Презентація Індексу публічності у Володимирці: результати та відгуки

Дата: 31.05.2024

Громадянська мережа ОПОРА разом із громадською організацією “Маленький Спас” презентували дослідження Індексу публічності Володимирецької селищної ради.  Рівень  публічності ради становить 45%.

Індекс публічності – це спеціальний метод оцінки місцевих рад щодо їх відкритості, прозорості та підзвітності перед мешканцями громади. За цими критеріями оцінюють роботу голови, виконавчих органів та депутатів. Більше про методологію та загальну інформацію про Індекс публічності можна дізнатися за посиланням

31 травня ОПОРА разом із ГО “Маленький Спас” презентували результати Індексу публічності Володимирецької селищної ради. Захід також транслювалася онлайн на сторінці Володимирець.Сity. 

Дослідники, секретар ради Юрій Блищик, депутати, посадовці ради та журналісти зібралися для обговорення результатів та рекомендацій. Дослідження проводила команда ГО “Маленький Спас” — Ілона Герман, Роман та Вікторія Швець. Моніторинг ради тривав з лютого по березень 2024 року. Проте дані досліджували за 2023-й рік. 

– За результатами моніторингу Індекс публічності Володимирецької селищної ради складає 45%. Додатково ми дослідили публічність селищного голови, його показник 51%, у виконавчих органів – 33% та у депутатів –  48%,  – говорить пані Ілона.

Дослідники відмітили, що після завершення моніторингу на сайті ради вже з’явилися оновлення. Голова Громадянської мережі ОПОРА у Рівненській області Андрій Токарський зазначає:

– Під час нашого моніторингу, коли ми надсилаємо запити і стежимо за вебсайтами, ми оцінюємо наявну інформацію. Проте ради вже побачили, що ми просимо у запитах, і додають необхідні дані на сайт.  Тому, коли ми проводимо презентації, нас дуже радує, коли  представники влади повідомляють, що оприлюднили інформацію. 

На презентації обговорили ключові висновки дослідження, актуальні проблеми та конкретні кроки, які необхідно зробити для підвищення відкритості, прозорості та підзвітності роботи ради. Учасники заходу також звернути увагу на важливість взаємодії з громадськістю та розширенні інформаційної доступності для мешканців. 

Ми прагнули отримати зовнішню оцінку та дізнатися, що потрібно робити, щоб покращити цей Індекс і покращити фактично нашу публічність, нашу відкритість. Звичайно, ми уважно прислухаємося до зауважень експертів і будемо усувати всі недоліки, наскільки це можливо, – прокоментував секретар ради Юрій Блищик.

За результатами дослідження, показники публічності Володимирецької селищної ради складають: 

  • Прозорість роботи селищного голови оцінено у 49%, відкритість – 77%, підзвітність – 13%.
  • Прозорість роботи виконавчих органів складає 33%, відкритість – 52%, підзвітність – 14%. 
  • Прозорість роботи депутатів складає 48%, відкритість – 70%, підзвітність – 25%. 

Володимирецька селищна рада стикається з кількома проблемами у забезпеченні публічності та прозорості своєї діяльності. На офіційному сайті ради не публікуються звіти селищного голови, депутатів, виконавчих органів та виконавчого комітету. Відсутня практика публічного звітування перед громадою на загальних зборах. Наразі звітування посадовців відбувається лише у формі публікацій в медіа або під час пленарних засідань сесії.

Що стосується роботи селищного голови, то на сайті ради та на дошці оголошень можна знайти інформацію про його графік прийому громадян. Можна також звернутися безпосередньо до приймальні голови в будь-який день. Сайт ради містить інформацію про повноваження та функції селищного голови і новини про його діяльність. Він відкрито спілкується з представниками ЗМІ за їхнім запитом або за потреби ради.

Проте, на сайті ради бракує інформації про селищну раду, її виконавчі органи та комунальні заклади. Недостатньо відомостей про селищного голову, його заступників, керівників виконавчих органів, членів виконавчого комітету та депутатів. Не публікуються біографічні довідки, контакти, звіти про роботу та графіки прийому. Декларації посадовців про майно та доходи можна знайти лише на сайті НАЗК, а інформації про повноваження та функції виконавчих органів бракує.

Повідомлення про оприлюднення проєктів регуляторних актів публікуються своєчасно та містять основну інформацію: зміст проєкту, контактні дані розробника, спосіб оприлюднення, строк і спосіб розгляду зауважень і пропозицій. Усі проєкти з аналізом регуляторного впливу з’являються на сайті ради або в друкованих ЗМІ протягом 5 робочих днів після публікації повідомлення. Рішення про набуття чинності регуляторним актом та його зміст публікуються в газеті “Вісник Полісся”.

Однак, квартальні та річні звіти з бюджетних питань часто публікуються із запізненням і лише у форматі PDF. Щоб зробити ці документи більш доступними, їх потрібно публікувати за методикою відкритих даних, проте у машиночитабельному форматі документи селищної ради публікуються не завжди.

Інструменти для громадської участі існують, але ними майже не користуються через недостатню інформаційну кампанію. 

Повідомлення про заплановані пленарні засідання ради, депутатських комісій та виконавчого комітету також не завжди з’являються вчасно. Крім того, на сайті мало інформації про переліки послуг, пільг для громадян, а також актуальні тарифи та розрахунки їхньої вартості.

Окремо варто зазначити, що громада потребує затвердження оновленого Статуту, адже нинішній застарілий. Він не відповідає врахуванню інтересів всіх жителів громади після об’єднання Володимирця та одинадцяти навколишніх сіл у контексті реформи децентралізації. Статут має стати базовим документом, що регулює організаційно-правові відносини в громаді та визначає порядок взаємодії місцевих органів влади з громадою. Він повинен відображати сучасні тенденції управління, а також враховувати особливості місцевого самоврядування.

Повний звіт Індексу публічності Володимирецької селищної ради у 2023 році можна в прикріпленому PDF файлі.

Проведення Індексу публічності у дев’яти громадах Рівненської області РОО ВГО “Громадянська мережа ОПОРА” стало можливим за підтримки Isar Ednannia у межах проєкту Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства, що реалізується ІСАР Єднання у консорціумі з Українським незалежним центром політичних досліджень (УНЦПД) та Центром демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку.