Ріелтори, сестри і “десант з мікрорайону”: як збирали і на що витрачали фонди “Європейська Солідарність”, “Рівне Разом”, кандидати Третяк та Шакирзян

Дата: 20.11.2020

“Європейська Солідарність” і “Рівне Разом” – лідери у майбутній Рівненській міській раді. Крім найбільшої підтримки виборців, ці політсили мали одні з найбільших виборчих фондів. Крім того, майбутнім міським головою Рівного стане кандидат від однієї з цих політичних сил. ОПОРА проаналізувала фінансові звіти партій “Європейська Солідарність” і “Рівне Разом”: звідки прийшли мільйони, як ними розпоряджалися, хто заробив на виборах і що спільного у звітах конкурентів.

В остаточних фінансових звітах кандидати і партії повинні вказувати походження коштів виборчого фонду та всі витрати на фінансування виборчої кампанії. Використання коштів не з виборчого фонду – заборонене.

Вносити кошти на офіційні рахунки партій та кандидатів може кожен громадянин. Оскільки найбільш активна фаза виборчої кампанії припала на жовтень, тож більшість внесків і витрат була здійснена впродовж цього місяця. Все, що виглядало як виборча кампанія до дня реєстрації кандидатів, можна вважати дочасною агітацією і порушенням стандартів.

 

Сестри, ріелтори і працівники ЖК “На Щасливому”: хто “скинувся” на кампанії партій “Європейська Солідарність” і “Рівне Разом”

Фонд партії “Європейська Солідарність” склав 352 тисячі 20 гривень. Більше витратили тільки три партії: “Рівне Разом”, “Слуга народу” та “Перемога Пальчевського”.

Партія “Рівне Разом” випередила за кількістю витрат всіх конкурентів – її фонд склав 2 мільйони 274 тисячі 331 гривню, з яких на кінець виборчого періоду витратили 2 мільйони 274 тисячі 331 гривню.

Фонди обох партій створені за рахунок внесків їх кандидатів та громадян. Більшу частину обох фондів становили добровільні внески громадян.

Джерела надходжень“Рівне Разом”“Європейська Солідарність”
Внески кандидатів714 000 грн, 31%146 640,8 грн, 42%
Добровільні внески громадян1 560 331 грн, 69%205 379,76 грн, 58%
Кількість отриманих голосів8 38911 311
Кількість мандатів у Рівненській міській раді710
Ціна голосу (відповідно до витрат з фонду)270,92 грн31,12 грн
Ціна мандата324 675 грн35 202 грн

До фонду партії “Європейська Солідарність” надійшло 146 тисяч 640 гривень від 5  кандидатів у депутати Рівненської міської ради від цієї політичної сили. Середній розмір внеску кандидата становив 14 тисяч 664 гривні.

Внески кандидатівСума внесків
Савонік Наталія Ігорівна8 820
Мисюра Федір Миколайович20 170,4
Майорова Наталія Олександрівна47 000
Гусак Валерій Миколайович25 350,4
Котляров Дмитро Анатолійович45 300
Добровільні внески громадян
Племянник Михайло Миколайович46 495,98
Клімчук Лідія Миронівна47 000
Свентах Оксана Іванівна26 883,78
Грушевська Надія Олександрівна45 000
Пейдан Катерина Олександрівна40 000

Водночас більшість коштів партійного фонду – це добровільні внески громадян на загальну суму понад 205 тисяч гривень. Їх частинами внесли лише п’ятеро осіб.

ОПОРА перевірила благодійників і з’ясувала, що двоє з п’яти є родичами кандидатів від цієї політичної сили.  Наприклад, внески здійснювали сестра дружини кандидата (нині депутата) Павла Алексєвича Оксана Свентах (27 тисяч гривень) і сестра новообраної депутатки Наталії Майорової Надія Грушевська (45 тисяч гривень).

Михайло Племянник, який пожертвував 46 тисяч гривень є бізнесменом, у своєму Facebook-профілі зазначає, що працює керівником  відділу закупівлі у “МОСТ” – компанії, власником якої є кандидат і новообраний депутат Дмитро Котляров.

