Як партії використовують Facebook для популяризації своєї діяльності на Рівненщині

Дата: 13.10.2020

Політичні сили, які працюють у Рівненській області,  здебільшого активно використовують соціальні мережі.  Найбільше коштів за період з 2 по 8 жовтня на платну рекламу витратили партії «Пропозиція», ВО «Свобода» та «За Майбутнє». ОПОРА дослідила про що комунікують з виборцями через Facebook та скільки витрачають на платну рекламу політичні сили, висуванці від яких зареєстровані кандидатами у депутати Рівненської обласної ради.

Найбільш популярною соціальною мережею для комунікації з виборцями для політичних партій у Рівному та області є Facebook. Про це свідчать результати дослідження ОПОРИ, проведені навесні 2020 року.

Проаналізувати вартість коштів, витрачених на платну рекламу у Facebook та відповідний контент ОПОРІ вдалося з допомогою Бібліотеки реклами. Там можна отримати інформацію про загальні витрати сторінки за період з червня 2019 року по жовтень 2020 року. Однак, система не відображає точних даних про вартість реклами, якщо вона вартує менше 100$.

ПартіяНазва сторінки партіїВитрати сторінки 

на рекламу 

25.06.2019 – 08.10.2020

Витрати сторінки на рекламу

02.10.2020 – 08.10.2020

Аграрна партія УкраїниАграрна партія – Рівненщина0$0$
Політична партія ВО «Батьківщина»Батьківщина Рівненщини260$0$
Політична партія ВО «Свобода»ВО «Свобода» – Рівненська обласна організація3 591$ 

678$

 

Політична партія «Голос»Голос. Рівненська область385$менше 100$
Політична партія «Європейська Солідарність»Європейська Солідарність. Рівненщина1 213$менше 100$
Політична партія «За Майбутнє»Рівненщина ЗА Майбутнє2 014$274$
Політична партія «Наш Край»НАШ КРАЙ Рівненщина
Політична партія «Опозиційна платформа – За життя»ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ. Рівне
Політична партія «Пропозиція»Пропозиція Рівненщина

ПроРівне

150$

 

1 168$

0$

 

1 052$

Радикальна Партія Олега Ляшкалише сторінка міської організації –
Радикальна партія Рівне
Політична партія «Сила і Честь»Сила і Честь. Рівненщина0$0$
Політична партія «Слуга Народу»Слуга Народу – Рівненщина

Сторінка місцевої організації Аграрної партії України була створена 8 жовтня 2020 року. Аграрна партія – Рівненщина має 152 підписники. На сторінці наразі розміщені лише дописи про результати розгляду Рівненським окружним адміністративним судом справи щодо оскарження відмови у реєстрації кандидатів від Аграрної партії України обласною ТВК та короткі відео про любов до Рівного до Дня Незалежності. Жодних дописів зі сторінки платно не рекламували.

Сторінка обласної організації ВО «Батьківщина» – Батьківщина Рівненщини створена ще у травні 2014 року, налічує 2 927 підписників. Платну рекламу використовує рідко: за період із 25 червня 2019 року і до 8 жовтня 2020 року витрати на рекламу, пов’язану із соціальними питаннями або політикою становили 260$, за період з 2 жовтня 2020 року до 8 жовтня 2020 – 0$. Рекламувала партія лише 3 дописи цьогоріч – вітання з Днем міста Рівне, повідомлення про участь у місцевих виборах та ролик про Олега Дацюка – тоді ще потенційного претендента на посаду голови Здолбунівської міської громади від політичної сили.

Загалом у період виборчого процесу на партійній сторінці ВО «Батьківщина» розміщували інформацію про участь представників партії в теле-радіопрограмах, презентували кандидатів до міськради та облради, повідомляли про висадку дерев представниками партії у дендропарку мікрорайону «Ювілейний», висловлювали свою позицію щодо ситуації із палацом «Хімік» та щодо відмови Костопільської міської ТВК у реєстрації кандидатів у депутати та на посаду міського голови від політичної партії.

