Безбар’єрна комунікація євроінтеграції: про що говорили із Ксенією Дубнюк під час «Діалогу свідомості» 

Дата: 08.09.2025

Відбулася друга зустріч «Діалогів свідомості»  – локальних дискусій про важливі суспільні питання, ініційовані Громадянською мережею «Опора» у Рівному. Гостею стала Ксенія Дубнюк – консультантка зі стратегічних комунікацій, тренерка та менторка.

Більше 15 років Ксенія працює у сфері комунікацій. Вона зібрала чимало прикладів якісної взаємодії з різними аудиторіями. Із гостями події спікерка ділилася порадами для безбар’єрного діалогу щодо євроінтеграції.

Цей підхід до інформування громадян робить процеси та зміни, пов’язані з європейською інтеграцією України, зрозумілими, доступними й відкритими для всіх груп населення.

– Йдеться не лише про фізичну безбар’єрність, а насамперед про усунення інформаційних, мовних, соціальних та психологічних бар’єрів у сприйнятті теми євроінтеграції, – наголосила на початку свого виступу Ксенія.

Ксенія Дубнюк востаннє була у рівненській ОПОРІ ще у 2015-му році. Дехто прийшов зустрітися з нею, пам’ятаючи попередню розмову.

Простота і зрозумілість теми, використання доступної мови без надмірної бюрократичної термінології, а також пояснення, як євроінтеграція впливає на повсякденне життя кожної людини, незалежно від віку чи соціальної ролі. Це те, що вказує на доступність комунікації. Інформація має бути донесена зрозумілою лексикою, прийнятною для конкретної аудиторії.

– Цільова аудиторія – це король в комунікаціях, – неодноразово повторює у своєму виступі Ксенія Дубнюк.

Із людьми треба говорити зрозумілими словами, пояснювала експертка, реагувати на їхні поточні виклики, запити, наводити показові приклади, без зайвого пафосу. Обов’язково треба доносити інформацію у формі діалогу, а не згори вниз, обмежуючись контекстом, зрозумілим для експертів із питань євроінтеграції.

Ксенія радить ставити питання, дискутувати, залучати аудиторію до напрацювання рішень, аналізу існуючих кейсів, їх адаптації до реалій України.

– Грамотна комунікація у сфері євроінтеграції потрібна, щоб кожен громадянин чи громадянка розуміли переваги та виклики євроінтеграції для себе особисто, своєї громади та країни, – говорить спікерка.

В інформаційному просторі попри те, що тема не є новою, достатньо міфів та маніпуляцій, які поширюються щодо вступу України до ЄС. Натомість у цьому питанні треба посилювати обізнаність людей, залучати їх до активної участі у змінах. Безбар’єрна комунікація цього процесу – це спосіб зробити євроінтеграцію не складною «великою політикою», а реальною, зрозумілою і близькою темою для кожного.

Кожен месседж, який стосується євроінтеграції чи будь-якої іншої теми, треба адаптувати під конкретну аудиторію: бізнес, молодь, громади.

– Нема нічого складнішого, ніж комунікувати реформи, водночас це дуже цікаво й потрібно, – резюмує Ксенія Дубнюк.

На думку спікерки, держава неспроможна повноцінно висвітлити євроінтеграційні чи будь-які інші реформи на місцевому рівні, аби їхню суть зрозуміла будь-яка людина. Натомість цим можуть займатися громадські організації.

Організаціям громадянського суспільства, зокрема, варто пам’ятати, що вони працюють на вирішення запитів власних громадян, а не донорів чи експертів. Треба чітко розуміти «болі» громади, щоб говорити з нею мовою, яка стимулюватиме спільно творити комфортне середовище для взаємодії.

Подія відбулася у межах проєкту «Єднання для громади», що реалізується ІСАР Єднання за фінансової підтримки Європейського Союзу (European Union in Ukraine).