Втім найбільше внесків, на загальну суму 47 тисяч гривень, здійснила Лідія Клімчук, яка у своїх соцмережах вказує, що працює в Міжнародному економіко-гуманітарному університеті. Її причетність до партії ОПОРА не виявила, тож зацікавилися її мотивацією.

У телефонній розмові жінка підтвердила, що здійснювала внесок, але розповідати подробиці не виявила бажання: “Я просто підтримую цю партію”, – пояснила свій внесок Лідія КлімчукНа інші питання жінка відповідати відмовилася. Вона не захотіла розмовляти після питання про її роботу в університеті.

ОПОРА звернулася до Катерини Пейдан через Facebook щодо її внеску до фонду у розмірі 40 тисяч гривень. Однак на момент виходу матеріалу відповіді не отримала.

 

Ріелтори і працівники “На Щасливому”:
хто “склався” на виборчу кампанію  “Рівне Разом” 

17 кандидатів партії “Рівне разом” внесли до її фонду 714 тисяч гривень, сума середнього внеску становила  42 тисячі гривень.

ПІБ кандидатаСумаПІБ кандидатаСума
Бобрик Микола Васильович45 000Петрик-Щокова Ірина Петрівна40 000
Кроль Наталія Олександрівна45 000Онопрійчук Олександр Васильович43 500
Марчук Світлана Василівна45 000Хижняк Олег Миколайович41 500
Савчук Марія Валеріївна45 000Артемяк Олександр Миколайович41 500
Дмитришин Павло Сергійович45 000Дягель Андрій Володимирович45 000
Кисільова Віта Дмитрівна38 000Попчук Наталія Василівна40 000
Велінець Петро Васильович44 000Алексіюк Руслан Іванович44 800
Мороз Анатолій Миколайович43 000Марчук Катерина Анатоліївна20 000
Трало Ірина Миколаївна45 000Всього:711 300

Добровільних внесків громадян було значно більше і вони становили понад 1 мільйон 560 тисяч гривень. Саме завдяки таким щедрим пожертвам партія провела найдорожчу, принаймні, офіційно, кампанію в місті.

Загалом до фонду “Рівне Разом” надійшли добровільні внески від 42 осіб, в середньому внесок становив 37 тисяч гривень. Найбільше внесків надходило в окремі дні, іноді суми були наближеними – цілі числа в діапазоні 40 тисяч гривень, а тих, хто здійснював внески, пов’язує здебільшого спільна робота.

Наприклад, 1 жовтня дев’ятеро працівників агентства нерухомості “Рівненська оселя”, яке заснувала новообрана  від “Рівне разом” депутатка Рівненської міської ради Катерина Марчук, здійснили внески до фонду “Рівне Разом”.

Дата внескуПІБСУМА
1 жовтняСеменчук-Гкккель Едуард Леонідович29000
1 жовтняКостенко Олександр Петрович39000
1 жовтняПінчук Євгеній Сергійович41000
1 жовтняШинкаренко Ольга Олексіївна42500
1 жовтняМамчин Мирослава Олександрівна38500
1 жовтняФедорчук Юлія Віталіївна37000
1 жовтняБабійчук Олеся Володимирівна40500
1 жовтняЮвко Віталій Олегович27000
1 жовтняВанчугова Віта Володимирівна39000

ОПОРІ вдалося ідентифікувати 16 представників цього агентства нерухомості, які пожертвували кошти партії “Рівне Разом”. Багато хто вказував місце роботи у соцмережах, “засвітилися” на заходах агенції та у відеоролику.  Дуже часто вони перепощують на свої сторінки у Facebook дописи партії “Рівне Разом” або Віктора Шакирзяна.

Крім того, на сторінках у Facebook майже всі ріелтори мали ідентичні заставки з логотипом агентства “Рівненська оселя”, також вони публікували інформацію про продаж чи оренду об’єктів нерухомості.

Також внесок здійснив чоловік ріелторки цього агентства, а однією з представниць агентства “Рівненська оселя”, яка пожертвувала кошти, є сестра лідера партії “Рівне Разом” Віктора Шакирзяна Віта Ванчугова.

