“За 20 днів до виборів”

Дата: 29.12.2009

 29 грудня 2009 року на засіданні рівненського прес-клубу представлено звіт за результатами роботи довготермінових спостерігачів Громадянської мережі ОПОРА в Рівненській області.

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

 

 

 

Робота Окружних виборчих комісій

Окружні виборчі комісії (далі ОВК) працюють відповідно до календарного плану підготовки до виборів ЦВК та чинного законодавства. Втім, є ряд проблем, які перешкоджають ефективно працювати членам комісії: низький рівень правової освіти та мотивації роботи, пасивна участь 90% членів ОВК під час обговорення та прийняття рішень, формальний підбір кадрів зі сторони штабів.

Загальна картина представництва в ОВК наступна: переважна більшість – пенсіонери, порівну – безробітні та студенти. Близько 40% членів комісій мали попередній досвід роботи на виборах, значна частина ніколи не працювала навіть членами дільничних виборчих комісій. Саме цей фактор ускладнює процес підготовки та прийняття рішень, виконання належним чином своїх обов’язків. Посади голови, заступника та секретаря комісії у ТВО Рівненщині займають особи, що вже мали досвід роботи на виборах. Хочеться наголосити на пасивності рядових членів окружної комісії. Їх робота полягає лише на піднятті руки і бажанням якнайшвидше втекти додому.

Матеріально-технічне забезпечення у ОВК Рівненської області знаходиться на достатньому рівні для повноцінної роботи. Зокрема, окружна комісія ТВО № 154, що у Рівному, замість одного автомобіля має цілу службу таксі. Про здійснення перевезень, з якими домовився міський голова Володимир Хомко. Але для членів комісії це створило певні не зручності, адже безкоштовні таксі –  за рахунок «восьмої поїздки». Як відомо, водії на «восьму поїздку» не квапляться, тому це створює проблеми вчасно дістатись в те чи інше місце.

До 7 грудня всі ОВК повинні були затвердити кошториси видатків (ч.6 ст. 38 ЗУ «Про вибори Президента України»). Майже всі окружні виборчі комісії затвердили типовий кошторис видатків, який складався ЦВК відповідно до кількості виборчих дільниць в територіальному виборчому окрузі.

До 21 грудня ОВК повинні були прийняти постанову про утворити дільничних виборчих комісії (далі ДВК) та затвердити квоту яка припадала на кожного з кандидатів щодо посад голови, заступника та секретаря. Всі окружні комісії зробили це вчасно, хоча і виникали конфлікти пов’язані з квотою на вище згадані посади. Але всі питання було узгоджено, адже квоту визначав комп’ютер ЦВК.

До 27 грудня ОВК мали передати примірники попереднього списку виборців на дільничні виборчі комісії  (ч.8 ст. 31 ЗУ «Про вибори Президента України»). Нажаль, окружна комісія ТВО № 156 (м. Дубно) ще і 28 грудня продовжувала проводити передачу списків. Але найбільше привернули увагу акти про передачу списків виборців підписувались «заднім числом», а саме 26 грудня. Дане порушення ОПОРА пояснює тим, що члени комісії фізично не могли цього зробити в терміни, передбачені законом. І маємо надію, що така практика роботи, з якою ми зустрілись на цьому етапі підготовки до виборів, не продовжуватиметься надалі. Адже подальші затримки можуть мати вже серйозні наслідки.

 

Утворення та робота виборчих дільниць

Утворення виборчих дільниць (ВД) під час виборчої кампанії 2010 року супроводжувалося порушенням чинного виборчого законодавства. Органи місцевого самоврядування здійснили подання в останні дні відведеного терміну, що не дало можливість ОВК перевірити точність даних (кількість виборців, адреси, межі дільниць). Основні кандидати на пост Президента України підготували та вчасно внесли подання щодо кандидатур на членів ДВК. Приміщення ДВК не отоплюються, члени комісій змушені працювати дома.

Згідно ч.6 ст.20 ЗУ «Про вибори Президента України» та Календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення виборів затвердженого Центральною виборчою комісією органи місцевого самоврядування (ОМС) мали підготувати подання щодо утворення виборчих дільниць ще до 17 листопада, а внести до ОВК – відразу після створення відповідних комісій. Однак, через те, що окружні комісії мали розпочати роботу (провести перше засідання) не пізніше 30 листопада, органи місцевого самоврядування знехтували нормою закону та не підготували подання завчасно у визначені строки. Фактично, більшість ОВК отримали документи від ОМС в кінцеві терміни. Тому комісії не мали можливості та часу перевірити дані.

