На найближчому засіданні Рівнеради, 12 травня, депутати мають повернутися до розгляду питання затвердження нового Регламенту Рівненської міської ради 7-го скликання. Проте, напередодні голосування, залишаються певні розбіжності поміж членів робочої групи, деяких депутатів та міського голови у баченні окремих норм нового Регламенту. Про ці моменти розповіли на брифінгу, організованому Громадянською мережею ОПОРА.
Нагадаємо, що проект нового Регламенту був розроблений робочою групою, до складу якої увійшли депутати міської ради з різних фракцій та громадські активісти. Документ, робота над яким тривала з листопада 2015 року, неодноразово доопрацьовувався в процесі робочих зустрічей з представниками фракцій Рівнеради. 21 квітня 2016 року на сесії Рівнеради новий Регламент прийнятий за основу.
Після цього відбулися декілька зустрічей представників робочої групи з головами депутатських фракцій та міським головою Володимиром Хомком, в ході яких погоджувалися норми Регламенту, щодо яких у сторін не було єдиного бачення.
– Відштовхуючись від того документу, який ми мали на початку, є певні норми, від яких нам, як робочій групі, довелося відмовитись. Зокрема, депутатами не була сприйнята ідея щорічної ротації голів постійних комісій Рівнеради. Жодна з фракцій з цим не погодилась. Так само не вдалося пришвидшити процедуру отримання громадянином на руки готового рішення міської ради. Бюрократична «машина» Рівнеради та апарату ради зараз настільки складна, що людина це рішення може отримати приблизно через 30 днів. Справа в тому, що виконавчі органи починають працювати з готовим рішенням лише через 10 робочих днів після його прийняття. Фактично ми стикнулися з тим, що без подальшого впровадження електронного документообігу ми цієї системи не змінимо, – зазначив експерт з питань місцевого самоврядування, член робочої групи з підготовки нового Регламенту Сергій Пінчук.
Щодо позитивних моментів, які вдалося відстояти представникам робочої групи, Сергій Пінчук відзначив:
– оприлюднення повного аудіозапису пленарного засідання наступного дня після сесії;
– можливість винесення на сесію Рівнеради проектів рішення місцевих ініціатив та рішень, прийнятих за підсумками громадських слухань;
– відмова від практики винесення додаткових питань до порядку денного сесії Погоджувальною радою. Кожне питання матиме свого автора з обґрунтуванням причин винесення на сесію.
Проте, щодо деяких норм Регламенту, узгодженої позиції напередодні голосування за основу досі немає. Зокрема, як зазначив голова Постійної комісії з питань Регламенту, депутатської діяльності та етики, розвитку місцевого самоврядування Рівненської міської ради Олександр Чубай, є чотири норми, щодо яких згоди немає:
– хто візує проекти рішень;
– хто відповідальний за візування: секретар Рівнеради чи організаційний відділ;
– впродовж якого терміну проекти рішень подаються на сесію;
– хто має право подавати кандидатури заступників міського голови.
Олександр Чубай окреслив ризики, які криються за такими неузгодженостями.
– Була ситуація, що проекти рішень погоджували ті організації і установи, які не мають на це повноважень. Наприклад, Держземагенство. Ми визначили чіткий перелік з п’яти осіб, які мають на це право: юрист, керівник виконавчого органу (управління або відділу), профільний заступник міського голови, голова профільної комісії та секретар Рівнеради. Але на сьогодні є альтернативна пропозиція Сергія Васильчука, з якою ми не можемо погодитись. Він пропонує замість погодження «керівника виконавчого органу» прописати «керівників», а замість одного, профільного, заступника прописати «заступників». Крім того, Сергій Васильчук пропонує, аби проект рішення візували керівники підприємств, установ, організацій без обмеженого переліку. Так перелік осіб, що візують проект рішення, зросте від п’яти до 15 чи 20 осіб. Це призведе до затягування терміну проходження проекту рішення, який чітко прописаний – 30 днів, так і до надання права погодження тим, хто не має на це повноважень. До того ж, повноваження визначати кількість необхідних віз на тому чи іншому проекті рішення пропонується закріпити за організаційним відділом Рівнеради, а не за секретарем Рівнеради, – пояснив Олександр Чубай.
Крім того, Олександр Чубай зауважив, що Сергій Васильчук запропонував виключити норму, яка визначала, що, якщо за 30 днів проект рішення не пройшов усі погодження, він може автоматично виноситись на сесію, а міський голова Володимир Хомко прагне залишити за собою виключне право винесення кандидатів на посаду заступників міського голови, в той же час, як Регламентом пропонується, що кандидатури можуть вносити міський голова, постійні комісії чи депутати.
– Щодо цих питань згоди немає, і вони будуть голосуватися окремо на сесії Рівнеради в ході розгляду питання затвердження Регламенту, – додав Олександр Чубай.
Громадянська мережі ОПОРА наголошує на важливості затвердження прогресивних норм нового Регламенту.
– Потрібно розуміти, що цей Регламент не обмежує права міського голови, адже його права і обов’язки визначені законом, а закон ми не змінюємо. Покликання Регламенту – впорядкувати правила, щоб вони були зрозумілими як для виконавчого апарату, так і для депутатів. Депутати мають зрозуміти, що вони мають права, а не якісь обов’язки перед міським головою чи ще перед кимось, і що вони є рівноправними з міським головою під час роботи міської ради, – наголосив представник Громадянської мережі ОПОРА Андрій Токарський.
Розгляд питання нового Регламенту й затвердження його в цілому відбудеться на найближчій сесії Рівненської міської ради, у четвер, 12 травня. Початок засідання – о 10.00.