Індекс публічності: ОПОРА розповіла на скільки прозоро працює Рівненська міська рада

Дата: 30.09.2015

300.30030 вересня у місті Рівне представники Громадянської мережі ОПОРА презентували результати вимірювання Індексу публічності місцевого самоврядування. Порівняльне дослідження мережа проводить уже третій рік поспіль. Об’єктом моніторингу вже традиційно стали муніципалітети усіх обласних центрів (цього року – окрім Донецька та Луганська). За результатами дослідження жоден з органів самоврядування так і не зміг перетнули позначку у 80% та вибороти звання «публічного».

 

Найвищі результати отримали Івано-Франківська (71%), Вінницька (70%), Київська (69%), Луцька (67%) та Сумська (63%) міські ради. Рейтинг публічності Рівненської міської ради цього року, у порівнянні з результатами минулорічного вимірювання, покращився на 5% і становить 52%. Проте, у загальному рейтингу Рівне втратило одну позицію і опустилося з 12 на 13 місце. Рівне разом з ще 16 обласними центрами України увійшло до категорії міст з низьким рівне публічності. Івано-Франківськ, Вінниця, Київ, Луцьк та Суми увійшли до категорії міст з задовільним рівнем публічності.

Карта

Координатор вимірювання Індексу публічності в Рівному Анатолій Бондарчук відмітив, що у місті Рівне спостерігається позитивна динаміка росту рейтингу публічності, проте в порівнянні з іншими обласними центрами він є недостатнім. «На жаль, рекомендації, які надавала Громадянська мережа ОПОРА, були враховані вибірково та системних змін у роботі Рівненської міської ради в напрямку збільшення рівня прозорості, відкритості і підзвітності з боку міського голови, виконавчих органів та депутатського корпусу не відбулося», – зазначив Анатолій Бондарчук.

Рейтинг

Індекс публічності міського голови Рівного Володимира Хомка становить 51%. Це 15 результат з 22 міст. Найбільшим недоліком Рівного в сфері публічності є процес звітування органів та посадових осіб місцевого самоврядування. Міський голова Рівного не звітує перед мешканцями міста про виконання місцевих цільових програм та не звітував перед депутатами про здійснення державної регуляторної політики виконавчими органами ради та про роботу виконавчих органів. Проте, у 2014 році міський голова Рівного Володимир Хомко прозвітував про результати своєї роботи на відкритій зустрічі перед громадою міста. У Статуті територіальної громади міста не деталізована процедура звітування міського голови, а визначено лише обов’язок періодично звітувати. За ініціативи міського голови в Рівному відбулися громадські слухання та регулярно відбуваються опитування громадської думки. На веб-сайті Рівнеради неправомірно залишається обмежений доступ до значної частини розпоряджень міського голови, що в основному стосуються надання матеріальної допомоги, преміювання працівників та вручення подяк. На сайті Рівненської міської ради відсутня інформація про помічників та радників міського голови, а також результати роботи робочих груп створених при міському голові, а також їх персональний склад.

Володимир Хомко проводить регулярний прийом громадян, виділяючи на це більше 8 годин свого часу щомісячно. Мешканці міста можуть легко та без додаткових перешкод записатися на прийом до мера міста. Разом з тим, міський голова не проводить окремий прийом для інших категорій осіб та об’єднань, зокрема, представників профспілок, громадських організацій, релігійних об’єднань, тощо. Міський голова не активно комунікує з ЗМІ шляхом організації брифінгів, прес-конференцій, прямих ефірів, неформальних зустрічей з журналістами. Але, разом з тим, міський голова активно присутній у медіа просторі міста. На сайті Рівнеради оприлюднений Статут територіальної громади, Програма соціально-економічного розвитку, бюджет та графічна частина Генерального плану. Проте, Генеральний план міста не є відкритий та містить гриф «Для службового користування».

До позитивних тенденцій, у порівнянні з результатами минулорічного дослідження, можна віднести те, що на сайті міської ради були оприлюднені декларації про майно, доходи і витрати заступників міського голови. На веб-сайті міської ради відсутні звіти про хід виконання програми соціально-економічного розвитку.