Всі органи місцевого самоврядування в Рівненській області у період з 1 по 8 грудня внесли подання щодо утворення виборчих дільниць до відповідних окружних виборчих комісій. Деякі органи місцевого самоврядування довільно трактували норму закону та внесли подання щодо утворення виборчих дільниць в останні дні відведеного терміну (див. Табл. №1).

Таблиця №1

№  ТВО

Дата прийняття постанови, про утворення ВД

Загальна кількість ВД утворених в ТВО

Кількість звичайних ВД утворених в ТВО

Кількість спеціальних ВД утворених в ТВО

Дата передачі рішення про утворення ВД від ОВК до ОВР

Чи вчасно оприлюднене в друк. ЗМІ рішення про утворення ВД? (не пізніш як на 5 день)

154

08.12.09

108

95

13

08.12.09

Так

155

07.12.09

221

216

5

07.12.09

Так

156

08.12.09

266

258

8

08.12.09 (ввечері)

Так

157

08.12.09

213

211

2

08.12.09

Так

158

08.12.09

201

195

6

09.12.09

Так

Всього по області ВД:

1009

975

34

 

 

 

Одним із показників рівня готовності кандидатів на пост Президента України та їх штабів до серйозної участі у виборах є кількість осіб, що делегуються штабами для роботи у дільничних виборчих комісіях (ДВК). Згідно ч.2 ст.24 ЗУ «Про вибори Президента України» подання щодо кандидатур до складу ДВК могли бути внесені до ОВК довіреними особами кандидатів до 13 грудня включно. Так, внесли подання майже на всіх членів ДВК (майже 100%) довірені особи від кандидатів на пост Президента України М.Бродського, В.Противсіх, С. Ратушняка, Л.Супрун, П.Симоненка, Ю.Тимошенко, С. Тігіпко, В.Януковича, А.Яценюка, В.Ющенка. Перші троє з цього списку досягли таких результатів навіть не розгортаючи своїх місцевих штабів (див. Табл. №2).

 

Таблиця №2

Кандидат

Кількість внесених кандидатур до складу ДВК

(у % до загальної кількості: 2 х к-сть ДВК в ТВО)

№ 154

№ 155

№ 156

№ 157

№ 158

Всього по регіону

1

Богословська

100

8,8

4,3

99,5

0

42,52

2

Бродський

100

100

100

100

100

100

3

Гриценко

24,5

2,3

21,6

25,6

99,5

34,7

4

Костенко

50

52,5

52,1

52,8

51,5

51,78

5

Литвин

99,1

99,1

81,8

99,8

100

95,96

6

Мороз

100

49,1

33,5

94,4

54,2

66,24

7

Пабат

0

0

0

0

0

0

8

Противсіх

100

100

100

100

100

100

9

Ратушняк

100

100

100

100

100

100

10

Рябоконь

0

0

0

0

0

0

11

Супрун

99,1

92,8

100

99,8

100

98,34

12

Симоненко

100

88,5

78,8

97,4

92,0

91,34

13

Тягнибок

65,7

40,5

47,6

36,6

52,5

48,58

14

Тігіпко

100

100

100

99,5

99,3

99,76

15

Тимошенко

100

100

100

100

100

100

16

Янукович

100

100

100

100

100

100

17

Яценюк

100

100

99,8

100

100

99,96

18

Ющенко

100

100

100

100

100

100

 

Довірена особа від кандидата В. Противсіх, по ТВО № 154, у телефоній розмові повідомила, що орендувати приміщення – дорого, тому штабу вони не мають. На запитання яким чином вони назбирали 100 % членів ДВК і на всі ОВК в Рівненській області, вона відповіла, що це вони робили спільно зі штабом В. Януковича! Натомість, довірена особа від Ратушняка взагалі відмовилась повідомити будь-яку інформацію про розміщення штабу та кинула слухавку. Подібна історія і з уповноваженим від Бродського, хоча сказали, що передзвонять.

Щодо діяльності вище згаданих штабів, наші  колеги, в Закарпатській області теж фіксували випадки, коли подання до ОВК від М.Бродського та В.Противсіх готувалися представниками «Партії Регіонів». А в Дніпропетровській області довірені особи В.Януковича внесли подання щодо членів ДВК від імені кандидатів на пост Президента України О.Пабата та О.Рябоконя (у Рівненській області від цих кандидатів жодної особи не подали).

