“Перший крок до реформ житлово-комунального сектора” (в рамках кампанії “Країна відповідальних власн

Дата: 09.01.2008
 Постійне підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги викликало хвилі громадських протестів практично по всій території України. Незважаючи на гарантію закону України “Про житлово-комунальні послуги” для споживачів на право отримувати інформацію про склад, структуру та обсяг отриманих послуг, реалізувати це право на практиці не можливо. Система регулювання житлово-комунальних послуг на сьогоднішній день застаріла, надто ускладнена і непрозора. Безпосередні постачальних житлово-комунальних послуг не можуть надати економічного обґрунтування підвищення тарифів громадянам. Така ситуація сприяє “процвітанню” корупційних схем, неврегульованості житлово-комунальних конфліктів та безкарності порушників. Однак, “тарифна проблема” – це яскравий наслідок структурних проблем сектора та аргумент для необхідності його реформування.

Житлово-комунальна політика в Україні потребує докорінних змін, які полягають у формуванні ефективної структури житлового фонду та у переході до ринкових розрахунків за житлово-комунальні послуги.
З метою сприяння впровадженню принципів публічності діяльності агентів сектора приватної власності та житлово-комунального господарства Громадянська мережа ОПОРА розпочала кампанію “Країна відповідальних власників”
Першим кроком до реформування житлово-комунального сектора, на нашу думку, має стати незалежний обрахунок вартості житлово-комунальних послуг у формі “калькулятора ЖК-послуг” та донесення його до широкої громадськості. Паралельного повинна здійснюватися просвітницька кампанія для населення щодо необхідності переходу на ринкові розрахунки з надавачами ЖК-послуг та особисто брати участь в кампаніях, спрямованих на зміну процедури розрахунку тарифів.

Мета
Напрацювання механізму активізації громадськості для контролю за розвитком житлово-комунального сектора на основі проведення аналізу нормативного забезпечення та актуальних суспільних очікувань щодо розвитку сектора. Як результат, буде започатковано процедуру зміни обрахунку тарифів на житлово-комунальні послуги.

В РЕЗУЛЬТАТІ:
1.    ІНІЦІЮВАТИ ПЕРЕГЛЯД ВСТАНОВЛЕНИХ ТАРИФІВ З ТОЧКИ ЗОРУ АБО ЇХ НЕОБРУНТОВАНОСТІ, АБО ПОРУШЕННЯ ПРОЦЕДУРИ ПРИЙНЯТТЯ
2.    ПРОАНАЛІЗУВАТИ МЕТОДИКУ ВСТАНОВЛЕННЯ ТА ЗМІСТ ТАРИФІВ
3.    АКТИВІЗУВАТИ ГРОМАДСЬКІСТЬ ДО ВИРІШЕННЯ НАСУЩНИХ ПРОБЛЕМ
4.    ДАТИ ЗРОЗУМІТИ МІСЦЕВІЙ ВЛАДІ, ЩО ДЕМОКРАТИЧНІ ПРОЦЕДУРИ СЛІД ЗАСТОСОВУВАТИ І ЩО ПЛЮВАТИ НА ГРОМАДУ НЕ ВИЙДЕ
5.    З’ЯСУВАТИ ГОТОВНІСТЬ ЛЮДЕЙ ДО ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОЇ РЕФОРМИ, ЯКА КОЛИСЬ ТАКИ РОЗПОЧНЕТЬСЯ, І РОЗПОЧНЕТЬСЯ БОЛІСНО І ДОРОГО
6.    ПРОАНАЛІЗУВАТИ РІВЕНЬ ГРОМАДСЬКОЇ АКТИВНОСТІ І РІВЕНЬ ЗУСИЛЬ, НЕОБХІДНИХ ДЛЯ ЇЇ РОЗБУДЖЕННЯ

Дана кампанія фінансується за кошти Міжнародного фонду «Відродження», NDI та власних ресурсів мережі.

Географія
Кампанія реалізується по всіх осередках Мережі, проте у наступних містах, що підтримано фондами, два випуски газети будуть поширені за принципом «у кожну скриньку»: м. Донецьк, м. Львів, м. Черкаси, м. Миколаїв, м. Рівне, м. Коломия, м. Херсон, м. Вінниця. У інших містах заплановано поширення газети у менших кількостях, насамперед у «пілотних районах» і на публічних заходах.

Цільова аудиторія проекту
Широке коло громадськості, власники та користувачі житла, працівники комунальних та енергетичних кампаній, представники органів місцевого самоврядування у вибраних містах, представники Кабінету міністрів України та Верховної Ради України.

Ключове повідомлення проекту
– Вартість комунальних послуг має встановлювати рівність між ціною послуг, якістю послуг, спроможності споживачів, і громадськість має право приймати участь у формуванні комунальної політики громади.

Складові частини кампанії:

1.    Експертно аналітична
2.    Акції прямої дії
3.    Інформаційні заходи та ПР
4.    Мобілізаційні заходи
5.   Акції тиску на представників влади
6.    Публічні заходи: круглі столи, громадські слухання

ЯКІ САМЕ ТАРИФИ РОЗГЛЯДАТИМУТЬСЯ:
1.    формування тарифів на теплову енергію
2.    формування тарифів на водопостачання та водовідведення
3.    формування тарифів на обслуговування житла та прибудинкових територій

ЩО ТАКЕ ПІЛОТНІ ПРОГРАМИ В РАМКАХ КАМПАНІЇ:
Пілотна програма реалізовуватиметься в одному з “районів” міст (2000-3000 квартир). Пілотна програма – це комплекс системних заходів із мешканцями “району” для пояснення необхідності ринкового реагування ЖК-сектора і визначення рівня готовності населення до нових реформ.
Реформа ЖКГ рано чи пізно перекладе тягар відповідальності з «держави» і її неефективного уособлення у вигляді ЖЕКу на самих власників квартир – громадян (уже сьогодні лунають заяви Президента та РНБО). Пілотна програма дасть змогу визначити, чи готові люди вже сьогодні погодитися на той рівень відповідальності і взагалі, чи усвідомлюють вони її? Саме з метою оцінки суспільних очікувань і планування майбутнього розвитку кампанії на базі оцінки реформаторських настроїв у населення реалізовуватиметься пілотні програми в “районах” вибраних міст.
Пілотні програми повинні відповідати наступним параметрам:
1.    реалізовуватися у вибраних містах
2.    інформаційна складова проекту повинна бути зорієнтована на весь населений пункт
3.     широке інформування громадян про конкретні можливості вирішення їх проблем у ЖК-сфері
4.     містити активні мобілізаційні заходи, які сприятимуть підвищенню індивідуальної активності громадян у вирішенні ЖК-питань
Пілотна програма передбачатиме проведення активної мобілізаційно-освітньої кампанії у вибраному “районі”:
•    від дверей до дверей (презентація “громадського калькулятора”, визначення рівня готовності брати участь у заходах, спрямованих на реформування у сфері ЖКГ (зміни тарифної політики, зміни системи обслуговування будинків та прибудинкових територій, необхідності ринкового регулювання ЖК – сектору).
•    “вечірні збори” мешканців будинків (презентація “громадського калькулятора” та необхідності реформ у ЖКГ)
•    проведення виїзних консультацій для мешканців, які захищають свої інтереси перед структурами, як надають ЖК-послуги.
•    допомога в організації локальних кампаній щодо відстоювання інтересів споживачів у їхніх взаємовідносинах з надавачами ЖК-послуг.

 

МАТЕРІАЛИ КАМПАНІЇ