Впродовж березня друковані регіональні видання Рівненської області опублікували низку матеріалів на підтримку та «проти» кандидатів на пост Президента України. Зокрема, Громадянська мережа ОПОРА фіксувала немарковані агітаційні матеріали опубліковані на користь кандидатів на посаду Президента: Петра Порошенка, Юлії Тимошенко, Олега Ляшка, Олександра Шевченка, Сергія Тарути, Анатолія Гриценка, Віктора Кривенка, Руслана Кошулинського.
Петро Порошенко
Як і минулих місяців, найбільша кількість немаркованих агітаційних матеріалів розміщена на користь кандидата на пост Президента та, нині діючого глави держави, Петра Порошенка.
Матеріал «Боротьба із бідністю є нашим головним пріоритетом – Петро Порошенко під час візиту на Рівненщину» опублікована у восьми друкованих виданнях, у двох з яких відсутнє відповідне маркування. Зокрема, публікація розміщена у газетах:
- «Новини Костопільщини» (№12 від 23 березня 2019) – без маркування;
- «Скриня» (№12 від 21 березня 2019 року) – без маркування (у розділі «Вибори – 2019»);
- «Володимирецький вісник» (№13 від 21 березня 2019 року) – позначка «Політична реклама»;
- «Дубровицький вісник» (№12 від 22 березня 2019 року) – напис «Друкується на правах виборчої реклами на умовах угоди за № 054-2 від 11 лютого 2019 року»;
- «Новини Рокитнівщини» (№12 від 21 березня 2019 року) – позначка «Політична реклама»;
- «Дзеркало плюс» (№12 від 21 березня 2019 року) – позначка «Політична реклама»;
- «Наше дзеркало» (№12 від 20 березня 2019 року) – позначка «На правах політичної реклами»;
- «Полісся» (№10 від 14 березня 2019 року) – позначка «Передвиборна агітація»
Матеріал «Жоден із кандидатів у Президенти не зможе зробити для нашої країни більше, ніж Петро Порошенко», – Ада Роговцева у Рівному» розміщений у чотирьох регіональних виданнях, кожна з яких має належне маркування:
- «Рівне Ракурс» (№12 від 21 березня 2019 року) – з позначкою * (матеріал є політичною рекламою);
- «Рівне Експрес» (№12 від 21 березня 2019 року) – позначка «Передвиборча агітація»;
- «Рівне Вечірнє» (№12 від 21 березня 2019 року) – позначка «Передвиборна агітація»;
- «Вільне слово» (№12 від 21 березня 2019 року) – позначка «Політична реклама»
У двох виданнях розміщений матеріал «Поки маємо свою державу, можемо боротися за її очищення і подальший розвиток», – моральні авторитети закликали голосувати за Порошенка» без маркування:
- «Скриня» (№12 від 21 березня 2019 року);
- «Володимирецький вісник» (№13 від 21 березня 2019 року).
Матеріали з подібним змістом опубліковані у трьох виданнях без жодного маркування:
- «Рівне Вечірнє» (№12 від 21 березня 2019 року) матеріал «Моральні авторитети нації підтримують Порошенка»;
- «Рівне Ракурс» (№12 від 21 березня 2019 року) матеріал «Вибори – не привід для антидержавного глуму! Українські інтелектуали, моральні авторитети, дисиденти і політв’язні радянських часів об’єднаним фронтом підтримали кандидата Петра Порошенка»;
- «Рівне Експрес» (№12 від 21 березня 2019 року) матеріал «Сьогодні саме Петро Порошенко може якнайкраще гарантувати безпеку держави». Представники культурної та інтелектуальної еліти висловили підтримку чинному президентові».
У двох друкованих виданнях розміщена публікація «Ігор Козловський: «Не можна керувати країною у стані війни і не припускатися помилок» і одна з них має позначку, що матеріал є політичною рекламою. Матеріал розміщений у газетах:
- «Рівне Ракурс» (№10 від 7 березня 2019 року) – з позначкою * (матеріал є політичною рекламою);
- «Рівне Вечірнє» (№10 від 7 березня 2019 року) – без маркування.
