Хіт-парад найгірших відповідей міських чиновників

Дата: 06.05.2011

ОПОРА продовжує оприлюднювати інформацію про зарплати чиновників та результати їх роботи у 2010 році. У цьому матеріалі інформація про діяльність працівників управлінь та відділів виконавчого комітету Рівненської міської рад.

 

 

Normal 0 false false false RU X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Минулої середи активісти громадської мережі «ОПОРА» провели у центрі Рівного безпрецедентну акцію. Протягом двох годин, шестеро волонтерів організації збирали питання від громадян до влади. Метою заходу було допомогти мешканцям отримати відповіді на питання, яких уникають чиновники. За неповних дві години активісти зібрали понад сто питань, більшість з яких адресувалася до міської влади.

– Наша акція довела, що попри твердження посадовців про 100% відкритість влади, у Рівному приховується багато важливої інформації, – каже керівник проекту «Влада через призму інформації» Андрій Токарський. – Більшість опитаних нами громадян повідомили, що неодноразово зверталися до посадовців різних рівнів за допомогою. Однак, задоволеними діями влади одиниці.

Зі слів керівника проекту «Влада через призму інформації» Андрія Токарського, акція на майдані доводить, що ігнорування владою інформаційних запитів та звернень громадян переконує  рівнян у неефективності громадського контролю та відбиває у мешканців бажання задавати незручні для чиновників запитання.

– Таке відношення громадян формувалося владою роками і буде дуже важко його змінити, – каже Андрій Токарський. – Дуже важко, однак, можливо і це необхідно робити. Саме для цього ми і проводимо подібні заходи та регулярно запитуємо чиновників про те, що вони бажають приховати.

Прикладом незручних для чиновників запитань є інформаційні звернення ОПОРИ до начальників 22 управлінь та відділів виконкому Рівнеради з вимогою відзвітувати за отримані у 2010 році зарплати, витрачені кошти та проведену роботу. Відповіді на ці питання доводять, що у Рівному цілком реально примусити посадовця відповідати громадянину, адже існують дієві механізми контролю дій влади. Наочним прикладом цього є те, що на перший інформаційний запит, який ОПОРА подала минулого року і в якому просила відзвітувати за 2009 рік, в повному обсязі відповіло лише двоє керівників – начальник управління транспорту Віталій Миронюк та начальник управління охорони здоров’я пан Стичишин. Останній, правда, зробив це з місячним запізненням, після того, як представники ОПОРИ публічно пригрозили позиватися до суду. Інші ж 20 керівників – державних службовців надали неповні відповіді, або взагалі проігнорували звернення громадської організації.

– Ми провели для чиновників роз’яснювальну роботу, після чого відправили їм повторні запити з вимогою відзвітуватися за 2010 рік, – розповідає Андрій Токарський. – Отримані відповіді показують, що працювали ми не даремно і певні зрушення у Рівному відбулися. На другий запит нам відповіли всі без виключення управління. Нажаль, якість більшості відповідей досі залишає бажати кращого. Ми оскаржили їх у суді з вимого надати необхідну інформації та притягнути до відповідальності винних у її приховуванні.

Представник ОПОРИ сподівається, що оприлюднення отриманих результатів переконає мешканців Рівного у ефективності громадського контролю дій влади і спонукатиме їх більш активно цікавитися тим, що роблять чиновники.

 

Не більше двох

 

Повну відповідь на запит ОПОРИ знову надали лише два керівники, а саме: начальники управління освіти Василь Харковець та управління сім’ї, молоді і спорту Сергій Шевчук. Відповівши на питання, що стосувалися розміру посадових окладів, нарахованих премій та витрачених коштів, ці посадовці продемонстрували, що їм немає чого приховувати від громадян.

