Як міська влада Рівного зриває інвестиційний проект на 15 мільйонів доларів

Дата: 16.04.2015

20150415122742У грудні 2014 року Рівненська міська рада уклала з корпорацією MST Global Inc. та ТОВ «МСТ Рівне» Договір реалізації та експлуатації інтегрованої системи електронного квитка. Відповідно до цієї угоди, Рівне мало отримати до $15 мільйонів доларів інвестицій на розвиток системи електронного квитка і придбання нових тролейбусів та автобусів. 

Відповідно до цього Договуору, Рівнерада взяла на себе зобов’язання встановити і оголосити права і норми які міститимуть обов’язкові умови для «Автобусних операторів» та забезпечать встановлення ними «Системи електронного квитка». Проте, вже у січні 2015 року без ухвалення відповідних змін Управління транспорту і зв’язку Рівненської міської ради уклало низку договорів з перевізниками, які не мають жодних згадок щодо впровадження останніми «Системи електронного квитка».

Про це пише Анатолій Бондарчук, Громадянська мережа ОПОРА спеціально для порталу «Четверта влада».

11 грудня 2014 року Рівненська міська рада уклала з корпорацією MST Global Inc. та ТОВ «МСТ Рівне» Договір реалізації та експлуатації інтегрованої системи електронного квитка. Відповідно до нього, Рівнерада взяла на себе зобов’язання в межах своєї компетенції та норм чинного законодавства встановити і оголосити права і норми, шляхом прийняття нормативно-правових актів (внесення змін до Порядку організації та проведення конкурсу перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування в Рівному), які міститимуть обов’язкові умови для «Автобусних операторів» та забезпечать встановлення ними «Системи електронного квитка» протягом одного року з дати підписання даного Договору.

Проте, 30 січні 2015 року, без внесення відповідних змін до Порядку організації та проведення конкурсу, Управління транспорту і зв’язку Рівненської міської ради уклало низку договорів з перевізниками, які не мають жодних згадок про впровадження останніми «Системи електронного квитка». Частина цих договорів укладена до 2018 року, інша до 2020 року.

Зокрема, договори на перевезення пасажирів автомобільним транспортом в Рівному на автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі були укладені з підприємцями:

Глушко Галиною Платонівною,

Круком Олегом Михайловичем,

Корольчуком Юрієм Миколайовичем,

Мартинюком Володимиром Миколайовичем,

Петелею Ларисою Володимирівною,

Семенчуком Сергієм Володимировичем,

Себенем Василем Васильовичем,

а також з ПП «Рівне Транс» (директор Селецький Руслан Вікторович),

ТзОВ «Рівненська транспортна компанія» (директор Сливка Василь Миколайович),

ТзОВ «Сагайдачний» (в.о. директора Загиней Вячеслав Степанович).

Миронюк

Начальник Управління транспорту та зв’язку Рівнеради Віталій Миронюк. Фото з архіву ЧЕТВЕРТОЇ ВЛАДИ

За словами начальника Управління транспорту та зв’язку Рівнеради Віталія Миронюка, змінити умови конкурсу сьогодні заважає Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» від 3 грудня 2008 р. N 1081.

«Саме ця Постанова визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування і є обов`язковим для виконання органами місцевого самоврядування» – коментує посадовець.

Також начальник Управління визнає, що умови передбачені в Договорі між Рівнерадою, корпорацією MST Global Inc. та ТОВ «МСТ Рівне» вони не виконали. Але, щоб їх виконати, чекають внесення відповідних змін до законодавства.

З позицією чиновника незгідний керівник нормотворчого сектору Координаційної ради молодих юристів при Головному управлінні юстиції у Рівненській області Віталій Овсіюк. На думку юриста, організатор конкурсу має повноваження доповнювати умови конкурсу додатковими положеннями в залежності від необхідності.

ОвсіюкКерівник нормотворчого сектору Координаційної ради молодих юристів при Головному управлінні юстиції у Рівненській області Віталій Овсіюк. Фото із соцмережі Фейсбук

«Відповідно до Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, умови конкурсу встановлює організатор (обов`язкові та додаткові), які повинні виконувати перевізники.

Така позиція підтверджується статтею 10 Порядку, яка передбачає, що організатор затверджує умови конкурсу, в тому числі обов`язкові, відповідно до статті 44 ЗУ «Про автомобільний транспорт».

Окрім обов`язкових умов, організатор може затверджувати і додаткові умови конкурсу (наявність у перевізника GPS-системи, встановленої на транспортних засобах, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті, тощо).

Дана норма не містить жодних обмежень, щодо того які умови не можуть бути включені. Більше того, вказана норма наводить приклад додаткової умови, що може бути включена і прямо зазначає, що перелік додаткових умов не є вичерпним» – коментує юрист.

Також за словами Віталія Овсіюка, лише за умови дотримання вимоги про внесення змін до Порядку організації та проведення конкурсу можливе здійснення подальшої конкурсної процедури, в тому числі і підписання Договорів на перевезення пасажирів.

Укладення такого Договору Рівненською міською радою з корпорацією MST Global Inc. та ТОВ «МСТ Рівне» саме по собі передбачає внесення змін до процедури підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, а в даному випадку така умова прямо зазначена в Договорі і Рівнерада взяла на себе зобов’язання з їх виконання.

