Індекс публічності в Острозькій міській раді: результати
Громадянська мережа ОПОРА спільно з громадською організацією “Центр суспільного розвитку та ініціатив” презентували дослідження Індексу публічності в Острозькій міській раді….
РЕЗЮМЕ МІСТА
Загальний показник публічності Рівненської міської ради у порівнянні з результатами минулорічного вимірювання покращився на 3 % і становить загалом 47 %. Такий показник дозволив міськраді посісти 12 місце з 24 обласних центрів, які брали участь у дослідженні. За його підсумками м. Рівне увійшло до категорії міст з низьким рівнем публічності.
Індекс публічності міського голови Рівного Володимира Хомка становить 49 %. Це 17 результат з 24 міст. Найбільшим недоліком Рівного в сфері публічності є процес звітування органів та посадових осіб місцевого самоврядування. Міський голова Рівного не звітує перед мешканцями міста про виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку, про виконання місцевих цільових програм. Проте, в порівнянні з попереднім роком, у 2014 році Володимир Хомко прозвітував про результати своєї роботи на відкритій зустрічі перед громадою міста. На веб-сайті ради надалі неправомірно обмежено доступ до значної частини розпоряджень міського голови, що в основному стосуються надання матеріальної допомоги, преміювання працівників та вручення подяк. На сайті міської ради відсутня інформація про помічників та радників міського голови та не оприлюднені декларації про майно, доходи і витрати заступників міського голови.
Володимир Хомко проводить регулярний прийом громадян, виділяючи на це більше 8 годин свого часу щомісячно. Мешканці міста можуть легко та без додаткових перешкод записатися на прийом до керманича міста. Разом з тим міський голова не проводить окремий прийом для інших категорій осіб та об’єднань, зокрема, представників профспілок, громадських організацій, релігійних об’єднань, університетів тощо. Також міському голові варто активніше комунікувати зі ЗМІ шляхом організації брифінгів, прес-конференцій, прямих ефірів, неформальних зустрічей з журналістами. До позитивних тенденцій можна віднести створення персонального веб-сайту міського голови, де передбачено можливість електронного звернення.
В 2014 році жодне управління міської ради не прозвітувало перед територіальною громадою про результати своєї роботи за минулий рік. Більше того, на веб-сайті ради опублікована лише частина звітів виконавчих органів міської ради про результати своєї діяльності у 2013 році. У вільному доступі відсутня інформація про структуру та персональний склад виконавчих органів та немає вичерпної інформації про керівників виконавчих органів. Рішення про проведення земельних торгів та інформація про їх результати на веб-сайті ради не оприлюднюється. Міською радою не розроблена комплексна концепція Стратегії розвитку міста. Оприлюднений на веб-сайті ради Генеральний план міста містить лише графічну частину, а описова частина відсутня.
Проекти рішень виконкому оприлюднюються вчасно, на відміну від проектів порядку денного. На веб-сайті ради оприлюднений план з підготовки проектів регуляторних актів на 2014 рік. Також на сайті міської ради публікуються повідомлення про оприлюднення проектів регуляторних актів. Проте не всі такі повідомлення містять інформацію про спосіб оприлюднення регуляторного акту та строк та спосіб розгляду зауважень і пропозицій. На веб-сайті ради відсутня інформація про більшість послуг, що надаються комунальними підприємствами та їхня вартість, а також про пільги для різних категорій населення щодо різних видів послуг.
У м. Рівне створений ЦНАП. Однак у ньому не поширюються довідково-інформаційні матеріали про адміністративні послуги, а на інформаційних стендах наявна лише інформація про перелік послуг та нормативно-правові акти, які регулюють їх надання. В Рівненському ЦНАП відсутня електронна черга. Разом з тим існує можливість отримати інформацію про послуги за допомогою засобів телекомунікації та наявні бланки для заповнення з метою отримання адміністративних послуг. До позитивних тенденцій, у порівнянні з минулорічною ситуацією, можна віднести створення сайту ЦНАП, який активно наповнюється.
