Кому потрібний такий закон?!

Дата: 22.09.2010
Головною загрозою для проведення демократичних виборів в Україні є нове виборче законодавство. У цьому переконані експерти регіонального представництва всеукраїнської громадянської мережі ОПОРА, які ведуть незалежне спостереження за передвиборчим процесом у Рівненській області.

 

На замовлення Громадянської мережі ОПОРА юристи Київської адвокатської компанії «Моор & Кросондович» провели дослідження нового виборчого законодавства та порівняли його з попередньою редакцією цього документа, яка втратила чинність 27 липня 2010 року. Адвокати дійшли висновку, що у новій редакції цей документ містить ряд положень, які можуть бути використаними для фальсифікації результатів голосування. Зокрема:

•Стаття 15 Закону скорочує тривалість виборчого процесу з 90 до 50 днів. Таке скорочення строків суттєво зменшує періоди висування кандидатів, ведення передвиборної агітації. Окрім цього, склади територіальних виборчих комісій (далі – ТВК) формуються за 45 днів до дня виборів.

У попередній редакції ТВК формувалися до початку виборчого процесу, тепер виникає питання, що будуть робити комісії „старого” складу ТВК перших п’ять днів виборчого процесу, – каже координатор кампанії спостереження у Рівненській області Андрій Токарський.На цих виборах члени „старих” ТВК ніяких рішень не приймали, однак, варто відмітити, що ці комісії створювалися у період коли при владі була теперішня опозиція і навряд чи теперішня більшість дозволила цим ТВК активно діяти. Ми не виключаємо, що на майбутніх виборах цей пункт може стати загрозою, адже рішення, які у перші п’ять днів приймуть члени ТВК сформовані при теперішній більшості, будуть мати юридичну силу і після того, як на місцях створять нові комісії ТВК.

•Збільшено обсяг повноважень Центральної виборчої комісії (далі – ЦВК) стосовно місцевих виборів. У разі прийняття ТВК незаконного рішення або її бездіяльності стаття 24 Закону наділяє ЦВК повноваженнями з власної ініціативи скасувати таке рішення та (або) прийняти рішення по суті питання (причому у день голосування такі питання розглядаються невідкладно). Окрім цього у випадку невиконання ТВК вимог цього Закону щодо встановлення результатів відповідних місцевих виборів ЦВК уповноважена встановити такі результати.

•Частина 6 статті 22 та частини 1 статті 23 Закону передбачають, що ТВК та ДВК формуються з урахуванням досвіду роботи осіб у виборчих комісіях. Разом із нормами, які передбачають, що у випадку подання до складу ТВК менше восьми осіб, склад ТВК формується за поданням голови відповідної ВК, ці частини Закону дозволяють формувати ВК за бажанням їх керівників. При цьому не вказано в якій кількості формується склад комісії та як враховуються (чи не враховуються) вже подані кандидатури до складу комісії.

•Частина 1, статті 53 дозволяє посадовцям вести агітацію у робочий та позаробочий час. Крім цього, керівникам державних установ не забороняється залучати до агітації своїх підлеглих та використовувати для агітації державні ресурси, якщо вони це роблять у позаробочий час.

На думку представників Громадянської мережі ОПОРА, питання політичної агітації у регіоні заслуговує на особливу увагу, адже уже з серпня цього року частина політичних сил розпочала приховано рекламуватися серед потенційних виборців. Це, на думку експерта ОПОРИ з виборчих технологій Анатолія Бондарчука виявлялося у акціях праймерізу, коли політичні партії закликали громадян самим обрати потенційних представників до органів влади. Говорячи про передвиборчу агітацію, яка уже активно здійснюється у нашому регіоні, експерт згадав і про те, що від тепер посадовим особам, які балотуються до органів влади, не забороняється публічно виконувати свої обов’язки. Тобто, якщо напередодні виборів, міський голова буде щодня дарувати школам міста футбольні м’ячі, при цьому запрошувати на подібні заходи представників ЗМІ, то офіційно його дії не будуть передвиборчою агітацією, бо таким чином він виконує свою роботу.

– Можна говорити про те, що за період передвиборчої агітації посадовці, які балотуються до органів влади, проведуть більше публічних акцій, ніж за весь попередній рік роботи. При цьому кожен з них буде стверджувати, що його активність ніяк не пов’язана із виборами.

Ще одним популярним на Рівненщині рекламним кроком, до якого вдаються мало не всі політичні сили, є збирання підписів громадян на вирішення певних проблеми. Зі слів експерта, ці акції не мають у собі жодної практичної користі для громади і переслідують лише одну мету, – показати, що певна сила уже працює над покращенням життя мешканців.

– Ці підписи, які збирають у палатках на майдані Незалежності, не мають жодної юридичної сили, стверджує Анатолій Бондарчук. – Я переконаний, що об’єднуючи людей проти російської мови чи, наприклад, проти закриття секонд-хендів, політичні сили ніяк не впливають на реальне вирішення проблеми. Таким чином вони виокремлюють свого виборця і рекламують свій політичний товар.

Громадянська мережа ОПОРА провела аналіз складу територіальних виборчих комісій, що працюватимуть у Рівненській області. Зокрема проаналізували представництво політичних партій в цих комісіях. Свою квоту по максимуму використала Партія регіонів та Народна партія закривши ТВК всіх рівнів. Майже використали свої місця Комуністична партія України та Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина», недобравши 7 чоловік з дозволених 63. Половину своїх місць використала партія «Наша Україна». Невелике представництво в ТВК мають Українська народна партія, «Фронт змін», партія «За Україну», партія “Українська платформа” та Республіканська партія України. Інші партії мають по одній дві людини у комісіях.

По кількості керівних посад лідирує Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина». Яке отримало 9 посад на голову, 3 заступника та 7 секретарів. Партія регіонів очолила 3 комісії, отримала 6 заступників і 2 секретарів. Ще одним з лідерів серед керівних посад є Народна партія отримавши посади голів в 4 комісіях, заступників в 2 і одне місце секретаря.

Координатор кампанії спостереження у Рівненській області

Громадянської мережі ОПОРА

Андрій Токарський

063 6179693

067 9131505

__________________________________

Прес-центр

Громадянська мережа ОПОРА

0362 430718