30 березня у Рівному відбулася публічна дискусія щодо необхідності реформування виборчого законодавства. Під час заходу була презентована концепція нової редакції Закону «Про вибори народних депутатів України» і про місцеві вибори, яку розробили експерти Громадянської мережі ОПОРА, Українського незалежного центру політичних досліджень та Інтерньюз-Україна за підтримки Міжнародної фундації виборчих систем (IFES).
Наприкінці листопада 2014 р. фракції парламентської більшості зафіксували в Коаліційній угоді, що протягом 1 кварталу 2015 року буде запроваджено пропорційну виборчої системи з відкритими списками для обрання українського парламенту, а також суттєву зміну законодавства про місцеві вибори до кінця липня. Передбачається, зокрема, запровадження пропорційної виборчої системи з відкритими списками для проведення місцевих виборів міських і обласних рад та вибори міських голів великих міст у два тури за принципом абсолютної більшості.
Концепцію нової редакції Закону «Про вибори народних депутатів України» презентувала експерт Громадянської мережі ОПОРА Ольга Коцюруба. За її словами пропорційна виборча система з відкритими регіональними списками дозволяє усунути ряд недоліків, притаманних мажоритарній виборчій системі, пропорційній виборчій системі з голосуванням за закриті партійні списки та змішаній («паралельній») виборчій системі, за якою проводилися вибори народних депутатів України у 2012 та 2014 роках.
Впровадження системи з відкритими регіональними списками дозволить уникнути втрати значної кількості голосів виборців та забезпечує відповідність політичної конфігурації парламенту реальному рівню підтримки. Ця система також сприяє інституційній розбудові партій, в той час як проведення виборів за мажоритарною системою в умовах незрілої партійної системи веде ще до більшого інституційного послаблення партій – відзначає експерт.
Що стосується територіальної організації виборів експерт зазначила, що у зв’язку з тим, що в Україні прослідковується тенденція впливу «нарізки» округів на результати виборів у новому виборчому законі повинні бути чітко закріплені межі виборчих округів або встановлювати чіткі вимоги до округів. Якщо Закон не встановлюватиме межі округів безпосередньо, то на ЦВК має бути покладений обов’язок періодичного аналізу округів на предмет їх відповідності встановленим законом вимог.
За словами Ольги Коцюруби, відповідно до запропонованої громадськими організаціями концепції реформування виборчого законодавства передбачається створення 28 регіональних виборчих округів, тобто межі виборчих округів будуть практично співпадати з межами областей. По 2 регіональні округи пропонується створити у місті Києві, Дніпропетровській та Донецькій області. Регіональний округ на території в АР Крим, яка тимчасово окупована, планується перенести в Херсонську область.
Право висування кандидатів на виборах варто закріпити лише за зареєстрованими в установленому порядку партіями. Кожна партія на з’їзді визначатиме 450 кандидатів, що балотуватимуться в депутати. При цьому партії висуватимуть два типи списків кандидатів – списки для відповідних регіональних округів та список для загальнодержавного виборчого округу, який включатиме всіх кандидатів, висунутих партією у багатомандатних округах. В обох категоріях списків кандидатів варто розміщувати в порядку черговості, визначеної партією. «Такий підхід дозволить виборцям отримати уявлення про пріоритетність тих чи інших кандидатів для партії у відповідному окрузі, а також забезпечити обрання до Парламенту, на етапі розподілу компенсаційних мандатів, осіб, які з певних причин не були підтримані виборцями у багатомандатних округах (партійні керівники, функціонери, донори партій тощо)» – наголошує Ольга Коцюруба.
Також експерти пропонують у зв’язку з необхідністю скорочення витрат коштів на підготовку та проведення виборів варто скасувати фінансування з Державного бюджету друку передвиборчих програм партій на виборах, а також виділення партіям і кандидатам на виборах ефірного часу на радіо та телебаченні за рахунок коштів Державного бюджету. За рахунок коштів Державного бюджету має фінансуватись лише виготовлення встановленої кількості (залежно від розміру дільниці) примірників списків кандидатів у депутати від партій у відповідних багатомандатних округах, які мають розміщуватись у кабінах для таємного голосування.
З метою скорочення витрат партій і кандидатів на передвиборчу агітацію варто прямо заборонити розміщення зовнішньої політичної реклами у період виборчого процесу. Також розглянути можливість заборони або обмеження розміщення політичної реклами на радіо та телебаченні. До Кодексу України про адміністративні правопорушення варто внести зміни, які встановлюватимуть відповідальність рекламодавців (у формі штрафу) за порушення обмежень щодо розміщення політичної реклами.
Концепцію нової редакції про місцеві вибори презентував радник з юридичних питань Міжнародної фундації виборчих систем (IFES) Денис Ковриженко. За його словами, відповідно до запропонованої концепції, на місцевих виборах на рівні обласних рад та великих міст (більше 90 тис. виборців) варто застосовувати пропорційну систему з відкритими списками подібну тій, яка пропонується для парламентських виборів. Запропонована система забезпечуватиме більший рівень представництва спільних інтересів територіальних громад в обласних радах (порівняно з існуючою), зменшуватиме вплив адміністративного ресурсу та підкупу на результати виборів (порівняно із мажоритарними системами), сприятиме розбудові місцевих партійних організацій на районному, міському та обласному рівнях, розвитку внутрішньопартійної демократії, запобігатиме надмірній політичній деструктуризації відповідних рад, балансуватиме інтереси виборців в обранні того чи іншого кандидата, з інтересами відповідної місцевої організації партії.
На рівні сільських, селищних, районних рад, районних рад у містах, міських радах (до 90 тис. виборців) варто застосовувати мажоритарну виборчу систему з голосуванням у одному або декількох багатомандатних виборчих округах, у кожному з яких може бути обрано від 2 до 5 депутатів. Кожен виборець в окрузі матиме один голос. Обраними вважатимуться ті кандидати, які отримали на свою підтримку найбільшу кількість голосів виборців, – у кількості, яка дорівнює кількості мандатів, відведених для відповідного округу.
«Відмінність цієї системи від існуючої мажоритарної системи полягає в тому, що виборчі округи утворюються не для обрання одного депутата, а, наприклад, в окрузі обиратиметься від 2 до 5 депутатів, які отримали на свою підтримку найбільшу кількість голосів. Ця система дозволяє зменшити втрату голосів виборців. Тому, що в сукупності п’ять кандидатів, які є найбільш популярними в окрузі отримають більше голосів ніж один кандидат в одномандатному окрузі. Отож , якщо вибори проводити в одномандатних округах, то відповідно зростає кількість втрачених голосів. Зокрема, переможець може бути обраний 10% виборців і 90% виборців, які голосували за інших кандидатів фактично будуть втрачені» – вважає експерт.
За словами Дениса Ковриженка, вибори сільських, селищних та міських голів (крім голів великих міст) пропонується проводити за мажоритарною системою відносної більшості, як і передбачено чинним Законом «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів». Відповідно до цієї системи перемагає кандидат, який отримав найбільше кількість голосів виборців з поміж інших кандидатів. Натомість вибори міських голів великих міст (з кількістю виборців понад 90 000 виборців) пропонується проводити за мажоритарною системою абсолютної більшості. За даної системи висування кандидатів здійснюватиметься місцевою (обласною, міською міста Києва чи міста обласного значення) організацією партії або самовисування. Обраним вважатиметься кандидат, який отримав на свою підтримку більше 50% дійсних голосів виборців. У разі якщо жоден з кандидатів не отримав такої кількості голосів, проводитиметься повторне голосування, до участі у якому допускатимуться два кандидати, які отримали найбільшу кількість голосів виборців.
«Таке розведення виборчих систем пропонується тому, що дуже часто в міських радах великих міст відбувається протистояння міського голови та депутатського корпусу і щоб легітимізувати обраного міського голову, посилити його роль у відносинах з місцевою радо, пропонується запровадити систему абсолютної більшості або систему виборів у два тури, яка дозволить міському голові спиратися на підтримку більшості виборців» – зазначає експерт.
Участь в дискусії взяли місцеві експерти, громадські та політичні діячі, депутати та науковці. Зокрема, голова правління Рівненського центру “Соціальне партнерство” Сергій Пінчук наголосив, що було б добре, якби Верховна Рада вже найближчим часом розглянула запропоновані зміни, особливо щодо організації та проведення місцевих виборів.
На думку експерта, пропозиції щодо застосування удосконаленої мажоритарної системи для виборів сільських, селищних, районних рад, міських рад малих міст та пропорційної системи з відкритими партійними списками для виборів обласних рад та рад обласних центів, є розумним компромісом, який можна і треба впроваджувати вже на найближчих виборах у жовтні 2015 року.
«Пропонована модель відкритих партійних списків відповідає суспільному запиту. Я повністю підтримую ідею заборони передвиборчої агітації на телебаченні та зовнішніх рекламо носіях. Проте, як на мене, пропоновану концепцію ще необхідно доопрацювати, особливо в частині формування регіональних виборчих списків. Але тут суспільство ще має час для дискусії, на відміну від місцевих виборів, де правила гри потрібно змінювати невідкладно» – додав Сергій Пінчук.
Участь у дискусії також взяв народний депутат України, член фракції «Народний Фронт» Юрій Вознюк, який зазначив, що існуюча система виборів до Верховної Ради, зокрема, мажоритарна складова є неприйнятною і вона не підходить під ту модель України, яка сьогодні будується. Чимало самовисуванців, які балотувалися в мажоритарних округах, завдяки нечесним методам здобули депутатський мандат. Тому однозначно потрібно змінювати правила гри.
«Найбільше мажоритарників у Верховній Раді це самовисуванці. Їх сьогодні 96 осіб . Частина з них стала депутатами тому, що вони активно займалися підкупом виборців. Вони робили це «гривнею» або щось будували в окрузі. Така практика є абсолютно неприйнятною» – наголосив Юрій Вознюк.
Що стосується нової виборчої системи за якою повинні відбуватися парламентські вибори, то політик зазначив, що це має бути пропорційна система з відкритими списками.
Загалом учасниками дискусії було підтримано пропоновану концепцію змін Закону «Про вибори народних депутатів України» і про місцеві вибори.
Захід здійснюються за підтримки проекту USAID “Моніторинг та громадський контроль за ходом політичних процесів в Україні” та Уряду Канади.
__________________
Прес-центр
Громадянська мережа ОПОРА