтримала проекти перспективних планів від районних адміністрацій, навіть в очі їх не бачивши, – говорить Андрій Токарський. – А найбільш цікаво, що було підтримано навіть плани тих районів, що не подали їх, а сказали лише скільки вони планують утворити територіальних громад. Тобто, не маючи жодних документів на руках, чиновники голосують, тому що так каже керівництво.

Мотивацією керівництва, зокрема заступника голови Рівненської облради Степана Павлюка та заступника голови Рівненської ОДА Юрія Приварського, було те, що облрада має проголосувати за перспективні плани до 1 червня, щоб Рівненська область не втратила можливість отримати субвенцію у розмірі 110 мільйонів гривень з бюджету розвитку.

В результаті, робоча група затвердила всі проекти перспективних планів – 20 чоловік «за», 1 «утримався» і 1 «проти».

Варто зазначити, що у законі «Про добровільне об’єднання територіальних громад» відсутні будь-які часові обмеження щодо прийняття такого рішення й не йдеться про те, що рішення має бути ухвалене одночасно по всіх районах.

– Сьогодні головне завдання полягає не в тому, щоб за будь-яку ціну встигнути розробити перспективні плани до якоїсь конкретної дати, а в тому, щоб реформа була правильно сприйнята тими, заради кого вона робиться, тобто мешканцями кожного населеного пункту, кожної області країни, – підкреслив заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України В’ячеслав Негода.

– Саме принцип добровільності об’єднання громад є визначальним. Ніхто не буде примушувати громади до об’єднання, якщо в них не буде на те доброї волі, – зазначає заступник міністра.

Зауважимо, що про грошову субвенцію знають лише керівники районів та області, натомість громада на місцях, що не була залучена до процесу формування перспективних планів об’єднання й не ознайомлена з усіма перевагами таких кроків, жодних об’єднань, ініційованих згори, не сприйматиме позитивно.

З огляду на те, що таке важливе рішення намагаються прийняти поспіхом, складається враження, що місцева влада зацікавлена, в першу чергу, в одержанні грошової субвенції, ніж в проведенні інформаційно-просвітницької роботи з місцевим населенням задля якісного формування перспективних планів об’єднання громад.

Відповідно п. 14 Методики формування спроможних територіальних громад проект перспективного плану схвалюється обласною радою та затверджується Кабінетом Міністрів України. Згідно п. 2 ст. 10 ЗУ «Про добровільне об’єднання територіальних громад» пропозиції щодо надання фінансової підтримки об’єднаній територіальній громаді вносяться обласною державною адміністрацією за поданням місцевої ради об’єднаної територіальної громади Кабінету Міністрів України не пізніше 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому передбачається надання такої фінансової підтримки.

Таким чином, навіть за умови ухвалення обласною радою перспективних планів об’єднаних громад, то претендувати на отримання субвенції можуть лише громади, які об’єднаються. На даний момент, в Рівненській області відсутні об’єднані територіальні громади й ніхто не може гарантувати, що такі громади з’являться до 15 липня 2015 року.

Примітка:

*Перспективний план об’єднання територіальної громади – це проект економічного розвитку територіальної громади, що включає в себе графічну частину, на якій відображаються межі спроможних територіальних громад, їхні адміністративні центри та всі населенні пункти, а також текстову частину, що включає опис кожної спроможної територіальної громади, своєрідний «паспорт громади»

**Паспорт спроможності територіальної громади – це документ, що включає в себе назву територіальної громади, дані про площу, кількість населених пунктів, кількість населення, розрахунковий обсяг доходів та інші відомості.

Детальніше:

Андрій Токарський

(067) 91 31 505