Основною тенденцією підготовки до виборчого процесу зі сторони політичних партій та потенційних кандидатів було розповсюдження політичної реклами, яку можна вважати дочасною агітацією. Найпопулярнішим методом дочасної агітації у Рівненській області було використання зовнішньої реклами. Які потенційні кандидати та політичні сили до офіційного висування кандидатів застосовували такі методи і в яких районах області досліджувала ОПОРА.
Якими були загальні тенденції дочасної зовнішньої агітації на Рівненщині?
Здебільшого дочасну агітацію проводили саме ті партії, які були активними і у поданні своїх членів до сільських та селищних ТВК:
- “Слуга народу”,
- “За майбутнє”,
- ВО “Батьківщина”,
- “Європейська Солідарність”,
- ВО “Свобода”,
- “Пропозиція”.
Виняток становить лише Радикальна партія Олега Ляшка, яка не здійснювала помітної дочасної агітації.
Загалом протягом серпня-початку вересня публічну діяльність, яка мала ознаки агітаційної кампанії на Рівненщині проявляли такі політичні партії: ВО “Свобода”, “Слуга народу”, ВО “Батьківщина”, “Пропозиція”, “За майбутнє”, “Європейська Солідарність”, “Перемога Пальчевського”, “Опозиційна платформа – За життя”, “Громадський контроль”, які були більш активними та партії “Народний Рух України”, “Сила і Честь”, “Голос”, які були трохи менш активними.
Значну активність у зовнішній рекламі в цей період проявила партія “Рівне разом”, хоча спочатку вона репрезентувала себе через однойменну громадську організацію.
Здебільшого, реклама на зовнішніх носіях найбільше зосереджена в місті Рівне, а в районах порівняно з обласним центром зустрічається рідше.
Політика партій щодо розміщеного контенту на носіях зовнішньої реклами різна – одні акцентували увагу на харизмі очільників партії, інші – на лозунгах. Потенційні кандидати здебільшого використовували для побудови впізнаваності свою персону, хоча траплялися випадки використання і бренду громадських організацій. Також у зовнішній рекламі кандидати використовували цитати Степана Бандери та рядки з поезії Володимира Сосюри.
Дуже часто політичні партії та кандидати вітали жителів області зі святами – Днем Незалежності, днями міст (Рівне, Здолбунів).
Щодо самих носіїв зовнішньої реклами, то тут партії та кандидати використовували як борди, так і сітілайти, спотикачі, розтяжки, засоби громадського транспорту та куби.
Які політичні сили були активними у різних районах Рівненщини?
Місто Рівне
Найбільш активно дочасна агітаційна кампанія розпочалася саме у обласному центрі. Зовнішню рекламу розміщували Віктор Шакирзян, Юрій Вознюк, Андрій Карауш, Олексій Муляренко, Олег Осуховський, Роман Денисюк, Ігор Хомич. Поближче до старту виборчої кампанії активізувався Віталій Коваль, голова Рівненської обласної державної адміністрації та Віталій Герман, заступник міського голови Рівного.
Кандидати використовували різноманітні засоби розміщення зовнішньої реклами. Раніше ОПОРА вже повідомляла про те, що зовнішня реклама потенційних кандидатів Юрія Вознюка (спотикачі) та Олексія Муляренка (куби) розміщена з ознаками порушення правил благоустрою міста Рівне. Згодом куби по місту було розміщено також із дочасною агітацією Віталія Коваля.
Загалом у межах міста Рівне багато зовнішньої реклами політичних партій “Європейська Солідарність”, ВО “Батьківщина”, “За майбутнє”, “Слуга народу”, ВО “Свобода”, “Перемога Пальчевського” та “Пропозиція”.
Траплялися випадки і пошкодження зовнішньої реклами, зокрема, кубів Олексія Муляренка та постерів із Віталієм Германом.
Так, вночі 22 серпня декілька інформаційних кубів Олексія Муляренка було пошкоджено, зокрема тих, які знаходяться в мікрорайоні Тинне та на вулиці Шухевича. За цим фактом політик звернувся до поліції.
Щодо пошкоджених постерів із Віталієм Германом, то на партійній сторінці Перемога Пальчевського Рівне було розміщено запрошення для усіх, хто бажає мати портрет Віталія Германа завітати до офісу партії, де вони зможуть отримати його у подарунок із автографом.
Фото з партійної сторінки Перемога Пальчевського Рівне.
Метод вуличної агітації також присутній у місті Рівне. Найактивнішими суб’єктами є потенційні кандидати Віктор Шакирзян та Юрій Вознюк. Серед політичних партій такий метод використовують “Європейська Солідарність”, “Пропозиція”, “За майбутнє”, “Слуга народу”, ВО “Свобода”, “Громадський контроль”, “Народний Рух України”, “Рівне разом”. Друковані матеріали розповсюджувала в аналізований період партія “Слуга народу”.
Рівненський район
У Здолбунові спостерігачами ОПОРИ було зафіксовано низку зовнішньої реклами. Найбільше – Владислава Сухляка, депутата Рівненської обласної ради, який повідомив про балотування на посаду голови Здолбунівського ОТГ від політичної партії “Європейська Солідарність”.
Окрім нього, зовнішню рекламу по місту ще розміщували Іван Зима (ВО “Батьківщина”), Олег Дацюк (вітали з Днем міста) та Віталій Шуль.
На Кореччині зовнішню рекламу-вітання з Днем Незалежності розміщував депутат районної ради Микола Бобровський.