 

Сторінка ВО «Свобода» – Рівненська обласна організація створена у жовтні 2015 року, налічує 1 869 підписників. Партійна організація активно використовує платну рекламу. Так, за період із 25 червня 2019 року і до 8 жовтня 2020 року витрати на рекламу, пов’язану із соціальними питаннями або політикою становили 3 591$, за період з 2 жовтня 2020 року до 8 жовтня 2020 – 678$. Більшість дописів, розміщених на партійній сторінці у період виборчого процесу, партія рекламувала, зокрема, дописи про приїзд Президента, ініціювання проекту рішення про недовіру голові обласної державної адміністрації, конференцію з висування кандидатів від політичної сили.

Партійна сторінка Голос. Рівненська область була створена у червні 2019 року, налічує 1 557 підписників. За період із 25 червня 2019 року і до 8 жовтня 2020 року витрати на рекламу, пов’язану із соціальними питаннями або політикою становили 385$, за період з 2 жовтня 2020 року до 8 жовтня 2020 – менше 100$. Більшість платної реклами з партійної сторінки припадає на період цьогорічного виборчого процесу. Партія здебільшого просувала дописи про плани політичної сили як змінити місто, знайомила з кандидатами партії до Рівненської та Острозької міських рад.

У період виборчого процесу на сторінці партії комунікували з виборцями про те, як проводять агітаційну кампанію і де можна поспілкуватися із представниками Голосу, про акцію з висадки дерев у Квасилові, анонсували старт безпечного купання на Басівкутському озері, знайомили з командою у Рівненську міську та районну ради, проводили challenge на підтримку книгарень.

 

Сторінка обласної організації партії «Європейська солідарність» створена в лютому 2015 року, налічує  3 908 підписників. За період із 25 червня 2019 року і до 8 жовтня 2020 року витрати на рекламу, пов’язану із соціальними питаннями або політикою зі сторінки Європейська Солідарність. Рівненщина становили 1 213$, за період з 2 жовтня 2020 року до 8 жовтня 2020 – менше 100$. До квітня 2020 року зі сторінки рекламували здебільшого позицію народних депутатів щодо окремих питань,  пізніше стали просувати дописи про діяльність місцевих партійців, заклики долучатися до команди та презентували деяких кандидатів на посаду очільників громад від політичної сили.

У період виборчого процесу на сторінці партії повідомляли про діяльність кандидатів від політичної сили – зустрічі з мешканцями кандидата на посаду міського голови Владислава Сухляка, ініціативи партійців з різних громад, наприклад, ініціативу дубенських партійців щодо встановлення попереджувальних фігур поблизу пішохідних переходів, розповідали про порядок голосування на місцевих виборах, знайомили з кандидатами на посади очільників громад та у депутати місцевих рад різних рівнів.

 

Сторінка Рівненщина ЗА Майбутнє створена у липні 2020 року, налічує 2 009 підписників. За період із 25 червня 2019 року і до 8 жовтня 2020 року витрати на рекламу, пов’язану із соціальними питаннями або політикою зі сторінки становили 2 014$, за період з 2 жовтня 2020 року до 8 жовтня 2020 – 274$. Рекламували дописи про членів команди, кандидатів на посади до місцевих рад різних рівнів. У період виборчого процесу на партійній сторінці повідомляли виборців про результати соціологічних опитувань, запуск «гарячої» поштової скриньки, результати судового оскарження реєстрації кандидатів від політичної сили у депутати Корецької міської ради, діяльність жіночого руху партії, безкоштовні юридичні консультації.

Сторінка НАШ КРАЙ Рівненщина утворена у лютому 2018 року, налічує 165 підписників. Платної реклами сторінка не використовує. Дописи у період виборчого процесу стосувалися здебільшого загальнонаціональних питань, висвітлювали позицію керівництва партії. Єдиний допис «місцевого» характеру – вітання з Днем міста Вараш.

 

Сторінка ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ. Рівне утворена у червні 2015 року, налічує
1 005 підписників. Платну рекламу не використовує. У період виборчого процесу на сторінці публікуються здебільшого дописи про позицію Вадима Рабиновича щодо тих чи інших питань, іноді – керівника регіональної організації партії Михайла Бузинарського, також повідомляли про партійну конференцію із висування кандидатів до місцевих рад.

