Агітаційна активність кандидатів на посаду міського голови Рівного: благодійність, підтримка інших партій та підписання «Плану дій для Рівного»

Дата: 15.11.2020

Кандидати на посаду міського голови Рівного проводять активну агітацію – оплачують рекламу у соціальних мережах, роздають друковану продукцію з наметів, залучаються підтримкою інших партій, але не можуть домовитися про дебати. Про це повідомляють спостерігачі ОПОРИ.

Нагадаємо, що 2 листопада Рівненська міська ТВК на своєму засіданні встановила результати виборів голови міської ради. Найбільше голосів набрали і потрапили до другого туру виборів кандидат від політичної сили «Рівне разом» Віктор Шакирзян (19,84%) та висуванець «Європейської Солідарності» Олександр Третяк (16,93%). ТВК призначила повторне голосування на 22 листопада.

Тож уже на наступний день, тобто 3 листопада, відповідно до частини 2 та 3 статті 52 Виборчого кодексу України можна було розпочинати передвиборну агітацію.

 

«Польова активність» 

Традиційно, зовнішня реклама – один із найпопулярніших методів агітації. Кандидати активно використовують агітаційні куби, білборди, сітілайти та роздають агітаційні матеріали з наметів.

За підрахунками спостерігачів ОПОРИ, майже втричі більше кубів по місту розміщено на підтримку представника партії «Рівне Разом» Віктора Шакирзяна. Такі ж само пропорції і по кількості наметів. Зазначимо, що з наметів Олександра Третяка роздають газету і листівку, а з наметів Віктора Шакирзяна – газету.

Щодо білбордів та сітілайтів, то їх кількість майже однакова у обох кандидаів, з невеликою перевагою Віктора Шакирзяна.

Траплялися й випадки пошкодження агітаційних конструкцій. Зокрема, 9 листопада на своїй сторінці у Facebook Віктор Шакирзян повідомив про його понівечені куби.

Щодо вуличної агітаційної активності, то таку проявляв як Віктор Шакирзян, так і Олександр Третяк. Зокрема, Віктор Шакирзян взяв участь у мітингу проти карантину «вихідного дня», який відбувся 11 листопада під стінами Рівненської обласної державної адміністрації. Олександр Третяк був на мітингу підприємців проти карантину «вихідного дня» 14 листопада під стінами Рівненської міської ради.

Відповідно до ч. 1 ст. 53, ч. 4 ст. 51 Виборчого кодексу України кандидат, партія (організація партії) – суб’єкти виборчого процесу можуть на власний розсуд здійснювати передвиборну агітацію, виготовляти матеріали передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів свого виборчого фонду. Згідно з ч. 1 ст. 213 Кодексу організація партії, яка висунула виборчий список, кандидат у депутати, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови для фінансування своєї виборчої кампанії, в тому числі передвиборної агітації можуть утворити власний виборчий фонд.

Згідно з ч. 2 ст. 52 Виборчого кодексу України агітація перед повторним голосуванням розпочинається з дня, наступного після дня призначення повторного голосування, і закінчується о 24 годині останньої п’ятниці перед днем повторного голосування.

 

Активність у соціальних мережах

Як і в першому турі перегонів кандидати на посаду міського голови Рівного продовжили використання соціальних мереж у своїй кампанії.

Так, за даними  Бібліотеки реклами у Facebook протягом 6 – 12 листопада кандидат на посаду міського голови Рівного від політичної сили «Європейська Солідарність» Олександр Третяк витратив на рекламу, пов’язану із соціальними питаннями або політикою 838$.

Кандидат на посаду міського голови від політичної сили «Рівне Разом» Віктор Шакирзян за цей же період витратив 1829$. Також кандидата рекламує сторінка політичної партії «Рівне Разом». Вартість реклами, пов’язаної із соціальними питаннями або політикою на сторінці партії за цей період становить 410$. Проте, визначити скільки коштів зі сторінки партії витрачено саме на агітацію Віктора Шакирзяна неможливо, адже окрім цього, партія платно рекламувала й інші дописи.

Зазначимо, що деякі дописи кандидатів досі активні, тож суми із наближенням дня голосування постійно зростають.