Така ж ситуація з матеріалом «Оксана Білозір: «Україна є державою успіху»: в одному з видань матеріал не має жодного маркування:
- «Рівне Ракурс» (№10 від 7 березня 2019 року) – з позначкою * (матеріал є політичною рекламою);
- «Рівне Експрес» (№10 від 7 березня 2019 року) – без маркування.
Крім цього, у місцевих виданнях опубліковано низку матеріалів без відповідного маркування:
- Рівне Ракурс» (№12 від 21 березня 2019 року) матеріал «Петро Порошенко: «Переконаний – вже цього року кожен українець відчує покращення свого життя»
- «Рівне Експрес» (№12 від 21 березня 2019 року) матеріал «Прорив в економіці, подолання бідності та безпеки людей – головне для мене», – Петро Порошенко виступив у Рівному»
- «Рівне Експрес» (№12 від 21 березня 2019 року) матеріал «Тарас Кузьо: «Війна з Росією змінила національну ідентичність в Україні»
- «Рівне Експрес» (№12 від 21 березня 2019 року) матеріал «Верховного головнокомандувача під час війни не міняють…» Легендарний полковник Кривонос знявся з президентських виборів на користь Порошенка»
- «Рівне Вечірнє» (№12 від 21 березня 2019 року) матеріал «Петро Порошенко: «Ми подолаємо бідність і захистимо кожного»
- «Рівне Вечірнє» (№12 від 21 березня 2019 року) матеріал «Чому Захід за Порошенка»
- «Рівне Вечірнє» (№12 від 21 березня 2019 року) матеріал «Українців має бути більше! – Порошенко»
- «ОГО» (№12 від 21 березня 2019 року) матеріал «Порошенко істотно збільшує допомогу багатодітним сім’ям»
- «Наше деркало» (№11 від 13 березня 2019 року) матеріал «Не п’є горілки і спить кілька годин на добу: з’явилися подробиці життя Порошенка»;
- «Рівне Ракурс» (№10 від 7 березня 2019 року) матеріал «Звідки гроші? Чому саме зараз Президент проголосив війну бідності»
- «Рівне Вечірнє» (№10 від 7 березня 2019 року) матеріал «Війна проти бідності – то як другий фронт»
- «Рівне Експрес» (№10 від 7 березня 2019 року) матеріал «Порошенко відкрив «другий фронт». Бідність – ворог не менший за Путіна»
Крім цього, у газеті «Рівне Вечірнє» (№12 від 21 березня 2019 року) опублікований матеріал матеріал «Ми так не домовлялися» та газеті «Рівне Вечірнє» (№10 від 7 березня 2019 року) – матеріал «Проблеми порошистів» з ознаками «чорного піару».
Юлія Тимошенко
Низка публікацій з назвою «Ми голосуємо за Юлію Тимошенко» розміщені у шести виданнях, одна з яких немаркована:
- «Новини Костопільщини» (№12 від 23 березня 2019) – без маркування;
- «Дубровицький вісник» (№12 від 22 березня 2019 року) – напис «Друкується на правах виборчої реклами на умовах угоди за №4 від 15.03.2019 року»;
- «Володимирецький вісник» (№13 від 21 березня 2019 року) – позначка «Політична реклама»;
- «Полісся» (№10 від 21 березня 2019 року) – позначка «Передвиборна агітація»;
- «Новини Рокитнівщини» (№12 від 21 березня 2019 року) – позначка «Політична реклама»;
- «Дзеркало плюс» (№12 від 21 березня 2019 року) – позначка «Політична реклама»
Дві газети розмістили публікацію «Юлія Тимошенко впевнено перемагає на виборах Президента, – результати анкетування 2,5 мільйона громадян»:
- «Рівне Вечірнє» (№12 від 21 березня 2019 року) – без маркування;
- «Дзеркало плюс» (№12 від 21 березня 2019 року) – з позначкою «Політична реклама».