Згідно штатного розпису на 2010 рік, оклад начальника управління освіти складав 1476 гривень. Двох його заступників – 1432 гривні. Посадовий оклад начальників відділів – 1205 гривень на місяць, головних спеціалістів – 907 гривень. Крім посадового окладу працівники управління отримують ще 11 типів доплат (за ранг, за вислугу років, індексацію зарплати, надбавки, відпускні, матеріальну допомогу на оздоровлення та соціально-побутові потреби, премії, вихідні допомоги тощо). Якщо сумувати всі статті, то у 2010 році начальнику управління нарахували 75 696 гривень. Його заступникам – 109 477 гривень, керівникам відділів – 137130 гривень, головним спеціалістам – 242 383 гривень.

У 2010 році на освітню галузь Рівного було витрачено майже 179 мільйонів гривень. З них: на зарплату – більше 103 мільйони, нарахування на зарплату – 37 мільйонів, на медикаменти та перев’язувальні матеріали – майже 25 тисяч, майже 10 мільйонів на харчування. Понад мільйон освітяни витратили на придбання матеріалів, обладнання, оплату інших послуг. Ще майже 27 мільйонів гривень заплатили за комунальні послуги. На стипендії та допомоги дітям-сиротам пішло 180 тисяч гривень. Ще 357 тисяч – капітальні витрати.

Результатом роботи управління освіти, на думку його начальника, є те, що у Рівному функціонує 38 загальноосвітніх навчальних закладів, у яких навчається 21 987 учнів, 7 позашкільних навчальних закладів, у яких виховується 10849 осіб, 34 дошкільні заклади (33 – комунальної форми власності, 1 – підвідомчого підпорядкування УМВС України в Рівненській області). У дошкільних навчальних закладах виховується 9650 дітей, на 142 дитини більше, ніж в минулому році. Постійно на контролі управління освіти знаходяться питання збереження, зміцнення та корекції фізичного, психічного, розумового розвитку дітей із особливими потребами. У 2009- 2010 роках додатково відкрито 1 логопедичну групу в ДНЗ № 31. На даний час ДНЗ компенсуючого типу відвідує 1677 дітей (74 групи), де одночасно із здобуттям дошкільної освіти малюки проходять комплекс профілактичних, лікувально-реабілітаційних заходів (ДНЗ №№№ 16, 31, 35, 40, 43, 27, 46, 39, 12, 56 та Центр «Пагінець»).

Звіт управління сім’ї, молоді і спорту, з яким також можна ознайомитися на сайті ОПОРИ, також займає чимало сторінок. У 2010 році працівники установи, яка складається з централізованої бухгалтерії і двох відділів (спорту та молоді), забезпечили роботу 17 підліткових клубів, тісно співпрацювали з громадськими організаціями, брали участь у організації загальноміських свят, різноманітних спортивних змагань.

Більш детально ознайомитися із розмірами посадови окладів працівників управлінь та відділів виконавчого комітету Рівненської міської ради, дізнатися про витрачені ними кошти платників податків можна на сайті ОПОРИ.

 

Майже все крім головного

 

Управління праці, земельних відносин та торгівлі практично повність відповіли на запитання ОПОРИ, приховавши дані на одне питання з восьми. Начальник управління земельних відносин Василь Парчук та управління торгівлі, громадського харчування і побутового обслуговування населення Ігор Остапенко не надали даних про освоєні їх структурами кошти і напрямки їх витрачання. Начальник управління праці та соціального захисту населення Віра Мельник не відповіла про розмір надбавок та премій нарахованих працівникам структури у 2010 році. Варто зазначити, що саме на це питання чиновники відповіли найгірше. 18 з 22 керівників приховали розміри своїх надбавок та премій. Щоб розібратися у причині такої поведінки посадовців ОПОРА організувала круглий стіл на тему забезпечення вільного доступу до інформації. Присутні на заході депутати та керівники фракцій зазначили, що приховування інформації про розмір надбавок та премій може бути пов’язаним із їх неправомірним нарахуванням. Так, керівника депутатської фракції «Свобода» у Рівненській міській раді Олександр Лащук повідомив, що йому відомі випадки, коли чиновники самі собі встановлювали захмарні надбавки за неіснуючі досягнення.

