На екваторі: як працювали рівненські депутати протягом третього року повноважень
Упродовж третього року повноважень Рівненська міська рада спрацювала на 3,3 бали з п’яти можливих та посіла третє місце у рейтингу…
Серед 868 депутатів 16 міських рад, діяльність яких моніторилася в рамках всеукраїнської громадської кампанії «Атестація депутатів місцевих рад», 13% не виконують законодавчо визначеного обов’язку щодо прийому виборців. Депутати Рівнеради здебільшого активно інформують виборців про місце та час прийому громадян, однак не всі обранці дотримуються цього графіку. Про це під час пресконференції, яка відбулася 7 червня у місті Рівному розповіли експерти кампанії.
Як зазначила координаторка проєкту у м. Рівне Наталія Токарська, відомості щодо здійснення прийому громадян абсолютної більшості депутатів місцевих рад оприлюднені на офіційних сайтах цих рад, однак при цьому майже в половині міських рад, охоплених моніторингом кампанії, станом на початок квітня цього року інформація щодо прийому громадян доступна стосовно не всіх депутатів. Найбільше таких депутатів – в Одеській і Миколаївській міських радах (п’ята частина всього депутатського корпусу). Також недоступна інформація щодо прийому громадян частини депутатів міських рад Луцька та Херсона (17% та 13% відповідно), Полтави та Києва (7% та 5% відповідно).
«Значні зміни у порядок прийому громадян внесли карантинні обмеження. При цьому, як встановили наші експерти, абсолютна більшість депутатів здійснює прийом громадян на початку своєї каденції, зокрема в умовах «червоної» зони карантинних обмежень, обираючи альтернативні способи спілкування з жителями своїх міст та запроваджуючи додаткові безпекові заходи. Однак з 868 місцевих депутатів 13% не виконують цього законодавчо визначеного обов’язку. Найбільше депутатів, стосовно яких не вдалось підтвердити здійснення прийому громадян, було серед депутатів Сумської (45%), Херсонської (41%), Київської (24%) та Полтавської (17%) міських рад», – повідомила експертка.
Нерідко місцеві обранці попри вимогу Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» здійснювати особистий прийом громадян щонайменше раз на місяць, делегують ці повноваження помічникам. У трьох міських радах кількість таких випадків є суттєвою: 27% в Одеській міській раді, 17% у Хмельницькій міській раді та 15% в Херсонській міській раді. Серед депутатів Київради така практика є найбільш поширеною: більшість депутатів використовують допомогу помічників у виконанні цього обов’язку (72% з усіх депутатів, здійснення прийому якими було підтверджено).
Крім того, експерти заявили, що практика попереднього запису громадян на прийом та відсутність доступної інформації про графік особистого прийому депутатами і регулярне ігнорування депутатами прийому не відповідає вимогам чинного законодавства, а також обмежує рівні можливості для всіх громадян комунікувати зі своїми представниками в міських радах.
Результати моніторингу засвідчили, що серед депутатів всіх 16 міських рад, які були охоплені моніторингом, найбільш популярним місцем здійснення прийому є виділене окреме приміщення комунальної власності для потреб здійснення прийому громадян (30%) або ж приміщення організації партії (24%).
Щодо практик організації прийому мешканців депутатами Рівнеради, то варто зауважити, що на сьогоднішній день існує декілька інформаційних майданчиків, які найчастіше використовують місцеві обранці для інформування громадян. Основний серед них – Інформаційний портал депутатів Рівненської міської ради, де в профайлі кожного обранця міститься інформація про прийом та контактні дані. Станом на 16 квітня 2021 р. вичерпну інформацію про прийом громадян (адресу приймальні, графік прийому та контактні відомості) на порталі можна знайти у 41 депутата Рівненської міської ради з 42. Відсутні місце, час прийому, а також номер телефону у депутатки від фракції «Батьківщина» Галини Кульчинської.
Також для інформування про приймальні деякі депутати використовують соціальну мережу Facebook і в окремих випадках – друковані видання. Хорошою практикою є інформування про прийом депутатів на тиждень на FB-сторінках партії. Так роблять «Рівне Разом» та «Європейська солідарність». Деякі з місцевих обранців додатково інформують про час і місце особистого прийому громадян: Анна Хлістунова-Шарпар (фракція «За Майбутнє») перед кожним особистим прийомом інформує про подію на своїй сторінці у Facebook, Віктор Шакирзян (секретар Рівненської міської ради, позафракційний), Святослав Стельмащук, Катерина Марчук, Світлана Марчук (фракція «Рівне Разом»), Олександра Коваленко (фракція «Слуга Народу»), Олена Нездюр (фракція «Батьківщина») періодично розміщують інформацію на власних сторінках у Facebook. Також Олена Нездюр розмістила інформацію про депутатську приймальню в некомерційній газеті «Дикі Вісті» в квітні 2021 р. та поширила серед містян.
На основі оприлюдненої інформації про прийом, а також підтвердженої безпосередньо депутатами або їхніми помічниками в період з 01 лютого по 16 квітня 2021 представниками Громадянської мережі «ОПОРА» в Рівненській області був проведений моніторинг ведення прийому громадян депутатами міськради. В результаті не вдалося підтвердити здійснення прийому громадян у чотирьох депутатів:
Зауважимо також, що зібравшись на прийом, громадянам необхідно врахувати, що частина обранців практикує попередній запис і уточнення часу зустрічі, а саме 13 депутатів: Микола Бляшин, Роман Денисюк, Зураб Кантарія, Святослав Клічук, Анастасія Кулакевич (фракція «Голос»), Катерина Марчук, Світлана Марчук, Сергій Рибачок (фракція «Рівне Разом), Олександра Коваленко, Любов Романюк, Олена Хотенко (фракція «Слуга Народу»), Оксана Майборода (фракція «Європейська Солідарність») та Віктор Шакирзян (секретар Рівненської міської ради, позафракційний). Депутати пояснюють це як можливість спланувати прийом та уникнути скупчення людей в один час, а також дізнатись, в чому полягає питання і краще підготуватись. Такий підхід з однієї сторони для людини – це впевненість, що зустріч відбудеться, однак, без попереднього дзвінка є ймовірність не застати депутата в приймальні.
Переважна більшість депутатів здійснює прийом особисто, проте в деяких випадках можна потрапити до помічників таких депутатів, як Віталія Коваля, Олени Хотенко, Олександра Іванова, Романа Яворського, Володимира Хомка.
Щодо місць прийому громадян, то вони досить різні та розміщені по всьому місту. Найбільша кількість депутатів здійснюють прийом в офісі чи громадській приймальні партії, а саме 15, в самостійно організованих місцях, виключно для депутатських потреб (навчальні заклади, бібліотеки, підліткові клуби) – 11 депутатів, 11 – за місцем роботи, 2 депутати здійснюють прийом у приміщенні міської ради.
Депутати Рівнеради не закріплені будь-яким офіційним документом за певними територіями чи округами, однак більшу активність депутати проявляють в тих округах, де вони були обрані.
Щодо тематики звернень до депутатів, то, за їх словами, три основні – це питання ЖКГ та благоустрій, матеріальна допомога та дорожнє господарство. Менше, але достатньо часто звертаються громадяни із земельними та соціальними питаннями.
З повним текстом узагальнення практик здійснення прийому громадян депутатами міських рад обласних центрів та міста Києва можна ознайомитися за посиланням.
Моніторинг здійснення прийому громадян депутатами 16 міських рад: Вінниці, Івано-Франківська, Києва, Кропивницького, Луцька, Львова, Миколаєва, Одеси, Полтави, Рівного, Сум, Харкова, Херсона, Хмельницького, Черкас та Чернігова, – проводився у період з 1 лютого 2021 р. по 31 березня 2021 р. представники громадської кампанії «Атестація депутатів місцевих рад».
Контакти: Громадянська мережа ОПОРА у Рівненській області, тел. 0631665859, rivne@opora.org.ua.
Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад» за посиланням.
За постійними оновленнями кампанії можна слідкувати:
На веб-платформі Атестація депутатів місцевих рад
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація»