У Млинівській районній газеті «Гомін», що вийшла друком цього четверга, 15 грудня, публікації з ознаками агітації та без необхідного маркування займають п’ять із 12 шпальт (майже 42% площі номера). До того ж на першій шпальті часопису розмістили результати соціологічного опитування, які можна трактувати як маніпулятивні, оскільки не вказано усіх відомостей, що їх вимагає законодавство.
Цілу низку матеріалів про кандидатів у депутати та на посаду селищного голови Млинова розмістила місцева газета «Гомін» (№51(7991) від 15 грудня. Про те, що публікації мають агітаційний характер, свідчать уже їхні заголовки: «Чому я буду голосувати за Олега Левчука?», «Віримо в кандидатів від «Батьківщини»!», «Сім аргументів на користь команди Чигринюка» тощо. Відповідно до ч. 8 ст. 60 Закону України «Про місцеві вибори» усі матеріали передвиборної агітації повинні бути відокремленими від інших матеріалів і означені як такі. Водночас жоден із матеріалів з ознаками агітації у «Гомоні» не маркований відповідним чином.
via GIPHY
Зазначимо також, що, окрім іншого, виборче законодавство визначає допустимі обсяги політичної реклами у ЗМІ. Так, друкована площа, відведена на політичну рекламу впродовж виборчого процесу в друкованих засобах масової інформації, у тому числі рекламних, не може перевищувати 20 відсотків обсягу друкованої площі кожного номера видання чи додатка до нього (ч. 6 ст. 57 Закону України «Про місцеві вибори»). Однак у зазначеному номері газети «Гомін» публікації з ознаками агітації займають п’ять із 12 шпальт (майже 42%).
На першій шпальті газети розміщено матеріал про результати соціологічного опитування, яка має назву «Левицький чи Луцюк?» На переконання ОПОРИ, цей матеріал можна вважати таким, що має маніпулятивний характер. Насамперед через те, що не дотримано усіх вимог Закону до оприлюднення результатів соціологічного опитування: не зазначено території, яку охоплювало опитування, способу формування соціологічної вибірки опитаних, методу опитування, точного формулювання питань, замовників опитування.
Громадянська мережа ОПОРА нагадує, що згідно з ч. 1 ст. 53 Закону України «Про місцеві вибори» підприємства, заклади, установи та організації, що проводять опитування громадської думки, мають право оприлюднювати результати такого опитування, пов’язаного з виборами, з обов’язковим зазначенням часу його проведення, території, яку охоплювало опитування, розміру та способу формування соціологічної вибірки опитаних, методу опитування, точного формулювання питань, можливої статистичної похибки. А у ч. 2 ст. 53 цього Закону йдеться про те, що засоби масової інформації, інформаційні агентства, інші суб’єкти у разі поширення результатів опитування громадської думки, пов’язаного з виборами, зобов’язані зазначати повну назву організації, що проводила опитування, замовників опитування.
До речі, аналогічна стаття з результатами соціологічного опитуванням опублікована у №2 інформаційного бюлетеня «Наша громада», який друкується за кошти з виборчого фонду кандидата на посаду селищного голови Млинова Дмитра Левицького. Наявність однакових матеріалів у різних виданнях є однією з ознак прихованої реклами – «джинси».
На завершення додамо, що передвиборна агітація здійснюється за рахунок і в межах коштів власних виборчих фондів кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, місцевих організацій партій, кандидати у депутати від яких зареєстровані в багатомандатному виборчому окрузі. Використання для агітації коштів з інших джерел забороняється (ч. 6 ст. 54 Закону України «Про місцеві вибори»).
У разі виявлення порушень виборчого процесу звертайтеся за телефоном гарячої лінії ОПОРИ: 044 591 44 44 (вартість дзвінків згідно з тарифами вашого оператора).
За коментарями звертайтесь:
Анатолій Бондарчук, координатор громадського спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Рівненській області
тел. +38 096 918 7408,
tolyabondarchuk@gmail.com
Веб-сайт|Фейсбук | Твіттер
(#вибори16; #elect_ua; #opora; #опора)
Довідково:
Громадянська мережа ОПОРА провадить громадське спостереження за першими виборами в об’єднаних територіальних громадах, які відбудуться 11 та 18 грудня 2016 року. Громадське спостереження ОПОРИ – це сфера діяльності мережі, спрямована на об’єктивну оцінку процесу підготовки та проведення виборів, а також на запобігання порушенням виборчого законодавства через ефективно організований громадський контроль.