Також опубліковані матеріали щодо вартості газу:
- «Замкова гора» (№11 від 15 березня 2019 року) матеріал «Поки інші політики роблять імідж на тарифах, Юлія Тимошенко виграє суд» з позначкою «▲» (матеріал опублікований на платній основі);
- «Дзеркало плюс» (№11 від 14 березня 2019 року) матеріал «Через перемогу Тимошенко звільнять Коболєва»
Близько десятки матеріалів стосуються кандидатки на пост Президента Юлії Тимошенко та мають ознаки «чорного піару». Зокрема:
- «Рівне Ракурс» (№12 від 21 березня 2019 року) матеріал «Тимошенко – Коломойський: поцілунки, «обнімашки». Розмова Юлі з олігархом показала її подвійні стандарти»
- «Рівне Експрес» (№12 від 21 березня 2019 року) матеріал «Обіймаю міцно, цілую. До зустрічі в Україні. Юля» В Інтернеті оприлюднили таємну розмову Тимошенко з Коломойським»
- «Скриня» (№12 від 21 березня 2019 року) матеріал «Вічно непрохідна. Третя спроба Тимошенко стати Президентом закінчується провалом»
- «Замок» (№11 від 14 березня 2019 рок) матеріал «Україна може не вступити до НАТО у найближчі роки»
- «Рівне Ракурс» (№10 від 7 березня 2019 року) матеріал «Не «новий курс», а старі граблі Тимошенко. Служба безпеки викрила піраміду з організації підкупу виборців, яку очолювали нардепи від «Батьківщини»
- «Рівне Вечірнє» (№10 від 7 березня 2019 року) матеріал «Російський слід агітаторів Тимошенко. Народні депутати від «Батьківщини» створили злочинну організацію з підкупу виборців за участі громадян Росії»
- «Володимирецький вісник» (№10 від 7 березня 2019 року) матеріал «До Тимошенко теж виникли питання щодо розпродажу збройних сил в середині нульових»
Крім цього, у чотирьох регіональних виданнях розміщені привітання з 8 Березня із зображенням Юлії Тимошенко та підписом «З любов’ю, Юлія Тимошенко, народний депутат, голова фракції ВО «Батьківщина» у Верховній Раді України». Таке привітання розмістили:
- «Сарненські новини» (№11 від 14 березня 2019 року)
- «Володимирецький вісник» (№10 від 7 березня 2019 року)
- «Рівне Вечірнє» (№10 від 7 березня 2019 року)
- «Рівне Експрес» (№10 від 7 березня 2019 року)
Олег Ляшко
Матеріал щодо кандидата на пост Президента Олега Ляшка з назвою «Ляшко: Моя політика – повний холодильник в усіх українців» розміщений у шести виданнях і два з них не мають належного маркування:
- «Володимирецький вісник» (№13 від 21 березня 2019 року) – без маркування;
- «Рівне Вечірнє» (№12 від 21 березня 2019 року) – без маркування;
- «Дубровицький вісник» (№12 від 22 березня 2019 року) – з написом «Друкується на правах виборчої реклами на умовах угоди за № 2 від 4.03 2019 р.»;
- «Дзеркало плюс» (№12 від 21 березня 2019 року) – з позначкою «Політична реклама»;
- «Полісся» (№10 від 14 березня 2019 року) – з позначкою «Передвиборна агітація»;
- «Рівне Ракурс» (№12 від 21 березня 2019 року) – з позначкою * (матеріал є політичною рекламою)
Також у березневих випусках друкованих змі розміщене привітання до 8 Березня у газеті «Рівне Ракурс» (№10 від 7 березня 2019 року), а також у газетах опубліковані матеріали:
- «Рівне Вечірнє» (№10 від 7 березня 2019 року) матеріал «Олег Ляшко: «Брешуть! В бюджеті гроші є, але їх розкрадають!» – без маркування;
- «Рівне Ракурс» (№10 від 7 березня 2019 року) матеріал «Олег Ляшко: «В нас дуже багата країна з дуже бідним народом» з позначкою * (матеріал є політичною рекламою)
Олександр Шевченко
Щодо кандидата на пост Президента України Олександра Шевченка опубліковано матеріал з назвою «Олександр Шевченко: «Ми збудуємо в Україні Країну Гідності і Правди» у шести друкованих виданнях Рівненщини. Одна з публікацій не містила належного маркування:
