У Рівненському районі спостерігачі ОПОРИ фіксують утворення Олександрійською сільською ТВК багатомандатних округів із ймовірним недотриманням норм Виборчого кодексу України. ОПОРА дослідила, як приймалося таке рішення та як аргументують свою позицію представники комісії.
6 вересня 2020 року відбулося засідання Олександрійської сільської територіальної виборчої комісії, на якій було утворено перелік багатомандатних територіальних виборчих округів з перших виборів депутатів Олександрійської сільської ради Рівненського району Рівненської області. В результаті було утворено 8 округів. Кількість виборців у округах варіює від 731 до 1253 осіб, загалом у громаді їх налічується – 7157. Кількість мандатів у Олександрійській сільській раді – 22.
Таким чином, комісія розділила межами округу межі виборчої дільниці, приєднавши дільницю № 560707 до частини іншої дільниці № 560705. При цьому дільниця
№ 560707 межує не тільки із Олександрією, але й з іншою виборчою дільницею.
Відповідно до частин 4-6 статті 199 Виборчого кодексу України багатомандатні виборчі округи з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) утворюються відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як на другий день виборчого процесу з дотриманням принципу неперервності меж (зв’язності територій) таких округів. При утворенні багатомандатних виборчих округів територіальна виборча комісія визначає межі кожного округу. Кожному округу присвоюється порядковий номер. Межі багатомандатного виборчого округу не повинні перетинати межі звичайних виборчих дільниць.
Людмила Вдовиченко, голова Олександрійської сільської ТВК зазначає: «Нам пропонували об’єднати два невеличкі села – Свяття і Волошки, в яких 263 мешканці із двома селами Нова Любомирка і Три Копці. Карта об’єднання є намальована, але виконана неправильно, бо нам пояснили, що Любомирка не має ще генерального плану і намальована з лісами і болотами і так вийшло, що межі з’єдналися. Насправді, якщо дивитися із позиції людей, які тут проживають, то до Любомирки чи Три Копців із цих сіл не доберешся без Олександрії. Це по- перше, – по карті. По-друге, два маленькі села мають 262 мешканці, а Любомирка і Три Копці мають загалом 1000 виборців. Люди хочуть мати в своїх селах депутата. Якщо зробимо великий округ і заведемо туди 4 депутати, то Любомирка і Три Копці виставлять своїх людей, то ці два села залишаться напризволяще. І молоді люди, які хочуть подавати свої кандидатури, кажуть, що взагалі не матимуть шансу.
Ту частинку, тобто села Свяття і Волошки об’єднали із частинкою Олександрії і вводимо туди 2 депутати. Частинка Олександрії знаходиться впритул до цих сіл.
Ми створювали округи, а вже пізніше почали консультуватися із юристами. Юристи сказали, що ми своїм рішенням вправі самі визначати. Районна комісія визнала, що відмінити наше рішення не можуть, а просто надати рекомендацію. Зверталися до незалежних юристів.
Нас запитували чи робимо ми це на користь якихось партій чи кандидатів, однак я приймала присягу, тому не можу нікого агітувати чи лобіювати, тим більш, що жодні кандидати ще до нас не зверталися, ми будемо їх реєструвати лише з 15 вересня. Це рішення колегіальне, це не рішення однієї чи двох людей. Усі присутні на засіданні члени комісії проголосували одноголосно. Для районної комісії я пояснила, що робимо це не на благо якогось кандидата чи партії, але на благо людей».
Секретар Рівненської районної ТВК Андрій Логащук коментує цю ситуацію так: «Ми проводили консультації у телефонному режимі та роз’яснювали, що можна було уникнути такого порушення. Можливо, основна проблема була в тому, що не всі куратори довели до відома таку інформацію. Можливо, традиційно так склалося в межах певної території, що місцеві члени комісії не хочуть об’єднувати так, як вимагає закон, а хочуть таким чином, як їм вигідніше. Тому тут є конфлікт двох інтересів. Конфлікт закону і бачення на місці – принципова позиція комісії, спираючись на деякі норми з роз’яснень, які, по суті, юридичну силу мають нижчу, ніж закон. Позиція комісії принципова і змінювати рішення вони не збираються. Ми консультуємося із ЦВК. Наразі шукаються варіанти, як уникнути порушення, а часу обмаль».