У Острозі вітання з Днем Незалежності розміщував Богдан Турович, який повідомив про свій намір балотуватися на голову Острозької ОТГ.
Загалом у межах Рівненського району багато зовнішньої реклами політичної партії “За майбутнє”, “Європейська Солідарність”, ВО “Батьківщина”, “Слуга народу”, ВО “Свобода”, зустрічається і реклама партії “Громадський контроль”.
ВО “Свобода” в межах Рівненського району часто позиціонується у зовнішній рекламі як команда Володимира Валявки.
Чимало в межах району розміщено зовнішньої реклами народних депутатів України від фракції політичної партії “Слуга народу” – Олександра Салійчука та Дмитра Соломчука. Також є реклама і голови Рівненської ОДА Віталія Коваля.
У досліджуваний нами період, тобто до 15 вересня в межах району було пошкоджено зовнішню рекламу Владислава Сухляка.
Сарненський район
Найбільшу активність у Сарненському районі виявили політичні партії “За майбутнє” (та їх представники – Іван та Зоряна Кіранчуки, Андрій Пехотін) та “Слуга народу”.
Також спостерігачами ОПОРИ було зафіксовано і борди партій “Перемога Пальчевського” та “Пропозиція”.
В межах району розміщено і зовнішню рекламу народних депутатів України Сергія Литвиненка (фракція політичної партії “Слуга народу”) та Віктора М’ялика (депутатська група “За майбутнє”).
Також вітання з Днем Незалежності розміщував депутат Сарненської районної ради від партії “Опозиційна платформа – За життя” Анатолій Рудковський та голова Сарненської районної ради Руслан Серпенінов. Однак, зовнішню рекламу Руслана Серпенінова було пошкоджено шляхом розміщення на ній нецензурних написів.
Дубенський район
Найбільшу активність у дочасній зовнішній агітації проявили партії “Європейська Солідарність”, ВО “Свобода”, “Слуга народу”, трохи менше – “За майбутнє”.
Серед потенційних кандидатів – Наталія Іваницька та Олександр Дехтярчук.
Вараський район
Найбільшу активність у дочасній зовнішній агітації проявила партія “Пропозиція”.
Також спостерігачами ОПОРИ було зафіксовано і борди партії “Перемога Пальчевського”.
Зауважимо, що на момент фіксації вказаних у публікації пошкоджених бордів політичні партії та потенційні кандидати ще не були суб’єктами виборчого процесу. За таких обставин дії винних осіб не кваліфікуються як перешкоджання діяльності суб’єкта виборчого процесу, що поєднані з пошкодженням майна за частиною 2 статті 157 Кримінального кодексу України. В цьому випадку власники рекламних конструкцій можуть звернутися до поліції для встановлення винних осіб та притягнення їх до відповідальності за хуліганство (дрібне хуліганство) та в подальшому стягнути з винних осіб заподіяну шкоду.
Що таке дочасна агітація і чому це порушує виборчі стандарти?
Відповідно до частин 1 та 3 статті 52 Виборчого кодексу України передвиборна агітація розпочинається кандидатом, партією (організацією партії) наступного дня після дня прийняття виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидата (кандидатів) і закінчується о 24 годині останньої п’ятниці перед днем голосування. Передвиборна агітація у період виборчого процесу поза строками, встановленими у цій статті, забороняється.
Таким чином, законодавець визначив чіткі строки проведення передвиборної агітації. Для чого? Усі матеріали передвиборної агітації мають фінансуватися за рахунок виборчого фонду кандидата чи партії або виготовлятися із використанням обладнання, яке їм належить. Такі матеріали повинні належним чином маркуватися, щоб будь-хто міг відстежити їх походження. Зрозуміло, що до початку виборчого процесу і самої реєстрації кандидата чи партії виборчого фонду ще нема, а тому фінансування такої фактично «виборчої кампанії» простежити неможливо.
Таким чином, метою визначення чітких термінів проведення агітації Виборчим кодексом є забезпечення рівних умов для усіх кандидатів та партій, які братимуть участь у виборчому процесі. Дочасний старт одного із потенційних кандидатів чи партій-учасниць виборчого процесу ставить інших кандидатів чи партій, які розпочинають здійснення агітації вчасно, у нерівні умови.
Як зазначала Центральна виборча комісія ще перед виборами Президента України у 2019 році, ЦВК не має юридичних інструментів щодо заборони дочасної агітації. Але нагадує, що дочасна агітація є частиною суспільних правовідносин, яка регламентується не юридичними, а моральними нормами. Така практика як дочасна агітація може призвести до порушення принципу рівності. Водночас Комісія має забезпечувати рівні умови для всіх кандидатів. Саме тому ЦВК, визнаючи право громадян на доступ до інформації, звертає увагу, що реалізація такого права не повинна звужувати права, свободи і законні інтереси інших громадян. Свобода виборців формувати свою думку повинна ґрунтуватися на рівності прав та умов участі у виборчому процесі.
За коментарями звертайтеся:
Михайло Балик, координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Рівненській області
тел.: 0938338345
e-mail: rivne@opora.org.ua
Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямоване на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за черговими місцевими виборами, які відбудуться 25 жовтня. До спостереження залучено 188 спостерігачів по всій країні, а в день голосування до них долучаться короткотермінові спостерігачі. Крім того, ОПОРА також моніторить використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, а громадські омбудсмени досліджують вільний доступ до виборчих дільниць та захищають виборчі права громадян.