Аналіз отриманих відповідей показав, що посадові оклади чиновників дійсно не є інформацією, яку варто було б приховувати. Їх розмір чітко регламентується постановами Кабміну, а тому посадовці не можуть на нього серйозно вплинути. Доказом цього є, наприклад, посадові оклади керівників трьох вищезгаданих управлінь, які складають 1476 гривень. Так само не відрізняються оклади начальників відділів – 1025 гривень. При цьому, як показав аналіз відповідей державних службовців різних рівнів, розмір надбавок та премій інколи може перевищувати посадові оклади. Він встановлюється індивідуально для кожного працівника структури і може складатися з понад десятка різноманітних пунктів (стаж, досягнення в роботі, класність тощо).

– Чиновники, які працюють прозоро і отримують передбачені законом зарплати не зацікавлені приховувати інформацію про свої посадові оклади та надбавки, – переконаний Андрій Токарський. – У цьому зацікавлені ті, хто боїться показати, що вони зробили і скільки за це отримали. 13 рівненських начальників взагалі відмовилися звітувати про розміри посадових окладів та надбавок прикриваючись тим, що вони оберігають конфіденційну інформацію своїх працівників. Особисто я в це не вірю. Рядовий державний службовець отримує мізерну зарплату. На відміну від своїх керівників, їм нема чого приховувати. Вони,на відміну від деяких керівників, не їздять на іномарках і не будують собі будинки в центрі міста, заробляючи півтори тисячі гривень.

Щодо розміру освоєних структурними підрозділами коштів та напрямків їх використання, то ця інформація виявилася для чиновників навіть секретнішою за розміри надбавок і премій.18 з 22 управлінь та відділів відмовилися надати дані про те, скільки вони витрачають на свої заходи, утримання своїх офісів, службових автомобілів… Думаю не варто говорити про те, чому ці цифри настільки важливі і так ревно відстоюються керівниками. Неодноразово неочікувані перевірки виявляли в державних установах папір за ціною дорогоцінних металів чи такі ж кулькові ручки. Можливо, саме страх перед громадським аналізом витрачених коштів платників податків штовхає керівників управлінь на злочин і примушує їх приховувати суспільно-важливу інформацію?

 

Рейтинг відкритості міської влади

 

Два управління (освіти і сім’ї та молоді) надали повні відповіді на інформаційні запити. Ще три управління, перераховані вище, відповіли на сім з восьми питань. Зразкові відповіді управлінь транспорту і зв’язку та управління охорони здоров’я, які вони надали на перший запит залишилися у минулому. Звітуючись за 2010 рік, начальники цих структур приховали дані, що стосуються витрачених коштів та розміру надбавок і премій. Попри те, якість відповідей цих керівників, у порівнянні з їх колегами, залишилась доволі пристойною. Шість структурних підрозділів відповіли на п’ять з восьми питань, приховавши дані про зарплати, премії та використання бюджетних коштів. Мова йде про управління стратегічного розвитку та інвестицій, управління з надзвичайних ситуацій та чотири відділи – державної реєстрації, міжнародних зв’язків, звернення громадян і ведення державного реєстру виборців. Управління культури і туризму не відповіло на жодне з важливих питань приховавши інформацію про штатний розпис, зарплати, премії та використані кошти. Гірше культурних туристів відповіли в управлінні бюджету і фінансів, управлінні економіки міста, чиновники з містобудування та архітектури, управління комунальною власністю та управління житлово-комунального господарства. Посадовці з цих структур спромоглися підготувати відповіді лише на три з восьми питань, що не стосувалися грошей і зарплат. На першому місці в параді найгірших відповідей керівники управління капітального будівництва, центру соціальних служб та відділу розподілу житла. Вони надали інформацію лише по двох питаннях. Зі слів Андрія Токарського, ОПОРА уже звернулася до суду з вимогою покарати чиновників та примусити їх надати вичерпну інформацію. Перші судові засідання відбудуться вже на початку травня.

Дослідження проведене у рамках реалізації проекту «Влада через призму інформації» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження»

 

Прес-центр

Громадянської мережі “ОПОРА”

тел. 43 07 18