РІВНЕ: результати експертного опитування

Дата: 20.10.2010

З метою визначення пріоритетних тем для розвитку громади, вирішення проблем у сфері соціально-економічного та гуманітарного розвитку з 1 по 8 жовтня Громадянська мережа ОПОРА провела у Рівному експертне опитування.

 

Анкети розповсюджувалися серед представників неурядових організацій, аналітичних центрів, науково-дослідних інститутів, підприємців міста, ЗМІ.

До анкети включено запитання щодо оцінки виборчих програм на повноту відображення актуальних соціально-економічних та гуманітарних суспільно-політичних питань подальшого розвитку громади, міста. У ході опитування експерти ідентифікували найактуальніші проблеми громади у соціально-економічній та гуманітарній сферах, оцінили рівень уваги до проблем з боку політичних сил, які беруть участь у місцевих виборах 2010 року, проаналізували пропозиції з вирішення відповідних питань у програмах та обіцянках політичних партій. Експерти також запропонували своє бачення основних складових місцевої політики для вирішення проблем розвитку громади, визначили її напрями, можливі кроки влади для покращення соціально-економічної ситуації, розв’язання проблем у сфері гуманітарної політики.

Експертне опитування у Рівному визначило низку пріоритетних тем, увага до яких сприяла б вирішенню соціально-економічних та гуманітарних проблем громади, покращенню ситуації в місті. Так, у соціально-економічній сфері експерти виділили такі пріоритетні теми для формування та реалізації місцевої політики з боку нової влади:

  • Проблема реформування житлово-комунального господарства (низька якість надання послуг ЖКГ, невідповідність тарифів, поганий контроль за надходженням коштів).
  • Проблема створення нових робочих місць, закриття підприємств спричиняє безробіття, черги у центрах зайнятості, потреба боротьби з прихованим безробіттям та зарплатами у «конвертах», низький рівень заробітної плати, який не відповідає прожитковому мінімуму, невиплата зарплат, пенсій.
  • Відсутність у влади стратегії розвитку Рівненського регіону, відсутність стратегічного плану щодо залучення інвестицій у розвиток інфраструктури міста (будівництво та ремонт).
  • Неефективна молодіжна політика. Недоступність житла для молодих сімей, житлове кредитування відсутнє або великий відсоток оплати, відсутність робочих місць для молоді та випускників ВНЗ і профтехучилищ.
  • Нерозвинена промисловість, що призводить до проблем формування та наповнення бюджету міста й області.
  • Застаріла інфраструктура міста, мікрорайонів. Низька якість доріг.
  • Неналежні умови для розвитку бізнесу, потреба у сприянні малому та середньому бізнесу, залучення інвестицій.
  • Проблема озеленення міста, насадження дерев, клумб не тільки у центральній частині міста, а й у мікрорайонах. Необхідний ремонт парків та дитячих майданчиків.
  • Непрозорість виділення та приватизації землі.
  • Необхідність реформування системи муніципального транспорту.
  • Засмічення міста. Прибирають тільки центральну частину, а мікрорайони – забруднені.
  • Відсутність соціальних програм підтримки незахищених верст населення (зокрема, людей з особливими потребами).
  • Хабарництво та корупція, незадовільна робота правоохоронних органів.

Серед пріоритетів політики для місцевої влади у гуманітарній сфері були виділені:

  • Потреба реформування освіти (корупція у системі освіти, брак матеріально-технічного забезпечення садочків, шкіл, недостатнє фінансове забезпечення навчальних закладів, недостатня кількість місць у садочках, потреба комп’ютеризації сільських та міських шкіл, забезпечення підручниками, збільшення надходжень у школи). Постійне підвищення плати за навчання у вищих навчальних закладах.
  • Проблеми людей з особливими потребами. Забезпечення пандусами, організація доїзду людей з особливими потребами у громадському транспорті. Невиконання гарантій, передбачених Конституцією для людей з особливими потребами.
  • Реформування системи охорони здоров’я, перехід на страхову медицину.
  • Забезпечення змістовного дозвілля дітей та молоді.
  • Залишковий принцип фінансування гуманітарної сфери (крім освіти), неефективність соціальних програм.
  • Проблема безперешкодного доступу молоді та школярів до алкогольних і тютюнових виробів.
  • Неналежні умови для розвитку спорту (проблема зі стадіонами, велодоріжками, ролердромами тощо).
  • Неефективна молодіжна політика.
  • Незалучення пенсіонерів до життя міста.

У ході експертного опитування учасники склали рейтинг найактуальніших проблем міста у соціальній та гуманітарний сферах, на розв’язання яких повинні бути спрямовані дії та зусилля новообраної влади.

Таблиця 1.