Щодо контенту, то більше третини дописів Віктора Шакирзяня стосуються благодійної допомоги. Також кандидат розміщував агітаційні ролики, вітав зі святами,  закликав депутатів підтримати його ініціативу з мораторієм на хаотичну забудову міста, розповідав про необхідність відновлення муніципального таксі, важливість сортування сміття та відвідання сміттєвого полігону, ініціативу з проведення опитування рівнян щодо важливих проблем Рівного, як подолати проблему із затопленням міста, повідомляв про зустріч з представниками Ради реформ та підтримку напрацювань коаліції, звертався до Хомка, щоб той не запроваджував «карантин вихідного дня», подякував за підтримку партії ВО “Свобода”. Дописи Віктора Шакирзяна активно поширюють його прихильники та сторінки з ознаками ботів – як на власні сторінки, так і в групи.

Порівняно з опонентом, Олександр Третяк часто пише про підтримку його кандидатури представниками політичних сил («Голос», «Народний Рух»), а також про свою участь у ефірах – на всеукраїнських каналах  – «5 канал», «Прямий», місцевих ЗМІ – «Сфера» і «Радіо трек». Розповідає про ідеї щодо містобудування, потребу протистояти забудовникам-монополістам, важливість сортування, співпрацю з активістами у цьому питанні та відвідання сміттєвого полігону, участь у круглому столі щодо проблеми із забезпечення киснем під час пандемії та розробку командою чіткого алгоритму дій керівництва міста для захисту рівнян, зустріч з керівництвом U.S. Ukraine Business Council, організацію круглого столу «Захистити рівнян: як допомогти бізнесу під час пандемії». Крім того, Олександр Третяк повідомляв про спробу взлому його Facebook-сторінки та чорний піар щодо нього.

Кандидати на посаду міського голови Рівного двічі зустрічалися під час заходів, організованих місцевою Коаліцією громадських об’єднань та ініціатив Рада реформ Рівного. Перший раз – під час екскурсії на громадську станцію сортування “Екологічні та сміттєвий полігон та вдруге – на презентації напрацювань експертного середовища «План дій для Рівного», яке обидва кандидати підписали.

Фото зі сторінки Ради реформ Рівного

Проте, на дебатах кандидати так поки і не зустрілися. Ще 1 листопада, до офіційного оголошення Рівненською міською ТВК результатів виборів Олександр Третяк запросив свого опонента на дебати на Суспільному, але у відповідь отримав питання до себе – чи є академія, де Олександр Третяк є ректором, справжнім закладом вищої освіти. В результаті Олександр Третяк опублікував відповідь опоненту щодо закидів про «несправжнє» ректорство і на цьому історія з дебатами поки завершилася.

 

Благодійність

Про надання благодійної допомоги часто пише на своїй сторінці у Facebook Віктор Шакирзян. Зокрема, передачу засобів індивідуального захисту для Рівненської міської лікарні, Рівненської обласної дитячої лікарні, 20 балонів для транспортування кисню для Рівненської міської лікарні, закупівлю нових рентген-плівок та розхідних матеріалів для комп’ютерної томографії легень у Рівненський обласний діагностичний центр.

Окрім того, Віктор Шакирзян на своїй сторінці у Facebook повідомляв про встановлення на території краєзнавчого музею меморіальної дошки Саймона Сміта Кузнеця, підтримку екологічного проєкту із збереження вікових дерев ініціативи «Сад історій у Рівному» та створення технічних умов для студентів РДГУ під час онлайн-марафону «Від Шевченка до Жадана».

На сторінці Олександра Третяка інформації щодо благодійності кандидата у цей період спостерігачі ОПОРИ не помітили. Кандидат лише публікував допис про те, як здавав кров для важкохворих пацієнтів.

Частина 6 статті 57 Виборчого кодексу України вказує, що забороняється проведення передвиборної агітації або надання виборцям, закладам, установам, організаціям незалежно від їх підпорядкування та форми власності грошей, подарункових сертифікатів, продуктів харчування та спиртних напоїв, товарів (крім матеріалів передвиборної агітації, виготовлених за рахунок виборчого фонду, що містять візуальні зображення партійної символіки та брендування виборчої кампанії, згадування імені або зображення кандидата, який балотується на виборах, такі як плакати, листівки, календарі, блокноти, ручки, запальнички, сірники, значки, бейджі, USB-флешки, вимпели, прапори, книги, пакети, футболки, кепки, шарфи, парасолі та інші матеріали передвиборної агітації, вартість яких не перевищує 6 відсотків неоподатковуваного мінімуму доходів громадян), пільг, переваг, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних та нематеріальних активів, у тому числі від імені благодійних організацій, засновниками або членами яких є кандидат (кандидати), партія (місцева організація партії), та інших благодійних організацій, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати чи не голосувати за певного кандидата (кандидатів), партію (місцеву організацію партії) або згадуванням імені кандидата, назви партії (місцевої організації партії), символіки партії.

