Як вчитимуться рівненські школярі
Майже ціле літо тривають дискусії про те, як цього року організувати навчальний процес: очно чи дистанційно. Поки по школах проводили…
Вступна кампанія у Рівному розпочалася із суттєвими технічними проблемами. До представників Громадянської мережі ОПОРА, які здійснюють спостереження за кампанією в Рівному, звернулися батьки абітурієнтів. Вони повідомили, що на сайті vstup.info відсутня інформація про Рівненський гуманітарний університет. Це позбавило абітурієнтів та їхніх батьків можливості контролювати перебіг вступної кампанії.
На телефон гарячої лінії ОПОРИ для абітурієнтів надійшло більше двохсот звернень про незадовільну роботу Єдиної державної електронної бази з питань освіти (ЄДЕБПО).
Це автоматизована система збору та зберігання інформації, в тому числі про абітурієнтів, які подають документи на вступ до ВНЗ. До цією бази вносять дані абітурієнтів, які подають документи безпосередньо у приймальних комісіях або за допомогою системи електронної подачі заяв на вступ до вишів.
Окрім цього, ЄДЕБПО містить інформацію про атестат та додаток до нього, результати державної підсумкової атестації та іспитів зовнішнього незалежного оцінювання. У базі також зберігаються дані про вищі навчальні заклади та напрямки підготовки, з яких оголошено конкурс. Фактично вся вступна кампанія (подача документів, формування рейтингових списків) залежить від якості та стабільності роботи Єдиної бази.
Несправна робота ЄДЕБПО призводить до ряду негативних наслідків. Зокрема, приймальні комісії ВНЗ не можуть зареєструвати заяви абітурієнтів. Уже в перший день вступної кампанії (2 липня) на гарячу лінію Громадянської мережі ОПОРА почали надходити скарги від адміністраторів приймальних комісій на повільне з’єднання з сервером, на якому розміщена ЄДЕБПО. Як результат, комісії не можуть забезпечити своєчасне введення інформації щодо заяв від абітурієнтів, оскільки кожний запит система опрацьовує дуже довго. Зазначимо, що відповідно до Умов прийому, затверджених МОНМС, факт кожної подачі заяви в паперовій формі заноситься уповноваженою особою приймальної комісії до ЄДЕБПО безпосередньо під час прийняття заяви. Окремо адміністратори скаржаться на те, що кількість балів у додатках до сертифікатів зовнішнього незалежного оцінювання, які приносять абітурієнти, не відповідають даним у ЄДЕБПО, а також на те, що за таких умов неможливо перевірити кількість уже поданих заяв у різні ВНЗ. На запитання та звернення з регіональних ВНЗ у міністерстві не реагують.
Не працює також Інформаційна система “Конкурс”, яка стала одним з основних механізмів забезпечення відкритості та прозорості вступної кампанії, досі не відображає рейтингові списки абітурієнтів, які вже подали документи до вищих навчальних закладів. На гарячу лінію ОПОРИ постійно надходять звернення від вступників з питаннями про те, чи працюватиме «Конкурс» цього року. Такі технічні несправності пов’язані в першу чергу з тим, що цього року ІС «Конкурс» не заповнює безпосередньо приймальна комісія, а отримує дані з Єдиної державної електронної бази.
Нестабільно функціонує система подачі електронних заяв. Альтернативою довгим чергам у приймальних комісіях є можливість подавати заяву на вступ до ВНЗ через мережу Інтернет. Для цього абітурієнти повинні зареєструватися на спеціальному веб-сайті (ez.osvitavsim.org.ua), створити там свій профіль та ввести дані документів, необхідних для вступу.
Проте, за словами абітурієнтів, труднощі виникають ще на етапі реєстрації на сайті, а також при введенні особистих даних до анкети. Система електронного вступу періодично «зависає» та видає помилки, наприклад, автоматичний вибір статі, при виборі однієї спеціальності система реєструє абітурієнта на іншу, неможливо знайти відповідний напрям підготовки, відсутні результати з одного з предметів ЗНО. Окрім цього, всупереч затвердженому Міністерством «Порядку подання та розгляду заяв в електронній формі на участь у конкурсному відборі до вищих навчальних закладів», який визначає, що приймальна комісія повинна протягом 24 години зреагувати на отриману заяву, абітурієнти скаржаться на недотримання термінів розгляду їхніх електронних анкет та присвоєння їм відповідного статусу.
За таких обставин важко говорити про професійний підхід до організації вступної кампанії до вищих навчальних закладів. Ще більше дивують заяви Міністерства освіти і науки, молоді та спорту стосовно рекордної кількості поданих абітурієнтами заяв, у тому числі через систему електронного вступу. Проте Міністерство замовчує той факт, що ці заяви ще потрібно обробити у приймальних комісіях ВНЗ, а за такої незадовільної роботи Єдиної бази зробити це вчасно (за 24 години) майже не можливо.
Тому Громадянська мережа ОПОРА вимагає від Міністерства забезпечити належне функціонування ЄДЕБПО, посприяти якнайшвидшій передачі коректних та повних даних до інформаційної системи «Конкурс» та налагодити електронну подачу заяв. Вважаємо, що така непрофесійна організація вступної кампанії ставить під сумнів концепцію забезпечення рівного доступу до вищої освіти для усіх вступників.
Детальніше:
Ольга Стрелюк,
координатор громадського спостереження за вступною кампанією-2012
063 628 68 36.
Анатолій Бондарчук,
координатор громадського спостереження за вступною кампанією-2012 у Рівненській області.
096 918 74 08
Додаткова інформація:
Громадське спостереження ВГО Громадянської мережі «ОПОРА» за вступною кампанією до ВНЗ у 2012 році відбувається за сприяння Міжнародного фонду «Відродження».
Прес-центр
Громадянська мережа ОПОРА