- «Замок» (№11 від 14 березня 2019 рок) – без маркування;
- «Замкова гора» (№11 від 15 березня 2019 року) – позначка «Передвиборча агітація»;
- «Дубровицький вісник» (№11 від 15 березня 2019 року) – напис «Друкується на правах виборчої реклами на умовах угоди за No 3 від 7 березня 2019 року»;
- «Сарненські новини» (№11 від 14 березня 2019 року) – позначка «Політична реклама»;
- «Володимирецький вісник» (№11 від 14 березня 2019 року) – позначка «Політична реклама»;
- «Новини Рокитнівщини» (№11 від 14 березня 2019 року) – позначка «Політична реклама»;
- «Полісся» (№10 від 14 березня 2019 року) – позначка «Передвиборча агітація»
Володимир Зеленський
Аналогічно попередньому періоду, у березні щодо кандидата на пост Президента України Володимира Зеленського розміщені матеріали, що мають ознаки «чорного піару»:
- «Рівне Ракурс» (№12 від 21 березня 2019 року) матеріал «Тарас Кузьо: «Не можу уявити коміка верховним головнокомандувачем»;
- «Рівне Ракурс» (№10 від 7 березня 2019 року) матеріал «Українська інтелігенція проти Зеленського. Приниження гідності українця – головна ідеологія коміка»;
- «Рівне Вечірнє» (№10 від 7 березня 2019 року) матеріал «Чому не можна голосувати за Зеленського: 5 причин»
- «Рівне Експрес» (№10 від 7 березня 2019 року) матеріал «Скандали в «сімействі» Коломойського. Олігарх веде на вибори не лише Зеленського»
Валентин Наливайченко
Марковані матеріали щодо кандидата на пост Президента Валентина Наливайченко мають назву «Валентин Наливайченко: «Якби не розкладали країну, українці не були б бідні й не мали високі тарифи» та «Валентин Наливайченко: «Треба насамперед знищити внутрішнього агресора – корупцію…»
- «Рівне Експрес» (№12 від 21 березня 2019 року) – з позначкою «Передвиборча агітація»;
- «Вільне слово» (№12 від 21 березня 2019 року) – з позначкою «Політична агітація»;
- «Рівне Вечірнє» (№12 від 21 березня 2019 року) – з позначкою «Передвиборна агітація».
Сергій Тарута
Матеріал «Сергій Тарута: «Я знаю, чому влада не оприлюднює реальний прожитковий мінімум! Кандидат у президенти від «Основи» знає не тільки це, але і як реально підвищити рівень життя простих людей» опублікований:
- «Рівне Вечірнє» (№10 від 7 березня 2019 року) – без маркування;
- «Рівне Експрес» (№10 від 7 березня 2019 року) – з позначкою «Передвиборна агітація»
Також у газеті «Рівне Вечірнє» (№10 від 7 березня 2019 року) розміщений матеріали «Очільник партії «Основа» у Рівному: «На співпрацю з владою у нас табу» без відповідного маркування.
Анатолій Гриценко
Щодо кандидата на пост Президента України Анатолія Гриценка опубліковані два матеріали з назвою «Треба припинити мародерство і навести в країні порядок», – Анатолій Гриценко у Рівному»:
- «Скриня» (№11 від 14 березня 2019 року) – у розділі «Вибори – 2019» без маркування;
- «Сарненські новини» (№11 від 14 березня 2019 року) – у розділі «Вибори – 2019» з позначкою «Політична реклама»
Руслан Кошулинський
Без маркування опублікований анонс зустрічі з кандидатом на пост Президента Руслана Кошулинського у місті Острог в місцевій газеті «Замкова гора» (№11 від 15 березня 2019 року), а також матеріал «Руслан Кошулинський відвідав Костопільщину» у виданні «Новини Костопільщини» (№12 від 23 березня 2019).
Віктор Кривенко
Щодо кандидата на посаду Президента України Віктора Кривенка розміщений у газеті «Новини Костопільщини» (№12 від 23 березня 2019) один немаркований матеріал «Віктор Кривенко: «Україну зроблять по-справжньому незалежною лише самодостатні українці».