Зауважимо, що ОПОРА підготувала роз’яснення, яке дозволяє детально розібратися, що таке підкуп виборців та які дії необхідно вчинити в разі його виявлення.

 

Чорний піар

Під час другого туру виборів на посаду міського голови Рівного спостерігачі ОПОРИ фіксували використання чорного піару як проти одного, так і проти іншого кандидата.

Так, чорний піар проти Шакирзяна, який постили і в соціальних мережах – це відеоблог та статті «Кримінал йде у владу Рівного. Рівне разом з Віктором Шакирзяном та Романом Курисом. (ВІДЕО)» (автором матеріалу вказують блогера Ярослава Бондаренка), «Віктор Шакирзян та Роман Курис — криміналітет рветься деребанити бюджет Рівного (ВІДЕО)» та «Віктор Шакірзян — останній шанс Куриса та бурштинової мафії. Навіщо рівненському забудовнику кишеньковий міський голова». У матеріалах розповідається про зв’язки Віктора Шакирзяна із Романом Курисом, власником ЖК «На Щасливому».

Щодо чорного піару проти Олександра Третяка, то він стосувався спростування інформації про його ректорство та плани на партію «За Майбутнє». Зокрема, матеріали з ознаками чорного піару містилися у статтях «Як і хто обдурив Петра Порошенка у Рівному», «Ректор неіснуючої академії йде у мери Рівного», «Ректор – не ректор: керівники вишів Рівненщини про одного з кандидатів у мери (відео)», ««Ректорством» Третяка здивовані керівники вищих навчальних закладів Рівненщини», «Третяк може виявитись несправжнім ректором? (ФОТО/ВІДЕО)», а також це було озвучено в ефірі ITV політичним консультантом Тарасом Максименком.

Окрім того публікації з ознаками чорного піару поширювали у Facebook. Петро Мамчур опублікував допис «Адвентисти Сьомого Дня – остання надія свідомих рівнян», де зазначалося про те, що Олександр Третяк яскравий представник Церкви Адвентистів Сьомого Дня. Також Петро Мамчур поширював інформацію про «несправжнє» ректорство Олександра Третяка. Ілліна Валентина повідомляла про те, що сторінку Рівне. Голос Церкви атакували боти з закликами підтримати Третяка.

Частина 4 статті 57 Виборчого кодексу України вказує, що засобам масової інформації, їх посадовим та службовим особам і творчим працівникам під час виборчого процесу у своїх матеріалах і передачах, не обумовлених угодами, укладеними відповідно до вимог частини третьої статті 55 і частини другої статті 56 цього Кодексу, забороняється агітувати за або проти кандидатів, партій (організацій партій), оцінювати їхні передвиборні програми або надавати їм перевагу в будь-якій формі.

Частина 5 вищевказаної статті зазначає, що забороняється поширення завідомо неправдивих відомостей про кандидата, партію (організацію партії) – суб’єктів виборчого процесу. Засіб масової інформації, що оприлюднив інформацію, яку кандидат, партія (організація партії) вважають явно недостовірною, не пізніш як через три дні після дня оприлюднення таких матеріалів, але не пізніш як за два дні до дня виборів зобов’язаний надати кандидату, партії (організації партії), стосовно яких поширено недостовірні відомості, на їхню вимогу можливість спростувати такі матеріали: надати такий самий ефірний час відповідно на телебаченні чи радіо або опублікувати в друкованому засобі масової інформації наданий кандидатом чи партією (організацією партії) матеріал, який має бути набраний таким самим шрифтом і розміщений під рубрикою “Спростування” на тому самому місці шпальти в обсязі не меншому, ніж обсяг повідомлення, що спростовується. Спростування повинно містити посилання на відповідну публікацію в друкованому засобі масової інформації, передачу на телебаченні або радіо та на факти, що спростовуються. Спростування має бути оприлюднено без додатків, коментарів і скорочень та здійснюється за рахунок коштів засобу масової інформації.

 

За коментарями звертайтеся:

Михайло Балик, координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Рівненській області

тел.: 0938338345

e-mail: rivne@opora.org.ua

Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямоване на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за черговими місцевими виборами, які відбудуться 25 жовтня. До спостереження залучено 188 спостерігачів по всій країні, а в день голосування до них долучаться короткотермінові спостерігачі. Крім того, ОПОРА також моніторить використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, а громадські омбудсмени досліджують вільний доступ до виборчих дільниць та захищають виборчі права громадян.