29 вересня кандидатів у депутати Рівненської міської ради від політичної партії «Рівне Разом» таки зареєстрували – «за» проголосували 11 членів комісії. Прийняттю рішення передувало чимало дискусій, адже партія подала два пакети документів на реєстрацію. Засідання комісії супроводжувалося пікетом прихильників партії «Рівне Разом», яка нещодавно оголосила про початок безстрокової акції протесту і подала заяву у поліцію щодо тиску на членів ТВК.
Раніше ОПОРА вже розповідала про хронологію та проблематику реєстрації кандидатів від партії «Рівне Разом» у Рівненській міській ТВК.
Перед розглядом питання щодо партії «Рівне Разом» прийняли присягу нові члени територіальної виборчої комісії Анатолій Дяденчук (суб’єкт подання «Європейська солідарність») і Світлана Харченко (суб’єкт подання Партія Українського народу), яких ЦВК призначила напередодні.
Спочатку комісія розглядала заяву про повернення пакету документів, поданих на реєстрацію для представника партії «Рівне Разом», а вже тоді питання про саму реєстрацію. Процедурне питання викликало більші дискусії, ніж питання по суті.
Позицію партії висловив представник «Рівне Разом» Ярослав Калька. Він зазначив, що 24 вересня о 12-15 було подано пакет документів для реєстрації. Після того, з’ясувалось, що документи містять ряд технічних помилок. Керуючись тим, що Кодекс дозволяє усунути недоліки, було подано другий пакет документів. Представник просив не розглядати попередній пакет, бо він містить порушення. Зазначив, що другий пакет документів повністю відповідає вимогам закону, а тому просить розглядати саме його.
Також Ярослав Калька звертав увагу комісії на те, що частина 3 статті 230 Кодексу передбачає, що місцева організація партії може усунути помилку шляхом уточнення чи подати інший документ. Закон надає право особі самій визначити, яким способом це здійснити.
Представник зауважив, що виборча комісія не повинна перевіряти процедуру прийняття рішень на конференції, а приймати рішення по наявних документах. Він наголосив на тому, що не вся конференція знята на відео. Тому додано для комісії протокол, на якому чітко видно, що прийнято рішення про висування кандидатів, а пунктом 8 внесено зміни і виправлено описки. Також цей протокол підписаний і головою Рівненської міської ТВК. Він наголосив, що закон не забороняє та не вказує жодного документа, в якому не можна виправити помилку. За словами представника, помилки вони виправили у строк до 24 години 24 вересня, а тому мають повне право на участь у виборах.
Нагадаємо, що за повідомленням порталу «Четверта влада» відео з конференції «Рівне Разом» зникло з партійної фейсбук-сторінки сторінки, однак його вдалося відновити журналісту «Суспільного» Дмитру Бондарю і його було розміщено «Четвертою владою» на своєму каналі в YouTube. 28 вересня партія «Рівне Разом» опублікувала відео із конференції на своїй фейсбук-сторінці. У відео видно, що наприкінці конференції головуюча зазначила про те, що порядок денний конференції вичерпано, засідання завершено, всі рішення приймалися одноголосно «за», запитань, заперечень під час роботи конференції не надійшло, всі особи затверджені кандидатами в депутати та на посаду міського голови були особисто присутніми на конференції, а також підтвердили, що вони не є членами інших політичних партій.
Також слово на комісії мав представник партії «Слуга народу», як він сам себе назвав. Однак, варто зауважити, що перед його виступом комісія не встановила його особу. Він зачитав із телефону інформацію про те, що поліція 29 вересня зареєструвала кримінальне провадження за заявою кандидата на посаду міського голови Ігоря Мічуди щодо ситуації із висуванням кандидатів «Рівне Разом» за статтею 158-3 Кримінального кодексу “Фальсифікація, підроблення, викрадення, пошкодження або знищення виборчої документації, документації референдуму, викрадення, пошкодження, приховування, знищення печатки виборчої комісії, комісії референдуму, виборчої скриньки, списку виборців чи учасників референдуму”.
