Проміжні результати спостереження за парламентськими виборами 2012 на Рівненщині

Дата: 10.06.2012

viboriПротягом останніх місяців прояви виборчої кампанії в регіонах України стали більш наочними.

В Рівненській області ОПОРА зафіксувала збільшення кількості політичної реклами, публічних заходів за участю майбутніх кандидатів та розгортання псевдо благодійної діяльності. Доброчинність, яка має всі ознаки підкупу виборців, стала одним із найпопулярніших інструментів впливу на окремі групи виборців (пенсіонери, малозабезпечені, молодь, громадські організації). В ЗМІ розповсюджуються агітаційні матеріали без маркування «політична реклама». В області зафіксовано перші випадки використання адміністративного ресурсу.

За ведення агітації, підкуп виборців чи фінансування кампанії з анонімних джерел потенційний кандидат не несе жодної правової відповідальності. Така недобросовісна поведінка суперечить міжнародним стандартам, визначеним «Кодексом належної практики у виборчих справах». Принцип «рівності можливостей» не може бути забезпеченим без прозорого фінансування учасників кампанії. На даному етапі, джерела фінансування агітаційних заходів, матеріалів, візуальної реклами, продукції – закриті для громадськості.

Спостерігачі ОПОРИ зафіксували приклади участі службовців у неофіційній виборчій кампанії: публічна підтримка кандидатів, використання бюджетних ресурсів та державних інституцій в інтересах окремих партій, упереджені політичні заяви на адресу конкурентів. Практика свідчить про безвідповідальне ставлення посадових осіб до розмежування управлінської та партійної діяльності, порушує міжнародний стандарт організації та проведення демократичних виборів у частині гарантій всім партіям та кандидатам безстороннього ставлення органів влади.

Основні тенденції звітного періоду:

• Потенційними кандидатами активно використовується виборче благодійництво. Ця форма прихованої агітації активно використовувалася до травневих свят (День перемоги, День матері, Свято останнього дзвонику, випускні у школах, День працівника культури).

• Окремі потенційні кандидати, які є державними службовцями або народними депутатами, використовують власні службові приводи, наприклад, робочі поїздки, для збільшення власного позитивного іміджу в окрузі. Географія робочих поїздок співпадає з межами виборчих округів.

• В області розпочався процес формування виборчих штабів. Об’єднана опозиція визначилася з більшістю кандидатів по мажоритарних округах області, проте публічно кандидати ще не були оголошені.

• В місцевих ЗМІ поступово збільшується кількість матеріалів агітаційного характеру, а також збільшилася кількість політичних сил та кандидатів на чию користь розміщуються такі матеріали.

• Внаслідок зміни межі виборчих округів, окремі потенційні кандидати змушені були переорієнтуватися на інші виборчі округи.

• В області зафіксовано перші випадки використання адмінресурсу.

Скачати повний текст Проміжного звіту ОПОРИ можна ТУТ.

*ОПОРА оприлюднює проміжний моніторинговий звіт передвиборчої ситуації в області. Організація проаналізувала зміст агітаційної кампанії партій та кандидатів, дослідила повідомлення щодо зловживання адміністративним ресурсом та підкупу виборців. Приклади описані у звіті дають можливість визначити передвиборчі тенденції, але не є вичерпним переліком фактів, зафіксованих організацією.

Прес-центр
Громадянська мережа ОПОРА