Крім 1 жовтня, популярними на внески серед ріелторів були такі дати: 13 жовтня (+ 4 перекази від працівників агентства “Рівненська оселя”); 20 та 22 жовтня (ще по 2 внески).

Засновниця агентства нерухомості “Рівненська оселя” Катерина Марчук розповідає, що всі внески її працівники здійснювали з власної ініціативи, радить подзвонити кожному окремо і запитати, щоб пересвідчитися. “Я за те, щоб кожен сам вибирав. Відповідно, яка може бути вказівка: “Йди візьми свої гроші і комусь занеси?”, – розповідає Катерина Марчук. – “Звісно, що підтримували. Вони за Віктора Володимировича, вони за партію “Рівне Разом”. У нас кожна людина в Рівному має когось підтримувати, про свідомих людей зараз говоримо. Ну в мене на фірмі є ті хто не підтримує, є представниками  інших партій”.

До речі, внесок кандидатки Катерини Марчук становив 20 тисяч гривень, в той час як її підлеглі пожертвували в середньому по 35 тисяч гривень.

ОПОРА зв’язувалася з деякими працівниками агентства нерухомості, але про внески спілкуватися ніхто не захотів.

Під час перевірки благодійників “Рівне Разом” виявили, що працівник агентства “Рівненська оселя”, який вніс досить велику суму, ще не так давно шукав роботу.

Ріелтор Василь Шинкарук у червні цього року був у пошуках заробітку. У резюме на сайті Work.ua він вказав бажану зарплату у розмірі 8 тисяч гривень. Його внесок до фонду “Рівне Разом” при цьому становив 20 тисяч гривень.

З ОПОРОЮ  спілкуватися про свій внесок Василь Шинкарук відмовився, відповів: “Ні, дякую” і кинув слухавку.

6 та 8 жовтня чимало внесків до “Рівне Разом” здійснили працівники житлового комплексу  “На Щасливому”, до будівництва якого долучився лідер партії “Рівне Разом” Віктор Шакирзян. Також в ці дні кошти вносили  директори компаній, пов`язаних із житловим комплексом.

Добровільні внески здійснили директорка ЖБК “На Щасливому” Анна Давидюк, менеджерка відділу продажу ЖБК “На Щасливому” Олена Кутуза, помічниця керівника житлового комплексу Вікторія Власенко, виконроб ТОВ “ДБК БУД” (компанія будувала комплекс “На Щасливому”) Дмитро Станьчик тощо.

Загалом серед тих, хто підтримував “Рівне Разом” фінансово, ОПОРА ідентифікувала 12 осіб, пов`язаних з ЖБК “На Щасливому”. Серед них колишні журналістки Діана Храбан та Вікторія Кінах.

У коментарі для ОПОРИ Вікторія Кінах зазначила: “Це була моя власна ініціатива, все що я можу сказати”.

Також нічого дивно у пожертві не побачив Володимир Сокотун, який перерахував “Рівне Разом” 40 тисяч гривень, а нині шукає роботу: каже, він багато де працює і може собі це дозволити. 

Детальніше ознайомитися зі списками благодійників партій “Європейська Солідарність” та “Рівне Разом” можна у фінансових звітах партій.

Таємниці виборчих фондів партій

Партія “Рівне Разом” витратила найбільше коштів на агітацію у ЗМІ – майже мільйон гривень. Ці кошти розділили між 24 ЗМІ, серед яких є і місцеві, і всеукраїнські проекти.

Найбільше агітації “Рівне Разом”, відповідно до звітів, було на телеканалі “Ритм” (після ребрендингу TVI), який напередодні купив забудовник і бізнес-партнер лідера політсили Віктора Шакирзяна Роман Курис.

За 6 договорів про висвітлення агітації “Рівне Разом” заплатило телеканалу “Ритм” 236 тисяч гривень. Найдорожча угода була на 90 тисяч гривень.