Індекс публічності депутатського корпусу Рівненської міської ради становить 39 %. На веб-сайті відсутня інформація про права та обов’язки депутатів, їх контактні дані, а також графік та місце їхнього прийому (є лише в окремих депутатів). На сайті ради розміщено лише 5 з 54 біографій депутатів міської ради. В Рівненській міській раді діє електронна система голосування. Проте інформація про реєстрацію депутатів та результати поіменного голосування на сайті ради не оприлюднюється. Неврегульованим у місцевих нормативно-правових актах залишається порядок звітування депутатів перед територіальною громадою, а його строки не затверджені міськрадою. Лише частина депутатів Рівненської міської ради систематично звітує перед виборцями про результати своєї роботи. На сайті ради опубліковано лише 7 з 54 звітів депутатів за 2013 рік.
На сайті Рівнеради вчасно розміщується інформація про скликання сесії або її пленарного засідання, вчасно оприлюднюється проект порядку денного сесії, проекти рішень та рішення, прийняті на пленарних засіданнях ради. Проте на веб-сайті не оприлюднюються протоколи засідань постійних комісій міської ради та депутатські запити. Постійні депутатські комісії Рівненської міської ради не прозвітувалися перед радою про результати своєї роботи у 2013 році.
У Статуті територіальної громади міста не врегульований порядок проведення громадських слухань, загальних зборів громадян та місцевих ініціатив. Зокрема, у Статуті прописана складна процедура внесення на розгляд міської ради проектів актів територіальної громади, ініційованих у порядку місцевої ініціативи (необхідно 5 тисяч підписів членів територіальної громади). Окрім цього, у Статуті зазначено, що суб’єктом місцевої ініціативи може бути ініціативна група членів міської територіальної громади чисельністю не менше тисячі осіб. Така кількість осіб, необхідна для створення ініціативної групи, практично унеможливлює її створення.
До позитивних тенденцій, порівнюючи результати минулорічного дослідження, можна віднести впровадження практики ведення онлайн-трансляцій сесій міської ради.
ПРИНЦИП ПРОЗОРОСТІ
Міський голова – 44%
Інформація про міського голову та його діяльність – 53%
На веб-сайті Рівненської міської ради є вичерпні біографічні відомості про міського голову, оприлюднена декларація про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру міського голови, зокрема, декларація містить інформацію про доходи членів сім’ї міського голови. На сайті Рівнеради є інформація про графік прийому громадян міським головою та процедура запису. Проте, на веб-сайті міської ради відсутня інформація про повноваження та функції міського голови, номери засобів зв’язку, адресу електронної пошти міського голови. На сайті Рівнеради відсутня можливість електронного запису на прийом до керівника міста. Інформація про діяльність міського голови оприлюднюється на сайті ради не оперативно та не систематично. Більше інформації про трудові будні Володимира Хомка оприлюднюється на персональному сайті міського голови Рівного. Наповненням сайту займаються працівники відділу інформаційно-аналітичного забезпечення. Міський голова не активно комунікує з ЗМІ шляхом організації брифінгів, прес-конференцій, прями ефірів, неформальних зустрічей з журналістами.
Рекомендації:
Інформація про служби міського голови та кадрова політика – 33%
На сайті міської ради відсутня інформація про помічників та радників міського голови, не оприлюднюються розпорядження міського голови про призначення службовців на керівні посади. Відсутні також протоколи засідань конкурсних комісій про результати конкурсів на заміщення вакантних посад. Проте, їх можна отримати у відповідь на інформаційний запит. На сайті міститься лише контактна інформація з номерами телефонів керівників виконавчих органів. Зведена контактна інформація про всіх працівників міської ради та підпорядкованих раді структур – відсутня.
