Впродовж 12 – 17 квітня спостерігачі Громадянської мережі ОПОРА зафіксували листівки та газети, що мають ознаки прихованої агітації проти кандидата на посаду Президента Володимира Зеленського.
17 квітня біля під’їздів будинків на вулицях Гагаріна та Князя Романа міста Рівне спостерігачі ОПОРИ виявили листівки з написами:
- «Привіт долар по 100! Зе!команда»
- «21 квітня збережи Україну» та перекреслений напис логотипу «Зе!».
Вказані листівки не містять вихідних даних, відтак не можливо одразу встановити їх замовника.
.
.
У Рівному невідомі особи в жилетах та з сумками «Ми йдемо своїм шляхом! Петро Порошенко» поширювали друковані агітаційні матеріали, що мають ознаки «чорного піару» проти кандидата на пост Президента Володимира Зеленського.
Зокрема, газету «Україна молода. Спецвипуск квітень 2019» з назвою «Перед вибором», яка містить низку публікацій «проти» кандидата на посаду Президента:
- «Чому Зеленський ховається від виборців. Кандидат боїться висловлювати свою позицію з будь-якого питання, бо вона дуже відрізняється від того, що собі уявляють його потенційні прихильники»
- «Погані аналізи. Відмова Володимира Зеленського здавати тести на наркозалежність посилила підозри щодо нього»
- «Що проглядається за маскою Зе»
- «#Стоп#Зеленський. Проект Зе є не чим іншим як софт-версією партії регіонів» та інші.
В кінці газети зазначено: «Україна молода. Спецвипуск. Редактор Михайло Дорошенко. Засновник і видавець – ПП «Україна молода». Свідоцтво про реєстрацію: КВ №3386 від 29.08.98. Адреса: 03047, Київ, проспект Перемоги,50. Газета друкується у видавництві «Преса України». Тираж 86734»
Також особи поширювали інформаційну листівку «Долею держави легковажити не можна. Стоїмо перед вибором: зберегти тяжко виборену свободу, іти обраним європейським шляхом – чи вертатися назад, з перспективою загрузнути в керованому з Кремля хаосі?»
«Обрання Президентом політично не знайомого нікому Володимира Зеленського, що досі не засвідчив найменшого розуміння політичних, економічних, культурних проблем України, – при нинішньому складі парламенту може витворити вакуум (або параліч) влади, яким з великою ймовірністю може скористатися Путін, як скористався вже 2014 року», – йдеться в листівці.
Внизу листівки зазначено: «Замовник: Кандидат на пост Президента України Порошенко П. О. Установа, що здійснила друк: ТОВ «Поліграфічний комбінат «ОНІКС – принт»». Тираж 2 000 000 прим. Особа, відповідальна за випуск: Южаніна Н. П.»
12 квітня у мікрорайоні «Північний» міста Рівне спостерігачі виявили листівку «Зупини проросійський реванш! #Стоп реванш Зе!». «Усе, за що загинула Небесна Сотня й тисячі українців на війні проти Росії, може кинути під ноги ворогу маріонетка олігарха Коломойського- Володимир Зеленський», – пишуть у листівці.
Внизу листівки, ймовірно, зазначені вихідні дані, однак через брак друку повністю не видно слів, тому не можна встановити замовника.
У ч. 1 ст. 58 Закону України «Про вибори Президента України» зазначено, що передвиборна агітація – це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата на пост Президента України.
Нагадаємо, відповідно до ч. 16 ст. 69 Закону України «Про вибори Президента України» забороняється виготовлення та розповсюдження друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, що не містять відомостей про установу, яка здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, та замовника відповідних матеріалів.
Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України «Про вибори Президента України» кандидат на пост Президента України може на власний розсуд виготовляти матеріали передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів свого виборчого фонду. Партія, яка висунула кандидата, може виготовляти друкований матеріал передвиборної агітації кандидата з використанням обладнання, що їй належить. Кандидат на пост Президента України може у такий же спосіб виготовляти матеріали своєї передвиборної агітації. Відомості, що містяться у цих матеріалах, повинні відповідати вимогам закону.
Окрім того, у ч. 5 ст. 64 Закону України «Про вибори Президента України» зазначено, що забороняється розповсюдження завідомо неправдивих відомостей про кандидата на пост Президента України. Засіб масової інформації, що оприлюднив інформацію, яку кандидат вважає недостовірною, не пізніш як через три дні після дня оприлюднення, зобов’язаний надати кандидату можливість її спростувати.
Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямовано на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Із жовтня 2018 року Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за виборами Президента. З моменту офіційного старту виборчої кампанії до спостереження залучено 204 спостерігачі по всій країні. А 31 березня 2019 року та в разі проведення другого туру до них долучаться ще понад 1 500 спостерігачів. Вони також здійснюватимуть паралельний підрахунок голосів (PVT – parallel vote tabulation) з метою отримання результатів виборів, набагато швидших за офіційні та точніших за екзит-поли. Крім того, ми моніторимо використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, навчаємо правоохоронні органи щодо особливостей виборчого процесу, запустили мережу громадських омбудсменів із захисту виборчих прав громадян, оцінили виконання Україною рекомендацій міжнародних місій щодо виборчої реформи та займаємося просвітою виборців.
За коментарями звертайтеся:
Михайло Балик, координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Рівненській області
тел.: 0938338345
Олена Чудінович, комунікаційниця Громадянської мережі ОПОРА у Рівненській області
(#вибори; #opora; #опора)