Під час засідання цей же чоловік, який назвався представником партії «Слуга народу» також вигукував до комісії і просив звернути увагу на те, що деякі із висуванців політичної сили «Рівне Разом» мають членство у інших політичних партіях.
Зауважимо, що інформацію про наявність відкритого кримінального провадження за цією статтею за заявою Ігоря Мічуди ОПОРІ підтвердили також представники поліції.
У результаті голова комісії поставила на голосування постанову про відмову у задоволенні заяви про повернення комплекту документів, її підтримала більшість. Тому обидва пакети документів, подані політичною силою, залишилися у територіальній виборчій комісії.
По самому рішенню щодо реєстрації кандидатів голова поставила на голосування проект постанови про їхню реєстрацію на перших виборах депутатів до Рівненської міської ради від політичної партії «Рівне Разом».
При прийнятті за основу 11 членів комісії проголосували «за», ще 4 – утрималися і 1 – проти. При голосуванні в цілому 11 членів проголосували «за», проти – 3, утримались – 2.
ОПОРА отримала копії документів, поданих для реєстрації кандидатів у депутати Рівненської міської ради від політичної партії «Рівне Разом». Аналіз таких документів свідчить про те, що у першому поданому пакеті документів містяться територіальні списки, де гендерні квоти забезпечені і механізм гендерного розподілу кандидатів дотриманий лише у межах 2 та 6-го територіальних виборчих округів. Поданий у першому пакеті документів список відповідає тому, який озвучений на відео.
Щодо другого пакету документів, то тут у територіальні списки кандидатів по округах уже внесено корективи, які стосувалися не тільки зміни у черговості у межах округу, але й зміни округів. Так, округами і місцями «помінялися» Тетяна Луцюк і Роман Кулаковський, Вадим Коваль і Ткачук Олена, а Демидюк Наталія і Прокопчук Іван «помінялися» місцями у територіальному списку по округу № 3.
Подання 1. Політична партія Рівне Разом
Подання 2. Політична партія Рівне Разом
Як зазначає Андрій Токарський, керівник обласної організації Громадянська мережа ОПОРА, комісія приймає рішення щодо реєстрації або не реєстрації списку партії кандидатів у депутати на основі документів, що до неї надійшли. Ситуація в Рівненській міській виборчій комісії з прийняттям рішення щодо подання партії «Рівне разом» патова, адже до комісії у останній день подачі документів, 24 вересня надійшло два подання з списками партії, про що свідчать записи у журналі вхідної кореспонденції. Також, 28 вересня комісія отримала пояснення від політичної партії «Рівне разом» з протоколом конференції № 2.
Щодо підпису протоколу головою ТВК, то варто зауважити, що згідно з Виборчим кодексом до комісії в пакеті документів на реєстрацію передбачено надати документ, що підтверджує рішення партії про висування кандидатів. Зазвичай, це протокол конференції (чи з’їзду). Документ суто партійний і відповідно до ТВК має подаватися за підписом керівника місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії. На вказаному рішенні міститься погодження центрального керівного органу партії, зазначаються реквізити цього рішення і ставиться печатка партії. Про будь-які інші позначки чи відмітки на вказаному рішенні і в тому числі відмітки зі сторони виборчої комісії та її членів Виборчий кодекс не передбачає. Припускаю, що й статутні документи партії такої процедури не передбачають. Присутність члена відповідної ТВК на такій конференції з висування кандидатів не є обов’язковою, адже не передбачає від нього (члена комісії) засвідчення в будь-який спосіб дійсності прийнятих там документів.
За коментарями звертайтеся:
Михайло Балик, координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Рівненській області
тел.: 0938338345
email: rivne@opora.org.ua
Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямоване на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за черговими місцевими виборами, які відбудуться 25 жовтня. До спостереження залучено 188 спостерігачів по всій країні, а в день голосування до них долучаться короткотермінові спостерігачі. Крім того, ОПОРА також моніторить використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, а громадські омбудсмени досліджують вільний доступ до виборчих дільниць та захищають виборчі права громадян.