Рекомендації:
Основні програмні (концептуальні) документи муніципалітету – 25%
На веб-сайті міської ради оприлюднений Стратегічний план економічного розвитку м. Рівне. Проте Рівненською міською радою не розроблена комплексна Стратегія розвитку міста. На сайті ради оприлюднені рішення про затвердження міського бюджету на 2014 рік з усіма додатками, а також зміни до бюджету. Генеральний план міста містить лише графічну частину, описова частина відсутня, без якої документ не читабельний. На сайті оприлюднена лише довгострокова програма соціально-економічного розвитку міста. У приміщенні міської ради відсутній кабінет, де для публічного ознайомлення були доступні матеріали Генерального плану міста. Система управління якістю (ISO) в Рівненській міській раді не запроваджена, міська рада не отримувала міжнародний сертифікат якості ISO 9001.
Рекомендації:
Нормативні документи муніципалітету – 88%
На веб-сайті Рівненської міської ради оприлюднений чинний Статут територіальної громади міста; створені умови для зручного пошуку документів за різними критеріями – дата, період, назва документу, слова з тексту; опубліковане розпорядження міського голови на виконання ЗУ «Про доступ до публічної інформації». Проте, неправомірно обмежено доступ до значної частини розпоряджень міського голови, що в основному стосуються надання матеріальної допомоги, преміювання працівників та вручення подяк. Відповідно до вимог частини 7 статті 6 ЗУ «Про доступ до публічної інформації» обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений. Тому, якщо у розпорядженні міститься інформація з обмеженим доступом, наприклад, персональні дані, то обмеженню в доступі повинна підлягати саме ця інформація, а не текст розпорядження в цілому.
Рекомендації:
Забезпечити на веб-сайті міської ради доступ до усіх розпоряджень міського голови Рівного Володимира Хомка (починаючи з моменту обрання), який всупереч нормам ЗУ «Про доступ до публічної інформації», був неправомірно обмежений.
Виконавчі органи – 54%
Інформація про виконавчі органи та їх керівників – 70%
На сайті Рівненської міської ради розміщена інформація про місцезнаходження, контакти, розклад роботи всіх виконавчих органів ради, а також біографічні відомості, інформація про місцезнаходження, контакти, графік прийому заступників міського голови. Проте, на сайті Рівнеради не було оприлюднено декларації про майно, доходи і витрати заступників міського голови, які мають обов’язково містити відомості про майно, доходи і видатки фінансового характеру членів їх сімей. На сайті Рівнеради відсутня вичерпна інформація про структуру та персональний склад виконавчих органів ради, а також не має вичерпної інформації про керівників виконавчих органів ради, зокрема, біографічних відомостей та фото. На веб-сайті розміщена інформація про повноваження та функції усіх виконавчих органів (управлінь та відділів) ради, про установи і заклади соціальної сфери, які належать до сфери управління міської ради, також інформація про комунальні підприємства, які також належать до сфери управління Рівнеради.
Рекомендації:
Інформація про виконавчий комітет міської ради – 24%
На сайті міської ради оприлюднена інформація лише про персональний склад виконавчого комітету ради та відсутня інформація про повноваження виконавчого комітету. На веб-сайті ради вчасно оприлюднюється актуальна інформація про місце та час засідань виконавчого комітету.
Рекомендації:
Рішення та документація виконавчих органів – 54%
На офіційному веб-сайті Рівненської міської ради публікуються не всі рішення виконавчого комітету ради. Частина рішень через те, що вони містять інформацію з обмеженим доступом, зокрема, персональні дані фізичних осіб. Проте, відповідно до ЗУ «Про доступ до публічної інформації» обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.
Проекти рішень виконкому оприлюднюються вчасно, але не вчасно оприлюднюється проект порядку денного. На веб-сайті ради оприлюднений план з підготовки проектів регуляторних актів на 2014 рік. Також на сайті міської ради публікуються повідомлення про оприлюднення проектів регуляторних актів. Проте, не всі такі повідомлення містять інформацію про спосіб оприлюднення регуляторного акту та строк та спосіб розгляду зауважень і пропозицій.