Назва ЗМІКількість договорівЗагальна сума договорів
“РИТМ”6236 660
“Сфера”115 6357
“Суспільне”390 450
Друковані видання
“Рівне вечірнє”458 000
“Рівне експрес”643 840
“Рівне-ракурс”236 125
“ОГО”115 000
“Вісті Рівненщини”112 000
“Сім днів”24 319
Сайти
“Радіо Трек”430 3976
“РВ ньюс”226 000
“Чарівне”221 200
“Крапка”220 000
“Рівне Медіа”110 000
Радіо
“Українське радіо”118 630
“Наше радіо”13 524,4
“ХІТ ФМ”13 524,4
“Максимум ФМ”12 819,52
“Люкс ФМ”12 541,6
“Шансон”11 468,5
“Релакс”11 339,27
“Довіра”11 027,95
“Новий обрій”1881,1
“Радіо Європозитив”1881

“Європейська Солідарність” навпаки, майже не співпрацювала зі ЗМІ. ОПОРА виявила інформацію лише про 2 договори з медіа і обидва – з тим самим телеканалом “Ритм” (після ребрендингу TVI), на якому найбільше агітували суперники з “Рівне Разом”.

Щоправда від партії “Європейська солідарність” “Ритм” офіційно отримав лише 16 тисяч 500 гривень.

Цьогоріч рівняни могли спостерігати багато агітації у соцмережах, в Youtube та на інших сайтах. Можливо, тому, що кандидати і партії віддали за пізнаваність у мережі кругленькі суми.

Відповідно до звітів, партія “Рівне Разом” на агітацію у мережі виділила “не багато не мало” – понад півмільйона гривень.

Про піар політсили й у мережі найбільше дбала підприємиця Галина Жирун. За розміщення агітації “Рівне Разом” у мережі лише вона отримала 350 тисяч гривень.

Також за розміщення агітації в Інтернеті “Рівне Разом” платило підприємцю Володимиру Паламарчуку та ТОВ “Гугл”.

“Європейська Солідарність” витратила на піар у мережі лише 35 тисяч гривень.

Ще місяць тому складно було не помітити білборди, куби, сітілайти та іншу зовнішню рекламу партії “Європейська Солідарність” та її конкурента “Рівне Разом”. Як правило, рівняни могли спостерігати за зображеннями Віктора Шакирзяна та Олександра Третяка, які не лише змагалися за посаду міського голови, а й за депутатські мандати у Рівненській міській раді від своїх політсил, тож були невід’ємними компонентами в агітації своїх партій.

На зовнішню рекламу пішла не мала частина витрат з фонду “Рівне Разом” – понад 441 тисяча гривень. Всі роботи виконувало ТОВ “Борд Рівне”, яке належить вже згаданому Роману Курису.

“Європейська Солідарність” вказала у звіті всього 32,2 тисячі гривень витрат на зовнішню рекламу, що в порівнянні – дуже скромно.

Фонди кандидатів на посаду міського голови Третяка і Шакирзяна 

Обидва кандидати на посаду міського голови Рівного самостійно наповнювали свої виборчі фонди. Бізнесмен і власник багатьох компаній, висуванець партії “Рівне Разом” Віктор Шакирзян офіційно вніс 705 тисяч гривень.

Виборчий фонд кандидата від партії “Європейська солідарність”, ректора Рівненської духовної семінарії Олександра Третяка був більшим, ніж у його конкурента, і становив 719 тисяч гривень. Він також самостійно вніс всі кошти.

Коментар для ОПОРИ щодо походження коштів надав Тарас Бик, довірена особа Олександра Третяка: “Протягом виборчої кампанії Олександр вкладав свої особисті кошти, які він за своє життя наскладав і вкладали кошти люди, які його підтримували. Зокрема, ще зі студентських років він їздив на заробітки в Європу, де мав можливість назбирати гроші в іноземній валюті, і якщо перевести їх по сьогоднішньому курсу – це не є якась нереальна сума. Це не кошти, які він заробив за рік-два, це кошти, які він відкладав тривалий час”.

Розподіл фондових коштів у кандидатів на посаду міського голови був різним. Кандидат Олександр Третяк найбільше витратив на агітацію у ЗМІ – 334 тисячі гривень. Це майже половина його бюджету.

