Рада реформ Рівного вирішила дослідити на прикладі кількох міст-партнерів Рівного, чи консультуються і як з мешканцями міст у європейських містах. Нещодавно ми мандрували до Гданська і довідалися про те, що мешканці цього міста з допомогою консультацій успішно розробили стратегію міста та оперативні програми розвитку різних сфер, а сьогодні запрошуємо до Любліна.
У Любліні консультації – це відкритий процес діалогу між владою міста та жителями, спрямований на те, щоб сприяти прийняттю оптимальних рішень, що впливають на якість життя мешканців. Результати консультацій з мешканцями не є обов’язковими, але враховуються владою у процесі прийняття рішення. Проводяться консультації під лозунгом «Twoje miasto. Ty decydujesz» тобто «Твоє місто. Ти вирішуєш».
Оголосити про початок консультацій може президент (тобто, мер міста) за своєю ініціативою або за зверненням групи не менш 350 жителів, районної ради, щонайменше 10 неурядових організацій або групи з 3 радників Люблінської міської ради. Мер міста розглядає звернення про проведення консультацій протягом 30 днів з дати його подання та приймає рішення задовольнити повністю, частково або відхилити. При розгляді звернення він звертає увагу на важливість предмета консультацій, вартості їх проведення, запропоновані форми та висновок Ради діяльності суспільної користі міста Любліна.
Форму консультацій обирає президент міста (мер міста). Консультації мають проводитися у тій формі, яка буде зручна для людей, які цікавляться тематикою консультації. Залежно від предмета консультацій та потенційних адресатів консультації проводяться щонайменше у двох формах:
1) відкриті консультаційні зустрічі,
2) практикуми для груп мешканців, спрямовані на розробку рішень,
3) громадські слухання,
4) чергування консультаційні,
5) збори громадян,
6) якісні та кількісні дослідження,
7) можливість ознайомлення з необхідною документацією справи, яка доступна для перевірки,
8)прийняття думок у письмовій формі, в тому числі, через Інтернет та усно для запису,
9)голосування, включаючи голосування щодо пропонованого розподілу частини витрат з міського бюджету Люблін для проєктів, зазначених мешканцями.
У разі, якщо консультації проводяться не з ініціативи мера, а за зверненням, то має застосовуватися хоч одна із форм консультацій, передбачена у пунктах 1-5.
Мінімальна тривалість консультацій – 14 днів. У виправданих випадках тривалість консультації може бути скорочена. Рішення про скорочення тривалості консультацій має бути прийнято з врахуванням думки Ради діяльності суспільної користі міста Любліна.
Звіт про результати консультацій має бути опублікований не пізніше 30 днів з дати їх завершення. Він має містити, зокрема, перелік усіх поданих коментарів із посиланням на них та обгрунтування у разі їх неврахування.
Щоб вдосконалити консультаційні процеси мер консультується з Радою діяльності суспільної користі міста Любліна щодо пріоритетних тем консультацій на рік. Рада надає висновки щодо правових актів, які стосуються консультацій, ініціює інформаційно-просвітницькі кампанії у галузі консультацій та надає висновки і висловлює свої позиції щодо інших питань, що стосуються проведення публічних консультацій. До кінця січня кожного року Рада готує список та передає меру пріоритетні теми консультацій на цей рік.
Варто зазначити, що у місті також окремо існують консультації із Радою діяльності суспільної користі міста Люблін та неурядовими організаціями щодо правових актів, які стосуються статутної діяльності таких організацій. Передбачається, що якщо проекти таких актів подаються на розгляд міської ради, то перед цим мають бути проведені відповідні консультації з організаціями. Проте, це не виключає можливість проведення щодо цих актів і консультацій із мешканцями Любліна. Ініціативу щодо їх проведення можуть висловити 3 радника міста або 1000 жителів міста. Термін висловлення думки щодо проекту рішення не може бути меншим 21 дня, а звіт оприлюднюється протягом 14 днів з дати завершення консультацій.
Цікаво, що у місті зараз пропонується удосконалити інструмент публічних консультацій і це питання знову ж таки є предметом обговорення у громаді. Подати свої пропозиції мешканці можуть у письмовій формі, надіславши їх на електронну чи звичайну пошту, заповнити онлайн-анкету чи долучитися до відкритої онлайн-зустрічі. Так передбачається, що будуть внесені зміни до документів, які врегульовують проведення публічних консультацій, щоб зробити процедуру консультування з мешканцями та з неурядовими організаціями більш уніфікованою. Планується зменшити кількість людей, які можуть «запустити» процедуру публічних консультацій із 350 до 100 мешканців та зробити строки консультацій з організаціями та звітування такими ж, як і з мешканцями міста.
Особливо популярними у Любліні є консультації щодо документів, які визначають співпрацю містян і влади, зокрема, щодо громадського бюджету міста. Як правило, такі консультації оголошуються після публікації результатів голосування за проєкти. Для цього готується і документ – оцінка процесу громадського бюджету у відповідному році.
«Щороку ми розмовляємо з жителями Любліна про те, які зміни вони хочуть внести до норм Громадського бюджету. Минулий рік був особливим завдяки пандемії, тим більше ми раді, що багато жителів Любліна взяли участь у консультації. Завдяки коментарям, нормативні акти змінені та фінансові ресурси, вкладені відповідно до очікувань мешканців», – коментувала результати консультацій з мешканцями заступниця мера Любліна з питань культури, спорту та участі Беата Степанюк – Кусмєрзак.
Значна увага у місті приділена консультаціям, які стосуються транспортних питань, зокрема з жителями обговорювалася стратегія міської мобільності та план міської мобільності, стратегія розвитку електромобільності, функціонування системи громадських велосипедів.
Презентація із сайту міста:
http://bip.lublin.eu/gfx/bip/userfiles/_public/import/urzad-miasta-lublin/ogloszenia/konsultacje-spoleczne/2020/raport_rower_miejski/raport_z_konsultacji_spolecznych_lubelskiego_roweru_miejskiego.pdf
Загалом у Любліні відбуваються дуже різні за тематикою консультації, наприклад, щодо програми підтримки та соціальної активації людей похилого віку, стратегії вирішення соціальних проблем міста, програми охорони здоров’я міста, муніципальної програми відродження міста на 2020 – 2029 роки та окремих його районів, що включає розробку рекомендацій, зважаючи на теперішній стан території та можливих майбутніх інвестицій з акцентом на зелених насадженнях, щодо змін до статутів, що визначають функціонування районних рад у місті, розробки концепцій громадських просторів, зокрема і тих, облаштування яких було результатом проєкту громадського бюджету.
Презентація із сайту міста:
http://lublin.eu/gfx/lublin/userfiles/_public/mieszkancy/partycypacja/zielony_bo/wawoz_pokolen/wawoz_pokolenia_koncepacja_zagospodarowania_zielenia_prezentacja_finalowa.pdf
Наразі влада міста консультується з громадськими організаціями щодо програми догляду за безпритульними тваринами.
Міська рада Любліна також займається навчанням працівників, які організовують публічні консультації, приділяє значної уваги консультуванню з мешканцями і постійно прагне удосконалити цей процес.
Мирослава Клічук, комунікаційниця Коаліції громадських організацій та ініціатив Рада Реформ Рівного та Громадянської мережі ОПОРА у Рівненській області
e-mail: rada.reform.rivne@gmail.com
Публікація створена Коаліцією громадських об’єднань та ініціатив «Рада реформ Рівного» в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст публікації є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.