На веб-сайті ради відсутня інформація про більшість послуг, що надаються комунальними підприємствами та їхню вартість, а також про пільги для різних категорій населення щодо різних видів послуг. Не оприлюднено короткотермінову програму соціально-економічного розвитку міста на 2014 рік та перелік усіх місцевих цільових програм, які фінансуються з міського бюджету. Функціонуюча система пошуку інформація, що знаходиться на веб-сайті ради зручна для користування, яка дозволяє здійснювати контекстний пошук за ключовими словами по усій текстовій інформації розміщеній на сайті.
Рекомендації:
Комунальне майно та земля муніципалітету – 35%
На веб-сайті Рівнеради рішення про проведення земельних торгів не оприлюднюються. Інформація про результати земельних торгів на сайті ради також не оприлюднюється.
Рекомендації:
Депутати і рада – 43%
Інформація пор депутатів міської ради – 33%
На сайті Рівненської міської ради відсутня інформація про поштову адресу, номери засобів зв’язку, електронну пошти депутатів ради, про їхні права та обов’язки. На веб-сайті ради не оприлюднені декларації про майно, доходи і видатки фінансового характеру депутатів, що також мають містити відповідну інформацію про членів їх сімей. На сайті-ради розміщено лише частину біографій депутатів міської ради, а також графіки прийому громадян частиною депутатів міської ради.
Рекомендації:
Структура та організація роботи представницького органу місцевого самоврядування – 35%
На сайті ради розміщений регламент роботи Рівненської міської та положення про постійні депутатські комісії, а також інформація про їх персональний склад. Проте, на сайті відсутня інформація про графіки засідань усіх постійних комісій, зокрема, про місце, час та порядок денний засідань. На веб-сайті ради опублікована інформація про графік прийому секретаря ради та його біографічні дані. Відсутня інформація про повноваження секретаря та декларація про його майно, доходи витрати і зобов’язання фінансового характеру.
На веб-сайті є інформація про перелік та межі мажоритарних округів, в яких обрані депутати міської ради, а також склад депутатських фракцій міської ради. Проте, оприлюднена на сайті інформація не відображає останніх змін у складі депутатських фракцій ради. На сайті ради оприлюднена інформація про обов’язки та функції організаційного відділу, який забезпечує діяльність депутатського корпусу Рівненської міської ради.
Рекомендації:
Пленарні засідання міської ради – 39%
На сайті міської ради вчасно розміщується інформація про скликання сесії або її пленарного засідання, а також вчасно оприлюднюється проект порядку денного сесії та проекти рішень. В Рівненській міській раді діє електронна система голосування. Інформація про реєстрацію депутатів та про результати поіменного голосування на веб-сайті ради не оприлюднюються. Он-лайн трансляція сесій міської ради ведеться не регулярно. В регламенті міської ради залишається відсутня норма, яка передбачає обов’язкове оприлюднення аудіо і відео записів усіх пленарних засідань ради.
Рекомендації:
Нормативно-правові акти та інша документація міської ради – 80%
На веб-сайті ради вчасно оприлюднюються рішення прийняті на пленарних засіданнях ради. Проте, на сайті не оприлюднюються протоколи засідань постійних комісій ради, депутатські запити. Рішення про створення депутатських фондів не приймалося.