Окрім Олександрійської сільської ТВК, в межах Рівненського району схожі ситуації також виникли у Малолюбашанській та Бабинській сільських ТВК. Однак, такі комісії працюють над виправленням ймовірного порушення частини 6 статті 199 Виборчого кодексу України.
Загалом у межах району у 12 комісіях, щодо яких є інформація про поділ округів у районній ТВК, виникли проблеми із відхиленням від орієнтовної кількості виборців на один мандат.
Згідно з частинами 3 та 7 статті 199 Виборчого кодексу України багатомандатні виборчі округи включають приблизно однакову кількість виборців у відношенні до депутатських мандатів, які розподіляються у таких виборчих округах. Відхилення кількості виборців у багатомандатному виборчому окрузі, утвореному в межах території відповідної сільської, селищної, міської громади, за можливості, не може перевищувати 15 відсотків орієнтовної середньої кількості виборців в окрузі з розрахунку на один депутатський мандат. Орієнтовна середня кількість виборців в окрузі визначається як частка від ділення загальної кількості виборців, встановленої на підставі відомостей Державного реєстру виборців, на кількість багатомандатних виборчих округів. Територіальна виборча комісія при утворенні багатомандатних виборчих округів встановлює кількість мандатів, що розподіляються на кожному такому окрузі, на засадах рівноправності голосів виборців, що за можливості допускає відхилення від орієнтовної середньої кількості виборців, що припадає на кожний мандат, не більше ніж на 15 відсотків. Орієнтовна середня кількість виборців, що припадає на кожний мандат, визначається як частка від ділення загальної кількості виборців, встановленої на підставі відомостей Державного реєстру виборців, на кількісний склад відповідної місцевої ради.
Андрій Логащук зауважує: «В принципі законодавство вказує, що комісія за можливості допускає відхилення від орієнтовної середньої кількості виборців, що припадає на кожний мандат у таких межах. Тому, в кожному конкретному випадку треба розбиратися індивідуально, чи можна було утворити округи без відхилень.
Наші повноваження нам дозволяють мотивувати комісію прийняти правильне рішення, або взяти повноваження на себе. Проте, нам хочеться, щоб комісія сама з цим розібралася, вичитала букву закону і прийняла відповідне рішення».
За словами Тетяни Юзвяк, юридичної радниці Громадянської мережі ОПОРА таке рішення ТВК підлягає перегляду і уточненню ще й з огляду на те, що округи було розподілено так, що до дільниці № 560705 було віднесено другий, третій та частина першого багатомандатного округу з виборів депутатів сільської ради. Вказана обставина може дещо ускладнити процес підрахунку голосів на дільниці і пізніше встановлення результатів по виборах депутатів Олександрійської сільської ради. У разі, приміром, якщо б на одну дільницю було визначено повністю три округи, таких питань не виникало би, адже межі округів чітко співпадали з межами дільниці. В будь-якому разі, вказану ситуацію слід вирішувати з врахуванням інтересів всіх учасників виборчого процесу: виборців, дільничних виборчих комісій і майбутніх кандидатів.
За коментарями звертайтеся:
Михайло Балик, координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Рівненській області
тел.: 0938338345
e-mail: rivne@opora.org.ua
Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямоване на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за черговими місцевими виборами, які відбудуться 25 жовтня. До спостереження залучено 188 спостерігачів по всій країні, а в день голосування до них долучаться короткотермінові спостерігачі. Крім того, ОПОРА також моніторить використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, а громадські омбудсмени досліджують вільний доступ до виборчих дільниць та захищають виборчі права громадян.