Рейтинг основних проблем міста Рівне у соціально-економічній сфері

 

Проблематика

Рейтинг

1

Реформування ЖКГ

4,9

2

Сприяння розвитку малого бізнесу

4,25

3

Залучення приватних інвестицій в економічний розвиток громади

4

4

Будівництво та експлуатація доріг місцевого значення

4

5

Ремонт та розбудова інфраструктури (тепломережі, паркінги)

3,93

6

Реалізація заходів із боротьби з безробіттям в громаді

3,9

7

Підтримка та розвиток парків, зелених зон у місті

3,75

8

Реформування системи муніципального транспорту

3,59

9

Вирішення питань збирання, транспортування та утилізації відходів

3,5

 

Відповідно, найактуальнішими експерти вважають проблеми розвитку інфраструктури міста, її модернізацію. Зокрема, питання реформування ЖКГ, потреби сприяння розвитку малого бізнесу, залучення приватних інвестицій в економічний розвиток громади, будівництва та експлуатації доріг місцевого значення, ремонту та розбудови інфраструктури (тепломереж, паркінгів).

У ході опитування експерти висловили власні пропозиції щодо кроків та дій міського голови у сфері реформування ЖКГ. Переважно вони стосуються сприяння ОСББ, прозорої тарифної політики у сфері надання комунальних послуг, запровадження енергозберігаючих технологій, модернізації системи водопостачання у місті:

  • Реформувати діяльність ЖКГ у сфері надання послуг, сприяти створенню ОСББ з якісним переданням будинків на баланс мешканців, виконувати всі вимоги при переданні, обумовлені постановою Кабміну, збільшити зелені насадження в місті, а не знищувати їх.
  • Залучати у сферу ЖКГ ефективних управлінців, запровадити прозорі та адекватні тарифи (в які потрібно закласти щонайменше 10% на підтримку та оновлення інфраструктури житлово-комунального господарства), модернізувати галузь.
  • Забезпечити постійне і вчасне надання комунальних послуг (прибирання, вивіз сміття). Вивчати і запроваджувати енергозберігаючі моделі надання житлово-комунальних послуг
  • Забезпечити прибирання околиць міста, освітлення вулиць у віддалених мікрорайонах.
  • Розробити місцеву програму утеплення багатоповерхових будинків (з частковим фінансуванням з міського бюджету) та одночасне їхнє обладнання приладами обліку тепла, розробка чіткої зрозумілої сітки тарифів на комунальні послуги.
  • Вирішення проблем автономного опалення, цілодобове постачання холодної та гарячої води.

Учасники дослідження також запропонували кілька кроків з покращення соціально-економічної ситуації у місті. Переважно вони стосувалися формування та реалізації політики сприяння розвитку малого та середнього бізнесу, залучення інвестицій, протидії корупції та підзвітності органів влади:

  • Створити сприятливі умови для розвитку малого та середнього бізнесу, відкривати підприємства для подолання безробіття в регіоні.
  • Покращити стан доріг у місті, реформувати систему муніципального транспорту, проводити озеленення міста, приймати регіональні рішення щодо розвитку бізнесу та розподілу місцевого бюджету, стимулювати розвиток виробництва.
  • Виділяти землю для створення промислової зони з одночасним залученням інвесторів, ремонтувати та розбудовувати інфраструктуру міста.
  • Забезпечувати прозорість ухвалення рішень про виділення землі.
  • Посилити контроль за чиновниками та впровадити реальну відповідальність за корупційні дії та недбалість, спростити бюрократичні процедури у відносинах між владою та бізнесом, регулярно інформувати громадськість про діяльність влади, забезпечити доступ до суспільно важливої інформації.
  • Залучати іноземні інвестиції для розвитку міста.
  • Запровадити систему профорієнтації у навчальних закладах міста, створити належні умови для доступу осіб з обмеженими можливостями до усіх закладів та видів транспорту.

Експерти також озвучили побажання щодо кроків для розв’язання проблем у сфері гуманітарної політики, в освітній галузі, медицині, позашкільній освіті, щодо розвитку громадських організацій:

  • Визначити пріоритети у гуманітарний політиці міста, обговорити їх з громадою, науковцями, та накреслити чіткий план подолання проблем.
  • Ефективніше використовувати ресурси, спрямовані на гуманітарну сферу, орієнтуватися на системні зміни.
  • Створити відповідні умови для нормального життя людей з обмеженими можливостями.
  • Побудувати притулок для тварин та розробити програму його підтримки.
  • Створити клуби для пенсіонерів у районах міста.
  • Побудувати молодіжний центр, який би не знаходився під контролем міської влади.
  • Забезпечити мешканців міста дошкільними закладами освіти, облаштувати дитячо-спортивні майданчики.
  • Забезпечити малозабезпечені сім’ї продуктами харчування за доступними цінами. Розвивати соціальну рекламу, пропагувати загальнолюдські цінності. Посилити контроль за дотриманням заборони куріння та розпиття спиртних напоїв у громадських місцях.
  • Створити умови для забезпечення змістовного дозвілля дітей та молоді.
  • Посилити змістовний, правовий соціальний захист дітей, жінок, сімей, інших категорій населення.

 

___________________________________________________________________________________

Прес-центр

Громадянської мережі «ОПОРА»

тел. 43 07 18