Рекомендації:
ПРИНЦИП ВІДКРИТОСТІ
Міський голова – 53%
Участь громадськості – 53%
Володимир Хомко проводить регулярний прийом громадян, виділяючи на це більше 8 годин свого часу щомісячно. Мешканці міста можуть легко та без додаткових перешкод записатися на прийом до керманича міста. Разом з тим, міський голова не проводить окремий прийом для інших категорій осіб та об’єднань, зокрема, організацій громадянського суспільства – представників профспілок, громадських організацій, релігійних об’єднань, університетів тощо. Міський голова не надто активно використовує сучасні інформаційно-комунікаційні технології, зокрема, соціальну мережу Facebook для своєї комунікації з мешканцями міста. Оформити електронне звернення можна оформити через персональний сайт міського голови Рівного Володимира Хомка, проте така можливість відсутня на веб-сайті Рівненської міської ради. При виконавчому комітеті створена і функціонує громадська рада. Проте, Володимир Хомко не активно використовує інші форми консультації з громадою щодо актуальних проблем місцевого розвитку. В структурі ради відсутній підрозділ, який відповідає за налагодження співпраці з організаціями громадянського суспільства. Через це, профспілки, громадські організації, релігійні об’єднання та інші організації громадянського суспільства не достатньо залучені до вирішення актуальних проблем розвитку міста.
Рекомендації:
Виконавчі органи – 73%
Участь громадськості – 56%
На сайті Рівненської міської ради відсутня інформація про порядок проведення громадських слухань – процедуру ініціювання і проведення слухань, врахування їх результатів та про інші механізми громадської участі (місцева ініціатива, загальні збори громадян). Також на сайті ради а розділі «Громадські обговорення» не публікуються протоколи та стенограми слухань. Окремі протоколи громадських слухань можна знайти лише скориставшись пошуком на веб-сайті ради. При більшості виконавчих органів Рівненської міської ради не створені дорадчо-консультативні органи, зокрема, громадські ради та робочі групи.
Рекомендації:
Доступ до публічної інформації – 80%
На веб-сайті Рівненської міської ради створений окремий розділ «Про доступ до публічної інформації», який містить усю необхідно інформацію, зокрема, про порядок оформлення та подання запиту на інформацію. На сайті ради також розміщені форми запитів на інформацію, запити можна подавати різними способами: поштою, електронним листом, через телефон, усно. Відповіді на запити приходять вчасно, у більшості випадків вони є повними. У міській раді відведене спеціальне місце для роботи з документами, радою визначений розмір витрат на копіювання та друк відповідей на запит обсягом більше 10 сторінок і він не перевищує 0,1 % розміру мінімальної заробітної плати.
На сайті Рівненської міської ради відсутній порядок оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації, а також відсутня спеціальна форма для подачі запиту в режимі он-лайн, а також відсутня система обліку публічної інформації.
Рекомендації:
Адміністративні послуги – 66%
У ЦНАП не поширюються довідково-інформаційні матеріали про адміністративні послуги, відсутні скриньки для висловлення суб’єктами звернень зауважень і пропозицій щодо якості надання адміністративних послуг. На інформаційних стендах наявна лише інформація про перелік АП та нормативно-правові акти, які регулюють їх надання. В Рівненському ЦНАП відсутня електронна черга. Разом з тим, у Рівненському ЦНАП існує можливість отримати інформацію про послуги за допомогою засобів телекомунікації та наявні бланки для заповнення з метою отримання адміністративних послуг.
Варто зазначити, що Рівненський ЦНАП не можна назвати аналогом «Прозорого офісу» так, як приміщення в якій працює Центр має кабінетно-коридорну систему.
Рекомендації:
Депутати і рада – 59%
Участь громадськості – 59%
В Рівненській міській раді не забезпечена можливість для мешканців міста безперешкодно та без попередньої реєстрації бути присутніми на пленарних засіданнях. Відсутня процедура, яка дозволяє мешканцям безперешкодно виступати на пленарних засіданнях міської ради та процедура, яка регулює доступ громадян до засідань постійних депутатських комісій. Проте, під час останніх сесій міської ради всім бажаючим виступити надається така можливість. Лише части депутатів міської ради проводить регулярний прийом виборців.