Члени ДВК часто плутають від якого кандидата вони у комісії. Так, наприклад член ДВК №17 ТВО № 156 (м. Дубно), що представляє кандидата І. Богословську, випадково обмовився і сказав: «я від Януковича … а яка різниця, вони ж з однієї партії». На дільниці №160 (ТВО № 156) голові комісії при обдзвоні членів комісії доводилось нагадувати приналежність членів комісії до кадидатів на пост Президента. Так, трапився випадок, коли при телефонній розмові голови комісії з одним з членів комісії, останній заявив, що він є членом комісії від кандидату Януковича, хоча насправді він був у списках від іншого кандидату – Противсіх.  Секретар дільничної комісії № 52 (ТВО №156), що від Ракушняка, теж не нароком промовилась, що вона  член комісії від кандидату на пост Президента Януковича В.Ф.

Сільські ДВК зіткнулись із проблемою опалення. Так, у ВД №160 (ТВО № 156) температура у приміщенні тримається нижче нуля. Сільський голова запропонував зрізати тополю і топити нею “буржуйку”, що стоїть у клубі. У зв’язку з цим фактом голова дільничної комісії змушена (не за власним бажанням) працювати дома. На виборчій дільниці № 124 (ТВО № 156) опалення в залі для голосування взагалі відсутнє.

До 1 січня ДВК повинні доставити кожному виборцю іменне запрошення (ч.2 ст. 32 ЗУ «Про вибори Президента України»). Станом на 28 грудня, ще навіть не всі ДВК отримали бланки запрошень, а їх ще необхідно заповнити та доставити.

Основна проблема, з якою зіткнуться в подальшій роботі дільничні комісії, – це низький рівень правової обізнаності її членів. Так, при відсутності голови або секретаря ніхто не знатиме, що робити. ОПОРА занепокоєна  низьким рівнем підготовки членів ДВК, адже це може спричинити проблеми при роботі комісії в день голосування.

У с. Мирогоща (ВД № 59), де розташований дитячий будинок-інтернат III профілю для осіб з різними порушеннями психічного та розумового розвитку, ДЦП, хворобою Дауна. 93 вихованці цього закладу потрапили у списки для голосування. Така ситуація складається вже не вперше. На минулих виборах директор закладу просто не пустив представників ДВК до інтернату. Більшість з вихованців не вміють читати, писати – та навряд чи можуть зробити свідомий вибір. На дільниці зареєстровано 2001 виборець, 93 вихованці – це 4,6% голосів – якими можуть скористатись.

 

 

Використання адміністративного ресурсу, підкуп виборців.

Кандидати в Президенти, що мають прихильників серед представників місцевої влади та керівників підприємств, продовжують активно використовувати адміністративний ресурс. Масштаби його застосування є доволі незначні, порівняно з попередніми президентськими кампаніями. Втім, за здійснення тиску, залякування, підкуп виборців, винних необхідно притягувати до відповідальності. В той же час, центральні штаби кандидатів дають “негласну” вказівку місцевим представникам «за будь-яку ціну» забезпечити високий результат.

В рамках агітаційної кампанії у звітній період штаби кандидата В.Януковича продовжують роздавати виборцям куртки, светри, шарфи, парасольки з символікою кандидата Також відкриваються нові соціальні магазини з символікою БЮТ. Так окрім вже раніше відомих у Рівному та Дубровиці, приблизно місяць тому відкрився у м. Корець. Там виборці можуть придбати теплий одяг, ковдри та подушки за зниженими цінами.

Довідково:

Згідно з ч. 6 ст. 64 ЗУ «Про вибори Президента України»:

«Передвиборна агітація або надання виборцям грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, послуг, цінних паперів, кредитів, лотерей, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати чи не голосувати за певного кандидата або згадування його імені, вважається підкупом виборців

Положеннями ст. 157 Кримінального кодексу України та гл. 15-а Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено кримінальну та адміністративну відповідальність за перешкоджання, у тому числі шляхом підкупу, вільному здійсненню громадянами права обирати та бути обраними, а також вести передвиборну агітацію.

Ведення передвиборчої агітації кандидатами

Передвиборча агітація кандидатів протягом звітного періоду характеризується переходом від непрямого спілкування з виборцем до налагодження безпосередніх контактів. Два основні претенденти на пост Президента України Ю.Тимошенко та В.Янукович активно використовують «кампанію від дверей до дверей» (КВДД) та зустрічі з громадами. Кандидати продовжують розповсюджувати матеріали, що паплюжать честь та гідність конкурентів, залучають до агітації посадових осіб, місцевих лідерів думки та щедро розповсюджують подарунки серед виборців.

Під час по квартирного обходу виборців агітатори складають списки своїх прихильників, противників, громадян, що не визначилися. Штабом Ю.Тимошенко використовуються соціологічні опитування, метою яких також є збір контактів респондентів та визначення їх політичних уподобань. Крім того, питання анкети є тенденційними і можуть розцінюватися як агітація (наприклад, «Чи знаєте Ви, що Уряд Тимошенко забезпечує вчасну та повну виплату пенсій?»).