Роман Безсмертний
Щодо кандидата на посаду Президента України Романа Безсмертного у виданні «Рівне Вечірнє» (№12 від 21 березня 2019 року) розміщений матеріал «Безсмертний Президент. Збудуємо Велику Україну разом!» з позначкою «Передвиборча агітація».
Окрім цього, регіональні змі Рівненщини опублікували серію матеріалів з аналізом передвиборних програм кандидатів на пост Президента. Зокрема, це публікації:
- «Володимирецький вісник» (№13 від 21 березня 2019 року) матеріал «Як зупинити виїзд українців за кордон»
- «Рівне Експрес» (№12 від 21 березня 2019 року) матеріал «Україна вимирає: як зупинити виїзд українців за кордон»
- «Рівне Вечірнє» (№12 від 21 березня 2019 року) матеріал «На заробітки за кордон: українців стає менше»
- «ОГО» (№12 від 21 березня 2019 року) матеріал «Як зупинити виїзд українців за кордон»
- «Замок» (№12/13 від 21 березня 2019 року) матеріал «На заробітки за кордон: українців меншає»
- «Володимирецький вісник» (№11 від 14 березня 2019 року) матеріал «Чи потрапить Україна до НАТО»
- «Володимирецький вісник» (№10 від 7 березня 2019 року) матеріал «Чи українська молодь бачить перспективи в Україні»
- «Рівне Вечірнє» (№10 від 7 березня 2019 року) матеріал «Робота за кордоном: коли у української молоді з’явиться стимул працювати в Україні»
- «Прапор перемоги» (№7 від 1 березня 2019 року) матеріал «Вибори Президента – 2019: чи реальні обіцянки кандидатів»
У ч. 1 ст. 58 Закону України «Про вибори Президента України» йдеться, що передвиборна агітація – це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата на пост Президента України. Передвиборна агітація може здійснюватися у будь-якій формі та будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.
Відповідно до ч. 10 ст. 64 цього Закону включення до інформаційних теле-, радіопрограм передвиборних агітаційних матеріалів кандидатів на пост Президента України або політичної реклами забороняється. Політична реклама повинна бути відокремлена від інших матеріалів і означена як така.
Також згідно з ч. 5 ст. 64 Закону України «Про вибори Президента України», забороняється розповсюдження завідомо неправдивих відомостей про кандидата на пост Президента України. Засіб масової інформації, що оприлюднив інформацію, яку кандидат на пост Президента України вважає явно недостовірною, не пізніш як через три дні після дня оприлюднення таких матеріалів, але не пізніш як за два дні до дня виборів зобов’язаний надати кандидату на пост Президента України, партії, щодо яких поширено недостовірні відомості, на їх вимогу можливість спростувати такі матеріали.
Окрім цього, згідно з ч. 3 ст. 9 Закону України «Про рекламу» інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою «Реклама» чи «На правах реклами».
Довідково:
Спостереження ОПОРИ спрямовано на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Із жовтня 2018 року Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за виборами Президента. З моменту офіційного старту виборчої кампанії до спостереження залучено 204 спостерігачі по всій країні. А 31 березня 2019 року та в разі проведення другого туру до них долучаться ще понад 1 500 спостерігачів. Вони також здійснюватимуть паралельний підрахунок голосів (PVT – parallel vote tabulation) з метою отримання результатів виборів, набагато швидших за офіційні та точніших за екзит-поли. Крім того, ми моніторимо використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, навчаємо правоохоронні органи щодо особливостей виборчого процесу, запустили мережу громадських омбудсменів із захисту виборчих прав громадян, оцінили виконання Україною рекомендацій міжнародних місій щодо виборчої реформи та займаємося просвітою виборців.
За коментарями звертайтеся:
Михайло Балик, координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Рівненській області
тел.: 0938338345
e-mail: rivne@opora.org.ua
Олена Чудінович, комунікаційниця Громадянської мережі ОПОРА у Рівненській області
Веб-сайт | Фейсбук | Твіттер
(#вибори; #opora; #опора)