Про те, що таке відкриті дані, які їх переваги та чому управління Рівненської міської ради повинні зберігати та публікувати інформацію у форматах відкритих даних розповіли представники Громадянської мережі ОПОРА під час публічної презентації політики відкритих даних та представленні результатів аудиту даних Рівненської міської ради. Захід організовано в рамках проекту «Залучення громади Рівного до впровадження реформ», що реалізується об’єднанням громадських організацій «Рада реформ Рівного».
Відкриті дані стають невід’ємною складовою економічного та соціального розвитку як на державному, так і на місцевому рівні. За допомогою відкритих даних можна швидко отримувати першочергову інформацію про важливі аспекти життя суспільства. А основним результатом використання таких даних — прозорість процесів у суспільстві.
Представники Громадянської мережі ОПОРА презентували результати аудиту даних, розпорядником яких є профільні управління виконавчого комітету. Зокрема, аудит був проведений щодо кількості наборів відкритих даних, їх форматів, частоти (періодичність) оновлення та доступності.
Найпопулярнішими форматами, які використовують управління Рівненської міської ради є – doc та xls, які захищені авторським правом від корпорації Microsoft. Тому, ці формати нівелюють компонент безоплатного доступу до даних. Так, 12 управлінь Рівненської міської ради використовують формат doc, 8 управлінь – формат xls, сім управлінь – формат pdf, три управління – формат jpg. Найбільшу кількість форматів у своїй роботі використовує Управління містобудування та архітектури, зокрема, це pdf, jpeg, doc, xls, shp, shx, dbf, txt, dmf, geotiff.
Лише 2 із 16 управлінь використовує для публікації наборів даних формат csv: Управління торгівлі, громадського харчування та побутового обслуговування та Управління у справах сім’ї, молоді і спорту. Формат csv є безоплатним та машиночитним, і тому інформація, оприлюднена в такому форматі вважається відкритими даними.
На запитання «Чи інформація зберігається у машиночитному форматі» п’ять управлінь Рівненської міської ради відповіли «так», ще п’ять – «ні» і шість взагалі не дали відповідь на це запитання. Проте, з п’яти управлінь Рівненської міської ради, які відповіли, що зберігають інформацію в машиночитному форматі, лише Управління торгівлі, громадського харчування та побутового обслуговування використовувало машиночитний формат csv для оприлюднення наборів даних.
Отож, набори даних на власних ресурсах управлінь публікуються не в машиночитних форматах, а в форматах doc, xls, pdf та jpg. Решта 11 управлінь у відповіді вказали, що публікують інформацію на сайті міської ради та інших інформаційних ресурсах. До цих ресурсів відносяться: Єдиний веб-портал використання публічних коштів – E-data, сайт публічних закупівель ProZorro, сайт Державної архітектурно-будівельної інспекції України, сайт «Електронна охорона здоров’я Рівне».
Також представники ОПОРИ назвали ряд рекомендацій, які будуть передані Рівненській міській раді:
– Дані міської ради при публікації повинні бути пов’язані з відкритою ліцензією, бути машиночитними та бути непропрієтарними (у відкритому форматі).
– Створення власного порталу відкритих даних на CKAN чи DKAN, або розміщення наборів даних на вже існуючому Громадському порталі відкритих даних міста Рівне, розробленому Громадянською мережею ОПОРА та TechSoup в рамках проекту «Дані міст».
– Для обробки даних в табличній формі використовувати не тільки Microsoft Excel та формат XLS, а й формати CSV та JSON.
– Оприлюднення дезагрегованих, «сирих», первинних наборів даних.
– Визначити чіткий період оновлення для кожного набору даних.
– Набори даних, які містять персональні дані, мають бути оприлюднені після проведення деперсоніфікації даних (видалення або кодування персональних даних).
– Рекомендації щодо якості даних: зберігати файли у кодуванні UTF-8, експортувати дані з кожної таблиці в окремий файл, структура та призначення кожного файлу повинні бути описані окремо, архівація.
– На сторінці кожного набору даних треба розмістити паспорт, що повинен містити окремі елементи: ідентифікаційний номер, найменування набору даних, опис змісту, відомості про мову інформації, формат, формат стиснення тощо.
Ознайомитися з повною версією звіту за результатами аудиту даних Рівненської міської ради можна тут.
«Сподіваємось, ця зустріч стане стартом до впровадження політики відкритих даних у Рівному. Так, спільно з представниками місцевої ради ми плануємо напрацювати Положення «Про відкриті дані Рівного». Перша така робоча зустріч відбудеться 9 жовтня», – наголосив координатор проектів у сфері відкритих даних Громадянської мережі ОПОРА Володимир Якшин.
Зазначимо, що у серпні 2018 року Рівнерада прийняла рішення №4743 від 16.08.2018 року «Про затвердження Порядку оприлюднення інформації про діяльність суб’єктів господарювання комунальної власності міста Рівного та Переліку інформації про діяльність суб’єктів господарювання комунальної власності міста Рівного, яка підлягає обов’язковому розміщенню на офіційному веб-сайті Рівненської міської ради». Однак рішення стосується лише суб’єктів господарювання комунальної власності міста Рівного та не стосується відкритих даних.
«Положення ж стосуватиметься відкритих даних, розповсюджуватиметься на виконавчі органи міської ради, комунальні підприємства міста, які є розпорядниками інформації. В ньому міститиметься чіткий перелік наборів даних, які повинні публікуватися , а також перелік форматів, в яких ці набори мають оприлюднюватись», – прокоментував Володимир Якшин.
За детальнішою інформацією звертайтеся:
Володимир Якшин,
Громадянська мережа ОПОРА
тел.: 098 66 31 923
e-mail: rivne@opora.org.ua
Ця діяльність реалізовується коаліцією громадських організацій «Рада реформ Рівного» в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст цієї публікації є винятковою відповідальністю «Ради реформ Рівного» i не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.