А ось Віктор Шакирзян найбільше, 272 тисячі гривень, витратив на зовнішню рекламу – сітілайти, банери тощо. Виконавцем послуг із виготовлення та розміщення бордів, сітілайтів та іншої зовнішньої реклами кандидата було те ж саме ТОВ “Борд Рівне” Романа Куриса.

Серед всіх ЗМІ найбільше від кандидата Олександра Третяка отримали телеканали – 142, 5 тисячі гривень. Але попри це лідером за кількістю договорів на розміщення його агітації є газета “Рівне вечірнє”, з якою кандидат уклав 31 угоду на загальну суму 109 тисяч гривень.

Назва ЗМІКількість договорівВартість договорів
“Рівне вечірнє”31109 038
“Сфера”979 310
“Радіо Трек”750 475
“РИТМ”536 380
“Сім днів”431 960
“UA:Рівне”226 880
Всього58334 043

Віктор Шакирзян теж полюбляє з’являтися на телеекранах. Щоправда у його звіті сума, витрачена на агітацію у ЗМІ, скромніша ніж у суперника – 114 тисяч гривень. Після аналізу платежів кандидата було виявлено, що на агітацію у ЗМІ пішло більше – 181 тисяча гривень. Вочевидь, матеріали, опубліковані в інтернет-ЗМІ у звіті зараховували до агітації у мережі.

Назва ЗМІКількість договорівВартість договорів
“Рівне вечірнє”457500
“Рівне експрес”643840
“Рівне Медіа”220000
“Сім днів”118720
“Рівне Ракурс”217100
“ОГО”115000
“Вісті Рівненщини”18976
Всього17181136

З фонду Віктора Шакирзяна на агітацію в мережі використали 167 тисяч гривень. Його піаром в соцмережах і на площинах Інтернету опікувалася та ж підприємиця Галина Жирун, яка дбала і про агітацію “Рівне Разом”. Кандидат заплатив їй за це 100 тисяч гривень зі свого фонду. Разом з партією це 450 тисяч гривень – всього лише за сім договорів.

Віктор Шакирзян на зовнішню рекламу витратив понад 272 тисячі гривень. Виконавцем робіт, як і у “Рівне Разом” було ТОВ “Борд Рівне”, яке належить вже згаданому Роману Курису. Загалом партія і кандидат замовили бордів у підприємства на 732 тисячі 300 гривень.

Олександр Третяк виділив на піар у мережі 167 тисяч гривень. Агітацію кандидата розміщувала підприємиця Вікторія Міляєва. 4 договори з нею щодо просування передвиборної агітації у соціальних мережах Facebook та Instagram коштували Олександру Третяку 120 тисяч гривень.

На зовнішню рекламу Олександр Третяк, відповідно до звіту, витратив майже 100 тисяч гривень. Співпрацював кандидат із різними компаніями і підприємцями, які надають рекламні площі, або виготовляють зовнішню рекламу здебільшого за невеликими договорами. Зокрема, у звіті йдеться про співпрацю з компаніями “АРСЕН”, “Радимо медіа”, “Дошка реклами”, “Фрезія” тощо.

Серед десятків підприємців, компаній та ЗМІ, з якими співпрацювали штаби кандидатів, ОПОРА  знайшла спільних виконавців. Це підприємці Віталій Опанасик та Андрій Прокопчук. Андрій Прокопчук отримував кошти від  “Рівне Разом” за розміщення агітаційно-інформаційних матеріалів на сайті “Чарівне”, а для партії “Європейська Солідарність” виготовляв друковану агітацію.

Загальна картина витрат обох партій з їх кандидатами на посаду міського голови виглядає ось так:

Дослідження звітів партій і кандидатів виявили досить значні відмінності у способах формування виборчих фондів, витратах і підходах до ведення передвиборчої кампанії. Аналіз дозволив з’ясувати улюблені ЗМІ кандидатів на посаду міського голови і партій та визначити улюблених підприємців і компанії, які найбільше заробили на виборах.

 

Анна Калаур, спостерігачка Громадянської мережі ОПОРА в Рівненській області

e-mail: rivne@opora.org.ua