Мобільний телефон як виклик системі оцінювання знань

Дата: 31.05.2012

OPORA ZNO28 та 29 травня абітурієнти проходили зовнішнє незалежне оцінювання з української мови та літератури. Нагадаємо, що цей предмет наймасовіший за кількістю охочих перевірити свої знання, адже його сертифікат є обов’язковим для вступу до вищих навчальних закладів України. Той, хто не матиме такого документу буде позбавлений права на вищу освіту у 2012 р.

В Рівненські області на пунктах тестування зареєструвалося 1652 учасники. З’явилося 1524, що становить 92,25% від загальної кількості. Суттєвих порушень під час тестування з української мови та літератури на Рівненщині не виявлено.
 

Зі слів представника ОПОРИ, із зафіксованих недоліків можна відмітити лише випадок із використанням мобільного телефону. На пункті тестування у Дубровицькому навчально-виховному комплексі “Ліцей-загальноосвітня школа І-ІІ ступенів”, в аудиторії №15 абітурієнт, віддавши зошит і бланки з відповідями, повернувся на своє місце та почав щось переглядати на мобільному телефоні. На зауваження чергового та спостерігача абітурієнт не відреагував. Інструктор, замість того, щоб зробити зауваження для учасника, закрив перед спостерігачем двері.

– Про інцидент повідомили уповноваженому за пункт тестування, – каже представник ОПОРИ Анатолій Бондарчук. – Підчас складання протоколу, відповідальний за пункт тестування наполягав на тому, щоб не вносити жодних зауважень в документ. Спостерігач свої зауваження вніс, після чого відповідальний попросив останнього надати контактні дані, натякаючи на те, що світ “земля кругла” і вони ще зустрінуться.

Більше порушень виявлено на пунктах тестування в інших областях України. Основною проблемою цьогорічного тестування з української мови та літератури є користування мобільними телефонами. За два дні тестувань з пунктів тестування через це було вилучено більше 100 абітурієнтів. Справжнім викликом для системи оцінки знань стало сплановане використання засобів зв’язку групою осіб для передачі інформації про завдання, а також надсилання правильних варіантів відповідей членам групи.

Такий випадок був зафіксований у Донецькому професійному металургійному ліцеї імені І.П.Ткаченка, де в абітурієнта вилучили ввімкнутий телефон з підключенням до мережі Інтернет. Як з’ясувалося, абітурієнт зареєстрований в соціальній мережі, в групі, учасники якої в он-лайн режимі обмінюються завданнями та відповідями. Інструктори, чергові та громадські спостерігачі, які працювали у пункті тестування були заздалегідь повідомлені про ймовірне порушення процедури, адже подібна схема вже випробовувалася на тестуванні з географії. Після зафіксованого порушення, учасник ЗНО був змушений покинути пункт тестування.

Одним з механізмів для обмеження впливу технічних засобів зв’язку на результати ЗНО мало стати посилене застосування металошукачів на пунктах тестування.

Так, на Закарпатті перевірку абітурієнтів на наявність мобільних телефонів здійснювали вперше. В ЗОШ №11 м. Мукачево металодетектори використовувалися безпосередньо у аудиторіях під час написання тесту. Працівник Державної служби охорони, відповідальний за пункт тестування та уповноважена особа УЦОЯО заходили в кожну аудиторію та по черзі перевіряли вступників металодетекторами. Рейд результату не дав – у жодного з абітурієнтів телефону не виявили.

У Івано-Франківській області пішли ще далі: там створено спеціальну мобільну групу, яка за допомогою металошукачів здійснювала перевірку на наявність мобільних телефонів. Про таку перевірку всі пункти області попередньо попереджалися листом від Регіонального центру оцінювання якості освіти, а абітурієнти – отримали смс-повідомлення.

Перевірку абітурієнтів металодетектором проводили працівники підрозділу «Титан» у присутності директора РЦОЯО чи відповідальних осіб. Під час роботи над тестом мобільна група заходила у аудиторію та протягом 3 хвили проводила перевірку. Витрачений на перевірку час абітурієнтам компенсовувався. Протягом двох сесій мобільними групами було перевірено близько 30 пунктів тестування, з них мобільні телефони були виявлені лише в одному – у Івано-Франківській загальноосвітній школі-інтернаті № 1 (7 порушників).

Громадянська мережа «ОПОРА» звертає увагу на вибірковий підхід до застосування металошукачів, що не дозволяє забезпечити рівні умови для усіх учасників ЗНО. На противагу нововведенням в Івано-Франківській та Закарпатській областях, на жодному з пунктів тестування у Луганській, Херсонській та Миколаївській областях, де вели спостереження представники ГМ «ОПОРА», взагалі не зафіксовано використання металошукачів. Відповідно, кількість виявлених порушень за допомогою металодетекторів та, як результат, вилучень абітурієнтів з пунктів тестування є значно меншою.

Найбільш розповсюдженою практикою залишається використання металошукача при перевірці абітурієнтів, коли ті направляються до вбиралень. Попри те, і це не завжди спрацьовує, адже охоронець фізично не може встигнути перевірити вступників на всіх поверхах пункту тестування.

На більшості пунктів тестування виявлених порушників позбавляють права закінчити роботу. Наприклад, 28 травня такі випадки виявлено у Львівському Міжрегіональному центрі професійно-технічної освіти художнього моделювання і дизайну, середній школі №30, Черкаському національному університеті та Золотоніській гімназії ім. С.Д. Скляренка (всі у Черкаській області), ЗОШ №2 м. Вінниця, Донецькому національному технічному університеті (5 учасників), ЗОШ №302 м. Києва.

Незважаючи на це, спостерігачі ГМ «ОПОРА» фіксують й інші результати перевірки на наявність технічних допоміжних засобів. Так, на попередніх тестуваннях уповноважена особа та відповідальний за пункт не вилучали абітурієнта, якщо той мав при собі телефон, але ним не користувався. Такі інциденти зафіксовано, зокрема, у Рівненській ЗОШ №23, у СЗШ №10 м. Вінниця, ЗОШ №9 м. Львова.

Саме тому існує необхідність уніфікувати процедуру застосування металодетекторів на пунктах тестування, а також чітко визначити покарання абітурієнтів за порушення правил проходження ЗНО в частині, що стосується наявності та використання мобільних телефонів.

Окрім металодетекторів, деякі пункти тестування додатково були оснащені спеціальними «глушниками», які створювали перешкоди у частоті, на якій працюють сучасні телефони, та камерами відеоспостереження.

Прикро, що окремі мобільні оператори заохочують абітурієнтів використовувати мобільний Інтернету в дні тестувань. Така політика компанії не сприяє встановленню прозорих правил гри ні в бізнесі, ні в навчанні, а провокує на застосування нечесних методів для досягнення бажаного результату. Закликаємо абітурієнтів покладатися на власні сили та знання, здобуті за роки навчання в школі й не піддаватися на сумнівні пропозиції.

Прес-центр
Громадянська мережа ОПОРА