В той же час, кандидати скорочують масштаби вуличної наметової агітації. Завдяки переоцінці методів ведення кампанії щодо ефективності роботи агітаторів, які є переважно політично незаангажовані особи, що працюють в якості дистриб’юторів поліграфії, та холодній погоді передостаннього тижня грудня, фінансування штабів стрімко впало, подекуди взагалі припинилося. Втім, класична агітація за кандидатів через біл-борди, засоби масової інформації, публічні заходи розважального змісту традиційно продовжують використовуватися. Кандидати, або їх довірені особи активно проводять зустрічі з трудовими колективами та студентами вищих навчальних закладів, участь у яких подекуди є примусовою.

До агітації виборців активно залучаються представники органів місцевого самоврядування. Їхнім завданням є забезпечення високого результату кандидатів в регіоні. Нагородою за хорошу роботу стане місце в списках до рад на найближчих місцевих виборах, що заплановані на 30 травня 2010 року (штаб А. Яценюка та  В. Ющенка – неофіційна інформація).

До роботи виборчих штабів найбільш рейтингових кандидатів залучаються не тільки партійні функціонери та лідери, а й наймані працівники, які чисельністю переважають місцевих партійних діячів. Цей підхід свідчить про пріоритетність технологічної складової ведення виборчої кампанії та слабку організаційну спроможність партійних осередків (штаб А. Яценюка).

 

Особливості агітації

Штабами Тимошенко здійснюється три інформаційно-просвітницькі проекти, що спрямовані на просвіту виборців («Агітаційна хата», «Коло друзів», «Коло однодумців»), що спрямовані на інформування населення про ті виборчої програми кандидата; роз’яснення постанови Кабінету міністрів України щодо приватизації землі та отримання актів на власність; опитування «За кого голосуватимете?», що має ознаки прямої агітації. Також представники БЮТ, що займають керівні посади в районах, проводять урочисті вручення актів на землю. Де також і присутні працівники штабу, які не забувають згадати Юлію Володимирівну.

Ще пані Тимошенко не нехтує можливістю за державні кошти попіаритись. Про це свідчать її робочі поїздки до Рівного 8 та 28 грудня. Перший раз вона приїхала з метою вручити ключі від нових автобусів директорам шкіл з районів, другого – з метою перерізати стрічку на відкриті Рівненського обласного онкодиспансера. Жодного разу не забувши взяти з собою групу журналістів центральних медіа. Звичайно все це за державний рахунок, а точніше – за рахунок платників податків.

Досить активно прихильники Юлії Тимошенко розпочали проводити прес-конференції. На них вони закликають підтримувати чинного прем’єр-міністра і розповідають про політичну змову між В.Януковичем та В.Ющенком, чим намагається знизити їх рейтинг. Із серією зустрічей в підтримку Тимошенко по Україні проїхався і  М.Катеринчук.

Президент, теж має звичку поєднувати робочий візит та зустрічі з виборцями, на яких його супроводжують губернатори, представники органів місцевого самоврядування. Під час першої половини дня виступи Президента не є агітаційними, а в другій – В.Ющенко презентує свою виборчу програму. Фактично чинний Президент здійснює свої візити в рамках кампанії за кошти платників податків. За цим ми могли спостерігати коли Віктор Андрійович приїхав привітати Рівненську область з сімдесятиріччям.

Ще одна з новинок штабу В. Ющенка, це ведення агітації довіреною особою від кандидата. Так наприклад у місті Рівне агітацію біля намету проводив Віктор Данилов.

Натомість В. Янукович у своїй агітаційній роботі зробив акцент на проведені зустрічей з громадами. Найчастіше це є депутати Верховної ради, що походять з певного регіону. Вони з агітаційними візитами відвідують села та трудові колективи.

Досить  масово розповсюджують плакати від Народної Самооборони, що нагадують виборцям про колишні судимості кандидата В.Януковича. Також до агітаційних методів, що можуть зашкодити підтримці кандидата можна віднести розповсюдження книжки «Знамениті євреї України», в якій однієї з ключових персонажів є А.Яценюк. Цю книжку прислали на адресу Рівненської міської ради для роздачі всім депутатам.

 

Робота Органів ведення Державного реєстру виборців

За оцінками спостерігачів Громадянської мережі ОПОРА Органи ведення Державного реєстру виборців загалом працюють на задовільному рівні. ОВР, що у виборчий період перевантажені роботою над виправленнями неточностей у Реєстрі, в умовах недостатнього матеріально-технічного забезпечення змушені продовжити прийом громадян, подекуди до 24:00. Але, як зазначають окремі дільничні комісії роботи реєстраторів вони не бачать. Втім, працівники органу потребують додаткової правової просвіти. Зауваження спостерігачів в першу чергу стосуються незнання чинного законодавства щодо прав громадян та журналістів на доступ до інформації. Працівники інколи відмовляють надавати інформацію щодо кількості звернень громадян, що на їх думку є розголошенням персональних даних.

Спостерігаючи за проведенням виборів на пост Президента України Громадянська мережа ОПОРА здійснює моніторинг роботи органів ведення Державного реєстру виборців. Від нього залежить якість списків виборців – одного з найважливіших виборчих документів. Довготермінові спостерігачі ОПОРИ звертались до всіх органів ведення Державного реєстру виборців щодо надання відомостей про кількість осіб, котрі звернулись до них з 15 вересня (кінець первинного уточнення Реєстру) до 19 жовтня (офіційний початок виборчої кампанії); від 19 жовтня до 27 листопада (перший місяць кампанії). Змушені констатувати, що органи ведення Державного реєстру виборців укомплектовані непрофесійними працівниками. З 20 ОВР в Рівненській області 15 надали інформацію, керуючись чинним законодавством України. Інші керівники ОВР посилалися на незаконність розголошення особистих даних, хоча інформація жодним чином не стосувалася останніх.

Щодо роботи ОВР, то вже після отримання дільничними комісіями списків виявлено безліч помилок. Так, дільнична комісія №12 (ТВО №156) у списках переданих з ОВР не знайшла цілої вулиці. На дільниці №59 у списках знову виявлено «мертві душі» ті, що зустрічались і у списках 2007 року та дев’ять двійників (з різницею у одну літеру, або дату народження). Натомість в осіб які змінили прізвище, воно залишилось старе, що свідчить про відсутність співпраці реєстраторів з паспортними столами. Подекуди навіть цілі подружжя відсутні в списках.

За матеріальне забезпечення Органів ведення Реєстру відповідають органи місцевого самоврядування та райдержадміністрації. Загальний стан матеріально-технічного та фінансового забезпечення можна назвати задовільним. Практично всі органи ведення Реєстру забезпечені всім необхідним для здійснення своєї діяльності. Втім, існують винятки. В ОВР Рівненської міської ради замість 7 працівників в штаті лише троє.

 

Висновки від Громадянської мережі ОПОРА

Громадянська мережа ОПОРА стурбована рівнем організаційної підготовки до дня голосування, до якого залишилося двадцять днів. Викликає занепокоєння той факт, що органи місцевого самоврядування здійснили подання щодо утворення виборчих дільниць в останні дні відведеного терміну. Такий час не є достатнім для ОВК, щоб перевірити точність даних, що стосуються меж виборчих дільниць, кількості виборців, кількості будинків, місцезнаходження.

Рекомендації

Окружним виборчим комісіям з метою дотримання чинного законодавства та забезпечення максимальної публічності і прозорості роботи:

  • під час прийнятті усіх рішень керуватись лише нормами закону, відкинувши емоції та вказівки виборчих штабів;
  • організувати свою роботу таким чином, щоб до неї було залучено всіх членів комісії, а не лише керівний склад.

Органам державної влади та місцевого самоврядування:

  • привести у відповідність приміщення для роботи ДВК та голосування до згідно вимог законодавства.

Посадовим особам органів державної влади та місцевого самоврядування, які мають намір брати участь у виборчій кампанії, агітувати за певного кандидата, взяти на період виборів відпустки та відмовитись від використання у виборчій період службового становища.

Органам ведення Державного реєстру виборців активізувати інформаційну роботу серед виборців, унеможливити доступ до особистих даних громадян третім особам та почати активнішу роботу над списками виборців.

Виборчим штабам кандидатів на пост Президента України:

  • організувати навчання членів виборчих комісій щодо застосування виборчого законодавства;
  • відмовитись від залучення до передвиборної роботи, в тому числі агітаційної, членів виборчих комісій;
  • зобов’язати своїх членів ДВК брати участь у засіданнях та роботі відповідних комісій;
  • відмовитись від ведення агітації шляхом безоплатного або на пільгових умовах надання виборцям товарів та послуг.

Виборцям, перевірте себе в списку виборців на вашій дільниці. Не чекайте запрошення від комісії, адже кожен голос важливий.

 

_________________________________________________________________

Координатор виборчих програм

Громадянської мережі ОПОРА

в Рівненській області

Анндрій Токарський

067 9131505

063 6179693