Що таке Державний реєстр виборців. Знайомство, опис роботи

Дата: 03.09.2009
державний реєстр виборцівПовна назва Державного реєстру виборців жахлива — Автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система “Державний реєстр виборців”. Створений він (Державний реєстр виборців, ДРВ, Система) згідно зЗаконом України “про Державний реєстр виборців”.

Призначення ДРВ описано в статті 1 Закону: призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені цим Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України (далі — виборців).

Як ДРВ працює. Система дворівнева, є сервер у Розпорядника Реєстру (ЦВК) з яким напряму працюють 755 відділів ведення ДРВ з усієї України (де вони утворюються). Тобто, всі накази щодо роботи ЦВК направляє в кожний конкретний відділ ведення. Для спрощення системи управління на базі обласних адміністрацій створені ще регіональні відділи адміністрування, котрі займаються загальними організаційними питаннями і НЕ МАЮТЬ ДОСТУПУ ДО РЕЄСТРУ. Це дуже важливо, до Реєстру є доступ у відділів ведення і в ЦВК, все. В кожному відділі ведення Реєстру (ВВР) крім комп’ютерів та принтерів є ще спеціальні криптографи, які відповідають за захищеність каналу зв’язку між ВВР та Розпорядником Реєстру. Для того, щоби почати працювати із Реєстром кожен працівник мусить в комп’ютер USB-ключ (ПАЗІ, програмно-апаратний засіб ідентифікації) і лише тоді, він зможе ввести логін і пароль для входу в Систему. Вхід здійснюється через бравзер, по протоколу HTTPs. Зрозуміло, що ввійти з відповідним ключем і логіном можна лише з конкретного комп’ютера. Варто також зазначити, що для здійснення роботи з Реєстром потрібно два одночасно “вставлені” ключі, що створює незручності, адже в багатьох ВВР всьо два працівники і вони люди, можуть піти в відпустку або захворіти; для перегляду Реєстру, два працівника не потрібно. Отже, мінімальна кількість людей яка може працювати в одному відділі ведення двоє, є відділи в яких працює чотири особи (про п’ять не пам’ятаю).
Ще один важливий факт, АБСОЛЮТНО ВСІ дії працівника відділу ведення Реєстру в Системі фіксуються з точністю до секунд. В разі чого, вони потрапляють під  КК України “Стаття 362. Несанкціоновані дії з інформацією, яка оброблюється в електронно-обчислювальних машинах (комп’ютерах), автоматизованих системах, комп’ютерних мережах або зберігається на носіях такої інформації, вчинені особою, яка має право доступу до неї. караються позбавленням волі на строк до трьох років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на той самий строк та з конфіскацією програмних чи технічних засобів… “

Наповнення Системи відбувається наступним чином: уповноважені установи періодично (раз на три місяці) подають у встановленій ЦВК формі інформацію, яка з них вимагається, знову ж таки Центральною виборчою комісією. Це такі органи:
– місцевий УМВС подає інформацію про тих, хто прибув/вибув, набув громадянства, кому виповнилось 18 років
– РАГС подає інформацію про зміну персональних даних, про померлих
– командир військового формування про тих хто за три місяці прибув/вибув на службу та про інших виборців в нього зареєстрованих
– Орган опіки та піклування подає відомості про набуття/позбавлення дієздатності
– місцевий Держдеп з виконання покарань подає інформацію про прибулих/вибулих за останні три місяці
Після того, як відділ ведення отримає інформацію від цих установ в установленій паперовій та електронній формах  (на практиці, це дуже важко, тому що кожна установа має свою систему виводу інформації), він її перевірить на наявність помилок і введе в Реєстр. Відповідно до цих відомостей періодичного поновлення, а саме так називаються відомості, які надають вищеперераховані установи, зміниться й Реєстр.

Після наповнення Реєстру, і первинного уточнення, котре зараз відбувається, Реєстр буде ОДНОРАЗОВО використано для первинного наповнення бази даних загальнодержавної системи обліку фізичних осіб. Важко коментувати логічність таких дій, я вважаю, мало би бути навпаки:)

ДРВ буде використано для друку списків виборців для кожної дільниці в межах відділу ведення на тих виборах, котрі відбудуться не РАНІШЕ ніж за 60 днів після закінчення створення Реєстру.