Індекс публічності виконавчих органів Рівненської міської ради становить 63%. Це 10 результат з 22 міст та низький рівень публічності. В 2014 році жодне управління міської ради не прозвітувало перед територіальною громадою про результати своєї роботи у поточному році. На веб-сайті міської ради відсутня інформація про структуру та персональний склад виконавчих органів, а також немає вичерпної інформації про керівників виконавчих органів (біографічних відомостей). На веб-сайті оприлюднене рішення про проведення земельних торгів та інформація про їх результати. Рівненською міською радою не розроблена комплексна концепція Стратегії розвитку міста. Відсутня програма соціально економічного розвиту міста на короткостроковий період. Відсутня інформація про підприємства, установи та організації (керівники, контактна інформація, сфера діяльності), що належать до сфери управління виконавчих органів Рівнеради.

Проекти рішень виконкому оприлюднюються вчасно, але не вчасно оприлюднюється проект порядку денного. На веб-сайті ради оприлюднений план з підготовки проектів регуляторних актів на 2015 рік. Також на сайті міської ради публікуються повідомлення про оприлюднення проектів регуляторних актів. На сайті міської ради відсутня інформація про більшість послуг, що надаються комунальними підприємствами та їхню вартість, формули розрахунку тарифів та інформація про пільги для різних категорій населення щодо різних видів послуг.

У м. Рівне працює ЦНАП. На сайті та інформаційних стендах ЦНАП розміщені інформаційні картки адміністративної послуги (по кожній адміністративні послузі) та забезпечено можливість отримати інформацію про послуги за допомогою засобів телекомунікації (телефон, електронна пошта, skype). На сайті міститься порядок надання відповідних адміністративних послуг, режим доступу до приміщення, де здійснюється прийом суб’єктів звернень, наявність сполучення громадського транспорту та наявні бланки для заповнення з метою отримання адміністративних послуг. Проте, у ньому не поширюються довідково-інформаційні матеріали про адміністративні послуги, відсутня електронна черга.

Індекс публічності депутатського корпусу Рівненської міської ради становить 42%. Це14 результат з 22 міст та категорія міст з низьким рівнем публічності. На веб-сайті Рівненської міської ради відсутня інформація про поштову адресу, номери засобів зв’язку, електронну пошти депутатів, про їхні права та обов’язки. На сайті з’явилася інформація про графік та місце їхнього прийому депутатів. На сайті-ради розміщено лише декілька біографій депутатів. В Рівненській міській раді діє електронна система голосування. Проте інформація про реєстрацію депутатів та результати поіменного голосування на сайті ради не оприлюднюються. Не врегульованим в місцевих нормативно-правових актах залишається порядок звітування депутатів перед територіальною громадою. Радою не затверджені строки проведення звітів депутатів та графік їх звітування перед виборцями. Лише частина депутатів Рівненської міської ради систематично звітує перед виборцями про результати своєї роботи. На сайті ради опубліковано лише 11 з 54 звітів депутатів за 2014 рік. Зокрема, 10 з 11 оприлюднених – це звіти мажоритарників. Дані звіти не вичерпні і лише в певній мірі стосуються реалізації безпосередньо депутатських повноважень.

На сайті Рівнеради вчасно розміщується інформація про скликання сесії або її пленарного засідання, вчасно оприлюднюється проект порядку денного сесії та проекти рішень, вчасно оприлюднюються рішення прийняті на пленарних засіданнях ради. На веб-сайті не оприлюднюються депутатські запити, проте почали оприлюднюватися протоколи засідань постійних комісій. Рішення про створення депутатських фондів не приймалося. Постійні депутатські комісії Рівненської міської ради не прозвітувалися перед радою про результати своєї роботи у 2014 році.

У Статуті територіальної громади міста не врегульований порядок проведення громадських слухань, загальних зборів громадян та місцевих ініціатив. Зокрема, у Статуті прописана складна процедура внесення на розгляд міської ради проектів актів територіальної громади ініційованих у порядку місцевої ініціативи (необхідно 5 тисяч підписів членів територіальної громади). Окрім цього, у Статуті зазначено, що суб’єктом місцевої ініціативи може бути ініціативна група членів міської територіальної громади чисельністю не менше тисячі осіб.

За коментарями звертайтеся:
Анатолій Бондарчук
координатор вимірювання Індексу публічності у Рівненській області
+380969187408

__________________________
Прес-центр
Громадянська мережа ОПОРА