 

Обласна організація політичної сили «Пропозиція»  має дві сторінки – Пропозиція Рівненщина та ПроРівне

Перша – створена у серпні 2020 року, налічує 129 підписників, використовує платну рекламу. За період із 25 червня 2019 року і до 8 жовтня 2020 року витрати на рекламу, пов’язану із соціальними питаннями або політикою зі сторінки становили 150$, за період з 2 жовтня 2020 року до 8 жовтня 2020 – 0$. Здебільшого просували дописи із співзасновником партії Борисом Філатовим, також оплачували рекламу із агітацією за Олександра Мензула – тоді ще потенційного кандидата на посаду міського голови Вараша від політичної сили. Загалом у період виборчого процесу на цій партійній сторінці розміщували інформацію про презентацію команди на Рівненщині, відвідання Борисом Філатовим Вараша, знайомили з окремими представниками команди на Рівненщині.

Друга сторінка створена у липні 2020 року, налічує 542 підписники. Саме ця сторінка більш активно наповнюється та використовує платну рекламу. За період із 25 червня 2019 року і до 8 жовтня 2020 року витрати на рекламу, пов’язану із соціальними питаннями або політикою зі сторінки становили 1 168$, за період з 2 жовтня 2020 року до 8 жовтня 2020 – 1 052$. Просували дописи про кандидатів у депутати Рівненської міської та обласної ради, розвиток освіти на Рівненщині, календарний план місцевих виборів, результати соціологічного опитування та конференцію з висування кандидатів. Також на сторінці партії повідомляли про результати судових оскаржень реєстрації кандидатів від політичної сили у депутати Корецької міської міської ради,а також розповідали для виборців проте, за що відповідає місцеве самоврядування, а за що – центральна влада та як заповнювати виборчий бюлетень.

Сторінка Сила і Честь. Рівненщина створена у вересня 2020 року, налічує 1 620 підписників. Платної реклами не використовує. У період виборчого процесу на сторінці публікувалися дописи про команду партії на Острожчині, Кореччині, Сарненщині, Рокитнянщині, Дубровиччині, Дубенщині, Костопільщині, Здолбунівщині та в інших населених пунктах, презентували кандидатів до Рівненської обласної ради, повідомляли про допомогу школам та публікували інформацію про накопичувальний рахунок партійної організації, на який приймають фінансову підтримку.

Сторінка Слуга Народу – Рівненщина створена у березні 2020 року, налічує 831 підписника. Платної реклами не використовує. У період виборчого процесу на сторінці публікують інформацію про те, як заповнювати виборчий бюлетень, як висували кандидатів від політичної партії на місцеві вибори та у якому форматі презентували команду до облради. Часто на сторінці розміщують вітання зі святами, повідомлення про результати робіт в рамках президентської програми «Велике будівництво» та поширюють дописи Віталія Коваля – кандидата на посаду міського голови Рівного.

 

Відповідно до ч. 1 ст. 53, ч. 4 ст. 51 Виборчого кодексу України кандидат, партія (організація партії) – суб’єкти виборчого процесу можуть на власний розсуд здійснювати передвиборну агітацію, виготовляти матеріали передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів свого виборчого фонду. Згідно з ч. 1 ст. 213 Кодексу організація партії, яка висунула виборчий список, кандидат у депутати, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови для фінансування своєї виборчої кампанії, в тому числі передвиборної агітації можуть утворити власний виборчий фонд. 

 

Зауважимо, що 1 жовтня Центральна виборча комісія своєю Постановою № 324, з-поміж іншого, затвердила форму звіту про надходження коштів на поточний рахунок виборчого фонду місцевої організації політичної партії та їх використання. За рішенням Центральної виборчої комісії у своїх фінансових звітах відтепер місцеві організації політичної партії мають зазначати також і витрати на розміщення передвиборної агітації у мережі інтернет.

За коментарями звертайтеся:

Михайло Балик, координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Рівненській області

тел.: 0938338345

e-mail: rivne@opora.org.ua

 

Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямоване на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за черговими місцевими виборами, які відбудуться 25 жовтня. До спостереження залучено 188 спостерігачів по всій країні, а в день голосування до них долучаться короткотермінові спостерігачі. Крім того, ОПОРА також моніторить використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, а громадські омбудсмени досліджують вільний доступ до виборчих дільниць та захищають виборчі права громадян.