Задовільний рівень: презентація та результати дослідження Індексу публічності у Березнівській міській раді

Дата: 16.05.2024

Громадянська мережа ОПОРА спільно з громадською організацією “Березнівська Брама” провели дослідження Індексу публічності у Березнівській міській раді. Рівень публічності ради оцінили у 66%. Такий відсоток означає задовільний показник публічності. 

Презентацію результатів дослідження показали у приміщенні ради для голови, депутатів та посадовців виконавчих органів. 

Що таке індекс публічності

Індекс публічності – це спеціальний метод оцінки місцевих рад щодо їх відкритості, прозорості та підзвітності перед мешканцями громади. Методологію дослідження Індексу створили експерти Львівської організації Громадянської мережі ОПОРА ще у 2011-му році. Відтоді публічність оцінювали в основному в обласних центрах. У Рівному також. 

У 2023-му році методологію індексу дещо оновили та адаптували до оцінювання у громадах. Досліджувати публічність влади у громадах почала ОПОРА у Рівненській області. Так, для аналізу обрали 9 громад області. Роботу голови, виконавчих органів та депутатів оцінювали за показниками відкритості, прозорості та підзвітності

Методологія оцінки Індексу налічує понад 200 питань, які поділені на блоки та базуються на національних Законах, міжнародних правилах та добрих практиках. 

Кожне питання методології має свою вагу. Так, зокрема питання, які стосувалися практик звітування, залучення громадськості та забезпечення доступу до інформації мають більшу «вагу», ніж питання щодо наявності біографічних відомостей чи контактних даних керівників виконавчих органів.  

Презентація у Березному

15 травня ОПОРА спільно з партнерами громадською організацією “Березнівською брамою”, команда якої безпосередньо і здійснювали оцінку, презентували результати Індексу публічності Березнівської міської ради. Важливо, що за результатами оцінки підготовленні рекомендації, які мають взяти до уваги органи місцевого самоврядування для покращення публічності, задля налагодження ефективної владно-громадської взаємодії. 

Збір інформації та підготовка звіту Індексу публічності тривав у громадах із лютого до квітня 2024 року. 

За результатами оцінки публічність Березнівського міського голови становить 73%, виконавчих органів – 64%, депутатів – 62%. А підсумкова оцінка публічності ради – 66%. Такий рівень публічності є задовільним за шкалою публічності згідно з методологією. 

Участь у презентації та обговоренні рекомендацій Індексу публічності у Березному брали голова громади, секретар ради, члени виконавчих органів та депутати.

– Є над чим працювати, – резюмував Руслан Пилипчук. – Не можу сказати, що в нас все ідеально, але дякую, що підказали.

Звіт Індексу публічності у Березнівській міській раді

Публічність міського голови формується із прозорості – 63%, відкритості – 77% та підзвітності – 86%. 

Процедура звітування перед громадою досі не відповідає всім вимогам визначених у законі. Зокрема, воно відбувається шляхом індивідуального запрошення на звіт представників різних аудиторій. А оголошення про звітування з’являється за 2 години на офіційній сторінці у фейсбуку та за кілька днів на офіційному сайті ради. Звіт не транслюється. І пересічні мешканці не мають можливості поставити питання міському голові та висловити свої зауваження. Але, разом з тим, мешканці громади можуть безперешкодно потрапити на прийом до міського голови в день звернення, якщо Руслан Пилипчук знаходиться на робочому місці.  

Виконавчі органи Березнівської міської ради прозорі на 56%, відкриті на 76%, підзвітні на 65%. 

Загалом, інформація про структурні підрозділи ради потребує вдосконалення. Зокрема, у загальному доступі здебільшого відсутня інформація про їхніх керівників, повноваження, графік роботи, контакти, звіти про діяльність, комунальні підприємства, які входять до складу управлінь. Винятком є відсутність інформації про управління, які входять до складу Департаменту з питань поводження з відходами. 

Окрім того, бракує переліку об’єктів комунальної власності, незадіяних земельних ділянок і майнових об’єктів (приміщень), які можуть бути передані в користування. Частково ця інформація представлена в окремому розділі “Офіційні документи” на сайті ради, але потрібно дуже добре знати, де шукати необхідну інформацію. 

Прозорість роботи депутатів Березнівської міської ради оцінили у 63%, відкритість – 83%, підзвітність – 39%. 

Прийняті на пленарних засіданнях рішення оприлюднюються вчасно на вебсайті Березнівської  міської ради у розділі “Офіційні документи“. Попри наявність великого масиву інформації, з нею складно працювати, оскільки вона не розміщена у форматі відкритих даних, тому й не піддається технічному (комп’ютерному) опрацюванню. 

У раді відсутні стенограми засідань та відеотрансляції сесій. 

У частині організації роботи депутатського корпусу та інформування про депутатів Березнівської  міської ради  існують проблеми, що стосується дотримання строків, графіків і процедури звітувань, публічності та змістовності щорічного звітування депутатів, оприлюднення депутатських звітів та звітів постійних комісій на сайті міської ради. 

Проблема полягає в тому, що не всі депутати усвідомлюють необхідність цього обов’язку, попри визначення процедури й строків звітування у нормативних документах (Регламенті, Статуті). Міська рада не має практики затвердження щорічних графіків звітування депутатів, депутати рідко інформують раду про підсумки звітування, а наявні звіти не завжди публічні, змістовні та не оприлюднюються на сайті.  У громаді відсутня добра практика звітування депутатів. Згідно з вимогами закону всі вони мали б звітувати про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу не рідше одного разу на рік. 

На Інформаційному порталі не публікуються щорічні декларації депутатів, не зважаючи на запровадження обов’язкового електронного декларування доходів. Залишається проблема з часто не актуальною інформацією про графік здійснення прийому громадян депутатами.

Варто зазначити і позитивні зміни на які повпливав індекс публічності і оперативність роботи посадовців Березнівської міської ради в часті оприлюднення інформації про депутатів. Оскільки, на початку повномасштабного вторгнення значна частина інформації на сайті ради згідно з безпековими міркуваннями була закрита, так і інформація про депутатів рада. І станом на день презентації Індексу публічності на сайті ради вже було розміщено вся інформація про депутатів і як зазначила секретар ради Анастасія Власюк, вона була доповнена та перевірена. 

Повний звіт Індексу публічності Березнівської міської ради у 2023 році можна переглянути за посиланням або в прикріпленому PDF файлі.

Проведення Індексу публічності у дев’яти громадах Рівненської області РОО ВГО “Громадянська мережа ОПОРА” стало можливим за підтримки Isar Ednannia у межах проєкту Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства, що реалізується ІСАР Єднання у консорціумі з Українським незалежним центром політичних досліджень (УНЦПД) та Центром демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку.