Останні всенародні вибори Президента України відбулись 5 років тому

Дата: 09.07.2009

 Напевно, вже всі чули про грядущі зміни до Закону України “Про вибори Президента України”. Можливо, чули про те, що це жахливий законопроект і недемократичний. На слуху скорочення терміну виборчої кампанії та надання можливості фракціям давати свої кандидатури в виборчі комісії. Ще однією нормою було збільшення розмірів виборчих дільниць, зокрема великі дільниці тепер включатимуть до трьох тисяч виборців.

Та всі ці норми, насправді, квіточки небесні.

 

Normal 0 21 MicrosoftInternetExplorer4

Стаття 32. Порядок ознайомлення виборців із попереднім списком виборців на звичайній виборчій дільниці та оскарження неправильностей у списку виборці

4. Громадянин особисто подає скаргу до дільничної або територіальної виборчої комісії чи органу ведення Державного реєстру виборців щодо обставин, передбачених частиною третьою цієї статті. Скарга за формою, визначеною статтею 104 цього Закону (без зазначення суб’єкта оскарження), невідкладно розглядається відповідною виборчою комісією або відповідним органом ведення Державного реєстру виборців, а в день голосування в порядку, встановленому цим Законом.

Тобто раніше один міг подати скарги за сотню чи тисячу людей, а зараз такого не буде. Кожен за себе. Тут ще нюанс, що померлі самі за себе не зможуть подати скарги ніяк:)

 

 

Стаття 35. Порядок внесення змін до уточненого списку виборців на звичайній виборчій дільниці

8. Голова, заступник голови та секретар дільничної виборчої комісії у день голосування виправляють неточності та технічні описки в уточненому списку виборців – неправильне написання прізвища, імені, по батькові, дати народження, номера будинку, квартири місця проживання – у разі якщо, незважаючи на такі технічні описки, є зрозумілим, що до списку внесено саме того виборця, який прибув на виборчу дільницю для голосування. Таке виправлення засвідчується підписами голови, заступника голови та секретаря дільничної виборчої комісії у графі «Примітка».

Голова, заступник голови та секретар дільничної виборчої комісії у день голосування включають до уточненого списку виборців осіб, які зареєстровані на території даної виборчої дільниці, за умови надання ними документів, що посвідчують особу, у відповідності до частини другої статті 2 цього Закону.».

Раніше не було такої норми і в день голосування когось включити в список виборців було неможливо.

 

Стаття 79. Протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців

«4. У протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу зобов’язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні комісії. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі проти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Протокол засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати на пост Президента України, їх довірені особи, офіційні спостерігачі, які були присутні при підрахунку голосів виборців. У разі своєї незгоди з відомостями, що зазначені у протоколі, член комісії зобов’язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.

Не підписання або відмова у підписанні протоколу окремими членами комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.»;

В чинному законі такої норми немає. Тобто, з прийняттям цього законопроекту можна не підписувати протоколи взагалі, або не давати їх комусь підписувати – гіпотетично.

 

Стаття 82. Порядок прийняття та розгляд документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією

13. Протоколи про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складаються територіальною виборчою комісією у кількості примірників на чотири більшій, ніж кількість осіб, що входять до складу територіальної виборчої комісії. Примірники протоколів нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов’язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, які присутні на засіданні комісії та членами дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів, та засвідчуються печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколів оголошуються. Перший примірник кожного протоколу мають право підписати кандидати, їх довірені особи, офіційні спостерігачі, які були присутні при підрахунку голосів виборців. У разі своєї незгоди з відомостями, що зазначені у протоколі, член комісії зобов’язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.

Не підписання або відмова у підписанні протоколу окремими членами комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.

Знову таки дискредитації ідеї непідписання протоколу. Він все рівно дійсний, хоч головою об стінку.

 

Стаття 84. Встановлення результатів виборів Президента України

2. Відомості про підсумки голосування цифрами і прописом заносяться до протоколу Центральної виборчої комісії про підсумки голосування в день виборів Президента України. Відомості, зазначені у пунктах 2-12 частини першої цієї статті, вносяться як по кожному територіальному виборчому округу, так і сумарно по загальнодержавному округу. Протокол про результати голосування у день виборів Президента України зобов’язані підписати голова, заступники голови, секретар та інші члени Центральної виборчої комісії, які присутні на засіданні комісії . Зазначений протокол засвідчуються печаткою Центральної виборчої комісії. У разі своєї незгоди з відомостями, що зазначені у протоколі, член комісії має право викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.

Не підписання або відмова у підписанні протоколу окремими членами комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.

Ну і апофєоз мислі, член ЦВК може не підписати протокол, але це нічого не міняє!!! Пригадайте, як в 2004 члени ЦВК не підписували протоколи, і до чого то приводило. Зараз це може стати легендою, не більше

 

7. Скарги, що стосуються підготовки і проведення виборів Президента України, на рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій та їх членів, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, закладів та організацій, їх посадових і службових осіб, акти та дії об’єднань громадян, крім тих, які відповідно до закону, статуту (положення) об’єднання громадян належать до їх внутрішньої організаційної діяльності або їх виключної компетенції, дії та бездіяльність засобів масової інформації, їх посадових та службових осіб, а також інших суб’єктів виборчого процесу, у день голосування і наступні дні виборчого процесу до Центральної виборчої комісії не подаються. Зазначені скарги залишаються Центральною виборчою комісією без розгляду.

Подання таких скарг не перешкоджає встановленню результатів виборів Президента та їх оголошенню.

 

Стаття 85. Повторне голосування

4. Якщо кандидат подав до Центральної виборчої комісії письмову заяву про зняття своєї кандидатури з балотування і Центральна виборча комісія прийняла рішення про скасування реєстрації кандидата, включеного до виборчого бюлетеня для повторного голосування, пізніше строку, зазначеного у частині третій цієї статті, або з інших причин немає кандидатів, які могли б бути включеними до виборчого бюлетеня для повторного голосування замість вибулого, повторне голосування проводиться щодо однієї кандидатури.

Уявіть, скільки всього може включитись в словосполучення „інші причини”.

 

 

Стаття 92. Предмет та суб’єкти оскарження

Скарги, що стосуються призначення, підготовки і проведення виборів Президента України, можуть бути подані на рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій та їх членів, дій кандидатів на пост Президента України, їх довірених осіб.

органів  державної влади,  органів  місцевого самоврядування,  підприємств,  установ, закладів та організацій,  їх посадових і службових осіб,  акти  та дії  об’єднань  громадян,  крім  тих,  які  відповідно  до закону, статуту (положення) об’єднання громадян належать до їх внутрішньої організаційної  діяльності  або  їх виключної компетенції,  дії та бездіяльність  засобів  масової  інформації,   їх   посадових   та службових осіб, а також інших суб’єктів виборчого процесу

Ось цей кусок тексту, виділеного жирним, просто викинеться із Закону. Скаржитись можна буде лише на кандидатів і виборчі комісії. Всі інші суб’єкти можутьт робити все, що заманеться.

 

Це Закон призначення Президентом України того, хто організує більшість в комісіях. Більше можна нічого не робити!!!