Окрім затягування процесу ротації складу Центральної виборчої комісії, існують ризики політизації обрання кандидатур в нові члени ЦВК та надання цьому процесу популістичного характеру, – вважають експерти ОПОРИ.
Нагадаємо, що семирічний строк повноважень у 12 з 15 членів ЦВК закінчився ще 01 червня 2015 року. Однак для забезпечення неперервності виборчого процесу президентських виборів 2015 року термін виконання їх обов’язків було подовжено. З того часу розпочалося і завершилося ще кілька виборчих процесів, втім, і парламентські фракції Верховної Ради України, і Президент зволікали з розв’язанням цього питання. Тільки восени 2015 року парламентські фракції та групи підготували свої пропозиції щодо претендентів на посади членів ЦВК (усього було запропоновано 30 кандидатур), і лише 7 червня 2016 року Президент України Петро Порошенко запропонував Верховній Раді призначити на посади нових членів ЦВК 11 осіб. Незважаючи на низку гучних заяв, до кінця роботи четвертої сесії парламентарі так і не розглянули внесені пропозиції.
«Якщо парламентські фракції не готові підтримувати всі кандидатури, сумніваються в їх фаховості чи незалежності, то мають можливість підтримати лише найбільш гідних та запустити процес політичного діалогу з Президентом щодо нової якісної пропозиції, – вважає Ольга Айвазовська, координатор виборчих та парламентських програм Громадянської мережі ОПОРА. – Окрім того, неприпустимими є спроби пов’язати вирішення даної проблеми із досягненням широких політичних домовленостей щодо інших кадрових чи законодавчих питань у парламенті» (мова йде про озвучену 08 вересня 2016 року позицію Ігоря Гриніва, голови депутатської фракції партії «Блок Петра Порошенка», про можливість так званого пакетного розгляду питання про ротацію членів ЦВК – ред.).
Тому Громадянська мережа ОПОРА підготувала відповідну заяву, в якій закликає Верховну Раду України не порушувати процедуру призначення членів Комісії, дотриматися законодавчих гарантій незалежності і професійності Комісії та міжнародних стандартів забезпечення безсторонності органу, відповідального за організацію виборів.
Як зазначає аналітик Громадянської мережі ОПОРА Олександр Клюжев, необхідно провести змістовну публічну дискусію щодо пріоритетів діяльності та напрямків реформування нової ЦВК із запропонованими Президентом кандидатурами. Наступним кроком є рішення профільного комітету парламенту щодо цих кандидатур і поіменного голосування за конкретних членів ЦВК у сесійній залі Верховної Ради. «Визначений Конституцією, Законом України «Про Центральну виборчу комісію» та Регламентом Верховної Ради України (ст. 209)порядок послідовності процедур розгляду подання Президента України має бути дотриманий українським парламентом», – говорить експерт.
Відповідно до Керівних принципів щодо виборів Венеціанської комісії політичні партії мають бути рівною мірою представлені у виборчих комісіях або мати можливість спостерігати за їх діяльністю. Таким чином, на думку Дениса Ковриженка, старшого юридичного радника Міжнародної фундації виборчих систем (IFES), включення до складу ЦВК представників парламентських або інших партій не суперечить загальновизнаному принципу безсторонності центрального органу адміністрування виборів, оскільки його члени після призначення мають діяти лише на підставах, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законодавством.
Також зауважимо, що у своїх попередніх заявах ОПОРА підкреслювала, що ігнорування квоти представництва 3 з 6 фракцій та однієї депутатської групи Верховної Ради України у внесеному Президентом поданні створює несприятливі умови для подолання кризи навколо ЦВК і формування консенсусу між парламентськими суб’єктами, а також може призвести до незбалансованості нового складу Комісії.
За словами експертів Громадянської мережі ОПОРА, у разі залежності законодавчих процедур заміни членів Комісії від непублічних політичних перемовин та інтересів досить складно буде досягнути суспільну довіру, яка є критично важливою для належного функціонування Центральної виборчої комісії.
Заява ОПОРИ щодо поточного стану процесу оновлення ЦВК
За коментарями звертайтеся:
Ольга Айвазовська – 063 6179750; Олександр Клюжев – 063 6300068.
Інформаційна довідка:
01.06.2014 | Закінчився семирічний строк повноважень у 12 з 15 членів ЦВК. Задля забезпечення неперервності виборчого процесу президентських виборів-2015 термін виконання їх обов’язків подовжено. |
30.10.2015 | Президент України Петро Порошенко під час звернення щодо місцевих виборів заявив, що чекає на пропозиції по кандидатах до нового складу ЦВК. |
04.11.2015 | Голова Верховної Ради України Володимир Гройсман закликав усі фракції Верховної Ради подати свої пропозиції щодо претендентів на посади членів ЦВК до кінця тижня. Усього фракціями та групами Ради було надіслано Президенту 30 пропозицій. |
16.11.2015 | Вищий адміністративний суд України визнав протиправною бездіяльність Президента України щодо невнесення кандидатур до складу ЦВК, однак рішення суду Президентом виконано так і не було. |
21.04.2016 | Після завершення всіх виборчих процесів із загальнодержавних і чергових місцевих виборів провідні громадські та експертні організації України виступили із заявою щодо термінової ротації складу ЦВК та закликали Президента України не ухилятися від внесення змін до складу ЦВК. |
25.04.2016 | Розпочато збір підписів під Петицією до Президента Про оновлення складу Центральної виборчої комісії. |
03.06.2016 | Під час прес-конференції в Адміністрації Президента напередодні другої річниці інавгурації Петро Порошенко заявив про внесення подань до Верховної Ради України про звільнення 12 членів ЦВК у зв’язку із перевищенням їхніх повноважень і про призначення 11 нових членів Комісії. |
07.06.2016 | Відповідні подання (проект Постанови № 4789 та проект Постанови № 4790) були оприлюднені на офіційному сайті Верховної Ради України. |