Юрист додає, що оскільки зміни до Порядку організації та проведення конкурсу внесені не були, сам конкурс проходив на попередніх умовах. За результатами конкурсу з перевізниками були підписані договори, які не містять положень, що закріплювали б за ними обов’язки по підписанню договорів з «Експлуатаційною компанією» (тобто компанією, що здійснює технічне забезпечення запровадження «Електронного квитка») та вчиненню будь-яких інших дій по запровадженню «Системи електронного квитка».

Таким чином, рада має зобов’язання по забезпеченню умов для встановлення «Системи електронного квитка», проте такі обов’язки не закріплені за перевізниками, що може спричинити неможливість запровадження цієї системи, оскільки останні можуть відмовитися від здійснення дій спрямованих на встановлення «Системи електронного квитка» в силу відсутності правових підстав для цього.

На думку Віталія Овсіюка, через те, що не були внесенні відповідні змін до процедури підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, норма про впровадження «Системи електронного квитка» не була включена до Порядку організації та проведення конкурсу, договори з перевізниками укладаються за старими правилами, то наслідком таких дій може бути одностороннє розірвання Договору з боку MST Global Inc. чи ТОВ «МСТ Рівне» на підставі статті 17 Договору, що призведе до зриву інвестиційного проекту з удосконалення якості і зручності пасажирських перевезень для жителів міста.

Євтушенко

Голова постійної комісії з питань транспорту і зв’язку Рівнеради Святослава Євтушенко. Фото з мережі Iнтернет

Не розуміє логіку дій міської влади голова постійної комісії з питань транспорту і зв’язку Рівнеради Святослава Євтушенко.

«Укладення міською радою договорів з перевізниками на тих же умовах, що були до угоди з корпорацією MST Global Inc. та ТОВ «МСТ Рівне» щодо запровадження «Системи електронного квитка», не суперечить чинному законодавству.

Але ж є і моральна сторона питання, – зазначає депутат, – виникає питання: навіщо міська рада голосувала, затверджуючи договір з іноземною компанією про запровадження «Системи електронного квитка» у громадському транспорті, а потім не бере до уваги цей факт та укладає договори на перевезення пасажирів, що не передбачають встановлення цієї системи? Свого часу я про це говорив під час засідання конкурсної комісії».

Токарський

Член Координаційної ради Громадянської мережі ОПОРА Андрій Токарський. Фото з архіву ОПОРИ.

На думку члена Координаційної ради Громадянської мережі ОПОРА Андрія Токарського, укладення договорів з перевізниками, без внесення змін до порядку проведення конкурсу перевезення пасажирів, де повинні бути закріплені обов’язкові умови для впровадження переможцями конкурсу «Системи електронного квитка», є порушенням з боку міської влади умов Договору реалізації та експлуатації інтегрованої системи електронного квитка, що може стати причиною його розірвання.

«Такими діями міська влада показує поганий приклад роботи з інвесторами, за таких обставин місто може зазнати серйозних репутаційних втрат та втрати інвестора. З іншої сторони дії міської влади створюють не конкурентні умови для самих перевізників. Зокрема, Якщо міська рада таки внесе зміни до Порядку проведення конкурсу, то перевізники, які уклали договори в січні цього року не будуть зобов’язані впроваджувати електронний квиток, іншим доведеться впроваджувати дану систему. Ті перевізники, що таки запровадять цю систему, відповідно до умов договору, повинні будуть оплатити послуги «MSTG» за впровадження, функціонування та обслуговування системи та сплатити «MSTG» суму у розмірі 6 % від усіх платежів, які надходять в результаті використання системи» – каже Андрій Токарський.
 

Також Андрій Токарський вважає, що в укладені договорів за «старими правилами», у першу чергу, були зацікавлені самі перевізники, які не в захваті від впровадження «Системи електронного квитка».

«Підозрюю, що частина незацікавлених у запровадженні «електронного квитка» могли якимось чином пролобіювати, щоб Управління транспорту і зв’язку Рівнеради уклало з ними договори на старих умовах. Очевидно,що частина перевізників не зацікавлена у тому, щоб показати реальний потік пасажирів та реальні прибутки на своїх маршрутах. Знаючи реальний потік пасажирів без проблем можна порахувати економічно обґрунтовану вартість проїзду» – зазначає громадський активіст.

Нагадуємо, «Система електронного квитка» – це повністю автоматизована комплексна система оплати за проїзд в громадському транспорті та система контролю за рухом громадського транспорту. Крім того, ця система дозволить при певному рівні інвестицій вирішити ряд проблем у транспорті, зокрема, придбання нових тролейбусів та автобусів, контроль за оплатою та графіком проїзду, точний облік пасажиропотоку, формування на основі статистики оптимальних графіків руху, навантаження на маршрути, оптимальну вартість проїзду тощо.

Загалом, в рамках Договору реалізації та експлуатації інтегрованої системи електронного квитка місто Рівне на вигідних для себе умовах отримає до $15 мільйонів доларів інвестицій від південнокорейського інвестора на розвиток системи електронного квитка і придбання нових тролейбусів та автобусів.

Оригінал статті на порталі “Четверта влада”