У Статуті територіальної громади міста не врегульований порядок проведення громадських слухань, загальних зборів громадян та місцевих ініціатив. Зокрема, у Статуті прописана складна процедура внесення на розгляд міської ради проектів актів територіальної громади ініційованих у порядку місцевої ініціативи. Депутати ради були ініціаторами громадських слухань, що відбулися у місті протягом 2014 року.
Рекомендації:
ПРИНЦИП ПІДЗВІТНОСТІ
Міський голова – 41%
Фінансові ресурси муніципалітету – 0%
На сайті Рівненської міської ради відсутній річний звіт про виконання бюджету, який містив б вичерпну інформацію про стан виконання основного фінансового документу міста.
Рекомендації:
Оприлюднити на офіційному веб-сайті Рівненської міської ради затверджений радою річний звіт про виконання бюджету, який містить вичерпну та повну інформацію про стан виконання основного фінансового документу міста.
Звіт про результати діяльності міського голови – 45%
Міський голова Рівного Володимир Хомко не звітує перед мешканцями міста про виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку, про виконання місцевих цільових програм. Також у 2013 році міського голови не звітував перед радою про роботу виконавчих органів. У 2013 році відбувся звіт міського голови перед громадою міста. До того, останній раз Володимир Хомко звітувався, на відкритій зустрічі, перед рівнянами у 2011 році. Також на сайті оприлюднений звіт про здійснення державної регуляторної політики протягом 2013 року.
Рекомендації:
Виконавчі органи – 44%
Звітування про результати діяльності виконавчих органів влади – 25%
Жодне управління Рівненської міської ради не прозвітувалося, на відкритій зустрічі, перед територіальною громадою про результати своєї роботи у 2013 році. Більше того, на веб-сайті ради опублікована лише частина звітів виконавчих органів міської ради про результати своєї діяльності у 2013 році. Звіт про виконання програми соціально-економічного розвитку міста Рівне на 2013 рік розміщений лише на сайті управління економіки міста, на сайті міської ради звіт відсутній. На сайті Рівненської міської ради більшість управлінь публікують звіти щодо розгляду запитів на публічну інформацію. Проте, такі звіти не містять інформації про запитувачів та тематику запитів.
Рекомендації:
Фінансові ресурси муніципалітету – 70%
На веб-сайті Рівненської міської ради оприлюднений бюджет міста на 2014 рік, де міститься інформація про структуру та обсяги видатків місцевого бюджету, а також розподіл видатків бюджету за головними розпорядниками коштів. Також сайті відсутній кошторис ради, який має містити інформацію про фінансові ресурси, що витрачаються на забезпечення діяльності Рівненської міської ради та її виконавчих органів.
Звіти виконавчих органів про хід та результати відчуження комунального майна у 2013 році на веб-сайті Рівненської міської ради не опубліковані.
Рекомендації:
Регуляторна політика – 50%
Звіти про відстеження результативності регуляторних актів публікуються на веб-сайті ради. Проте, на сайті дана інформація не систематизована, відсутній окремий розділ, де могли б розміщуватися всі звіти про відстеження результативності регуляторних актів.
Рекомендації:
Створити на веб-сайті Рівненської міської ради окремий розділ, де будуть публікуватися всі звіти про відстеження результативності регуляторних актів.
Депутати і рада – 12%
Звіти про результати діяльності – 12%
Постійні депутатські комісії Рівненської міської ради не прозвітувалися перед радою про результати своєї роботи у 2013 році. Порядок звітування депутатів перед територіальною громадою у Статуті територіальної громади та іншому положенні ради не врегульований. Не затверджені строки проведення звітів депутатів та графік їх звітування перед виборцями, рішення про створення депутатських фондів не приймалося.
Лише частина депутатів Рівненської міської ради систематично звітується перед виборцями про результати своєї роботи. На веб-сайті ради опубліковано лише 7 з 54 звітів депутатів за 2013 рік.
Рекомендації: